Streptokokken B infectie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rbnlin, 7 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rbnlin

rbnlin Actief lid

28 jul 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Vanmiddag via de huisarts gehoord dat ik besmet ben met streptokokken B. Ik moet nu in het ziekenhuis bevallen en aan het infuus met antibiotica. Het mooiste is het als ik al 4 uur ab toegediend heb gekregen voor ons kindje wordt geboren.

Ik ben vanmiddag al gestart met een ab kuur voor 6 dagen. Ik ben over 3 dagen uitgerekend dus hoop nu heel erg dat ik overtijd ga zodat de kuur zolang mogelijk al in m'n bloed zit. Zodra ik de eerste tekenen van bevallen herken moet ik de vk bellen. Als zij vermoed dat de bevalling begint moeten we direct naar het zkh en daar dus aan het infuus.

Zijn er meiden met ervaringen zoals mijn situatie is.
    Ik lees wel ervaringen van meiden die er later pas achter kwamen.
    Hoe groot is de kans dat m'n kindje toch besmet is?

Ik hoop op positieve ervaringen want ben best heel erg bang nu.

2. Charlie86

Charlie86 Lid

1 jun 2015
    60
    0
    0
    Ik ben ook draagster van de streptokokken B. Hier kwam ik achter doordat ik bij mijn jongste zoontje met 29 weken weeen kreeg ontsluiting enz. Deze bacterie kan namelijk ook vroeggeboortes veroorzaken. Met weeenremmers longrijpingsspuiten en platte bedrust hebben we het uiteindelijk nog tot 36 weken kunnen rekken. Ook ik moest aan het infuus tijdens de bevalling. Hij heeft er uiteindelijk niets aan over gehouden. Nu zwanger van de vierde (25 weken) nog steeds draagster en omdat ik weer klachten kreeg harde buiken enz krampen is er een vaginale kweek gemaakt hieruit kwam naar voren dat de bacterie weer actief is. Is er bij jou een vaginale kweek gemaakt of een urine kweek waar de bacterie in zit?

Ik moet waarschijnlijk ook weer aan het infuus tijdens de bevalling. Maar omdat ik heel snel beval en al mijn kids nooit tot de 40 weken heb gedragen 38.3 38.2 en 36 weken gaan ze waarschijnlijk de bevalling rond 38 weken inleiden zodat we zeker weten dat ik die ab kuur op tijd binnen heb. Ook ik vind het erg spannend weer. Meestal gaat het goed hoor en je weet ten minste dat je het hebt dan kun jij en de verpleging je kindje extra goed in de gaten houden!

3. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    geen ervaring mee maar heb het wel even gegoogled..
    ik kon vinden dat je je kindje waarschijnlijk niet bij de bevalling zal besmetten zolang jij op tijd aan het infuus ligt..
    en dat toch ook relatief veel vrouwen de bacterie bij zich dragen zonder het te weten.
    hoop ook voor je dat je zelf alvast een stuk opgeknapt bent voor je kindje eraan komt dat neemt naar mijn idee toch wel wat zorgen weg..
    beterschap!

4. rbnlin

rbnlin Actief lid

28 jul 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb urine ingeleverd om te checken op blaasontsteking.
    Had wat last van m'n onderbuik en moest s nachts vaak plassen. Maar ja welke zwangere niet... Uit de check kwam dat er witte bloedcellen zaten en dit is op kweek gezet. Voor de zekerheid en omdat ik al zo ver in de zwangerschap zit is er ook op streptokokken b gekweekt. Dit blijk ik dus te hebben. Nu al aan de ab en duimen dat ik deze kuur kan afmaken voor de bevalling begint. Bij de eerste tekenen van bevallen moet ik naar het zkh en krijg dan een infuus met ab. Hierbij weer hopen dat deze er 4 uur in zit voor ik ons kindje op de wereld zet. En dan hopen, duimen en bidden dat ons kindje niet besmet is geraakt. Ik voel me absoluut niet ziek.

5. Charlie86

Charlie86 Lid

1 jun 2015
    60
    0
    0
    Ik denk dat je niet zo bang hoeft te zijn dat je kind nu al besmet is. ( dat gebeurt bijna nooit) Besmetting kan plaats vinden als de vliezen te lang gebroken zijn of tijdens geboorte via de schede als de bacterie daar ook zit. Zelfs nog tot 3 maanden na de bevalling kan een kind met de bacterie besmet worden via handen van volwassenen. Kindjes krijgen dan vaak na de geboorte een ab kuur. Gewoon rustig blijven, je weet dat je draagster ben en bent al bezig met een ab kuur. Er zijn genoeg vrouwen die het niet eens weten dat ze de bacterie bij zich hebben en gewoon gezonde kids op de wereld zetten. Waar je na de geboorte op kunt letten is als de baby gaat " kreunen" dat is een van de eerste tekenen van besmetting maar dat zullen ze in het ziekenhuis ook wel weten. Veel succes met de laatste loodjes en probeer je een beetje te ontspannen dat werkt ook bevorderlijk voor een vlotte bevalling.

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hè wat naar :(
    Waar heb je de bacterie zitten? Edit: zie het al!
    Helaas ben ik ook drager en ben ik door deze bacterie ons zoontje verloren tijdens de zwangerschap, door een blaasontsteking. Dat is idd heel zeldzaam, maar gebeurd wel helaas. Hou de kleine en je buik goed in de gaten. Aan de bel trekken bij buikpijn of toenemende harde buiken of als je minder leven voelt.
    Verder is de kans dat de kleine tijdens de bevalling besmet wordt nu klein. Gewoon gelijk bellen bij weeen of gebroken vliezen. Dan krijg je waarschijnlijk nog een shot ab via het infuus. Je hebt kans dat ze jou en je kindje wat langer in het zh willen houden dan normaal, voor de zekerheid. Reken daar dus ook op.
    Sterkte ermee!

7. Kola

Kola Bekend lid

3 feb 2015
    604
    0
    0
    Hier ervaring
    Ik heb het in mijn 2e zwangerschap ontdekt dat ik het had, ook ivm de vele blaasontstekingen. Ik moest precies hoe jij beschreef idd ook bij direct beginnende bevalling komen en aan ab infuus. Dus idd niet wachten met bellen.. Want hoelanger je de ab binnen heb ( het ideale beeld is inderdaad minimaal 4 uur. Ik dacht dat ik 2 zakjes binnen moest hebben voor het beste resultaat... Als dat goed gegaan is moet je 24 uur blijven voor de zekerheid ook voor de baby.. Heb je het niet op tijd binnen moet je 48 uur blijven en kijken of de baby niet ziek word...
    Succes met je bevalling en zorg gewoon dat je direct bel bij de eerste weeen

8. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Het gebeurt haast nooit dat je kindje besmet raakt, 20% van de vrouwen is draagster en bij lange na niet alle kindjes worden ziek.

Helaas zelf een negatieve ervaring. Tijdens mijn zwangerschap herhaaldelijk gevraagd of ik alsjeblieft getest kon worden, mn schoonmoeder heeft ook nare ervaring met deze bacterie.
    Met 36 weken bevallen zonder dat ze wisten of ik het had, heb het laten rusten nadat het hele tijd werd weggewuifd.

Uiteindelijk was mn dochtertje heel ziek, hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging. Oorzaak: gbs-bacterie. Ik was woest, waarom werd mijn gevoel tijdens zwangerschap zo genegeerd. Maarja, niets meer aan te doen. Na 3.5 week ab mocht mijn meisje eindelijk mee naar huis. Hoop het nooit meer mee te maken. Iets wat zo simpel had kunnen voorkomen worden door een infuusje van 4 uur. En ik zat toch al aan het infuus, ivm pre-eclampsie werd ik ingeleid. Urine leverde ik ook in, kon ook gewoon gecheckt worden in het lab, want ze hielden het toch in de gaten vanwege eiwitten. Grr, merk dat ik weer boos word.

Ik ben blij voor je dat ze jou wel een infuus geven. Zou zeer onwaarschijnlijk zijn als je kindje nu als nog besmet raakt. Sterkte alvast met je bevalling. ;)

9. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij is het ook ontdekt tijdens een reguliere urine check op blaasontsteking. Ik heb een kuur AB gehad, opnieuw urine test en de bacterie was eruit. Toch krijg ik bij de bevalling een infuus met AB uit voorzorg en dat stelt me alleen maar gerust

10. rbnlin

rbnlin Actief lid

28 jul 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL
    Jeetje wat een verschillende ervaringen. Ik hoop zo dat m'n verhaal een positieve gaat zijn. Kindje beweegt genoeg gelukkig, nu weer fijn met een voet onder m'n ribben. Ik kan alleen maar hopen dat ze nog even blijft zitten en de kuur die ik nu neem z'n werk alvast kan doen.

11. Ingietje

Ingietje Actief lid

7 jul 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rbnlin: ik ben ook GBS-draagster, dit kwam aan het licht toen onze dame na de geboorte koorts kreeg. Uit de kweekjes bij haar bleek de besmetting. Qua kraamtijd was dat een dikke domper al konden we na een ruime week onze dame weer gezond meenemen. Bij de 2e bevalling heb ik tijdig het antibiotica infuus gehad en zijn zoon en en ik vanuit protocol 3 dagen in het zkh gebleven. Ik vond het prettig dat dit protocol er voor de zekerheid is. Nu is nr 3 in aantocht en zal ik wederom in het zkh aan het infuus moeten, maar dat voelt wel heel veilig.
    Ik vind het heel jammer dat ze niet standaard testen op GBS, zo kan er veel onderschept worden op voorhand.
    Ik weet zeker dat ze jou en jullie kindje goed in de gaten zullen houden.
    Ik wens je een hele goede bevalling en fijne kraamtijd toe.

12. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
    Hi Rbnlin, het is heel fijn dat je dit nu weet en dat je dus vooraf aan de ab kan. Zo wordt de kans op besmetting naar je kindje echt minimaal.
    Ik kwam er te laat achter. Had een fikse blaasontsteking te pakken, weeenremmers en longrijpingsprikken en dus ook aan de ab in het ziekenhuis. Achteraf bleek dat ik draagster ben van GBS. Dit hebben ze bij een van mijn dochters ook op haar huid aangetroffen. Op haar huid was het gelukkig niet schadelijk, pas als het in de bloedbaan van je kindje zit kan het problemen geven (zo is mij verteld door de arts).

13. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Hier in BE wordt daar standaard op gecontroleerd en voor een gyn is dat hier al zo enorm standaard dat ze je zelfs niet meer melden dat je positief test omdat ze je dan nodeloos ongerust maken of dat ze je dat gewoon even langs de neus weg laten weten. Ik testte ook positief en heb inderdaad een infuusje gehad tijdens de bevalling, omdat de bevalling veel te snel ging, zat het infuus te kort en is voor de zekerheid bij mijn zoontje ook nog een testje gedaan kort na de geboorte maar hij was oké! Maak er je geen zorgen in.

14. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hier kwam de huisarts er ook na een kweek achter. Heb ook antibiotica gehad tijdens de zwangerschap en tijdens de bevalling.
    Was blij dat de vk na aandringen kwam. In een uur had ik al 5cm, dus snel naar het zh.

15. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Hier ook in België bevallen, bij de eerste had ik het niet, bij de tweede wel, dus ik moest voor ze geboren werd 2 infusen AB. Pas toen die erin zaten, prikten ze mijn vliezen door waardoor de bevalling plots wel sneller ging. Door die infusen duurde mijn bevalling net zo lang als mijn eerste (9 u), anders was het denk ik sneller gegaan want dan hadden ze wellicht sneller vliezen geprikt.

16. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik had het geluk dat bij mijn opname bij gebroken vliezen ( tweeling zwangerschap) een Belgische verlos te hebben in het ziekenhuis. Ik bleek positief. Kindjes hebben 7 dagen AB gekregen na geboorte.

Nu opnieuw zwanger en ik wil mede door GBS een goed gesprek met gynaecologie en een duidelijk bevalplan. Ik twijfel zelfs of ik wederom een sectio wil, eerste sectio was niet vrijwillig overigens.

17. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38
    Omdat ik koorts kreeg tijdens de bevalling kwamen ze er na de bevalling achter de kweekjes die ze bij mijn zoontje hebben genomen. We moesten hierdoor 2 dagen langer in het ziekenhuis blijven. Echter is bij mijzelf na een week de bacterie naar binnen geslagen, waardoor ik 40 graden koorts kreeg en weer in het ziekenhuis aan de antibiotica heb gelegen en door de koorts was ook gelijk me borstvoeding weg en kon daar dus niet mee doorgaan.

Bij een volgende kindje wil ik zeker van tevoren getest worden zodat we er dit keer op tijd bij zijn en ik ook een zorgeloze kraamtijd heb.

18. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier ook draagster en tijdens bevalling via infuus ab gekregen. Onze kleine meid moest even een nachtje blijven omdat ze al kwam voor in de tweede lading ab via het infuus kreeg. Maar ze was helemaal gezond en volgende dag mochten we samen naar huis.

19. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb het ook met de verloskundige besproken en ik krijg elke 8 weken of bij klachten van blaasontsteking een kweek op GBS.

20. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Maar meiden, hoe wisten jullie dan dat jullie draagster waren en kregen jullie toen gelijk ab om te behandelen en ook ab tijdens bevalling?

Ik heb dus nooit klachten gehad, maar wel t gevoel dat ik draagster zou zijn, ik wist het gewoon. Met dat gevoel werd dus nooit wat gedaan, geen ab gehad en dus een heel ziek kindje wat lang in t zh heeft moeten blijven.

Ik ben nu echt heel bang voor de volgende keer.. Bang dat als ik geen klachten heb, ik weer niet getest word en dus geen ab tijdens bevalling krijg. Pff, kan er echt over piekeren.

Deel Deze Pagina