Ik had GBS in vaginakweek doordat ik gebroken vliezen had en geen weeën. Volgens mij is er bij de verloskundige/gynaecoloog onderling ook niet veel duidelijkheid erover, krijg ik het idee..
@roos: zou je urine even laten kweken. Gbs kan eigenlijk nooit kwaad, maar een enkele keer wel. Dus geen reden om gelijk heel angstig te worden, maar zou het wel even kweken. Gbs hoort in de flora van je vagina als je drager bent. Dus kan me voorstellen dat ze dan nu weinig doen. In je urine hoort het niet.
@Madelein laten kweken? Bij de huisarts of verloskundige? Ik moet namelijk woensdag naar de verloskundige. Kan dat wachten dan of morgen nieuw potje brengen naar de huisarts?
Ik had het ook, bij mij heeft vk het in week 34 nog keertje getest (urine, kwam initieel naar voren bij uitstrijkje). Ik heb bij de bevalling 2x een gift antibiotica gehad en in zkh was protocol dat je dan sowieso nog 48 uur na bevalling blijft!
Ik ben 10 weken geleden bevallen! Dus nee inderdaad dan volgen ze nog steeds het protocol niet. Toen ik voor de tweede keer met weeen kwam bij 30,5 week zag ik ineens dat ze me in het amphia ziekenhuis positief hadden gezien in mijn urine, van het sophia nooit wat van gehoord! Ik kwam er toevallig achter omdat mijn dossier open stond en ik in het rood zag staan Gbs +. Nooit iemand aan mij verteld...Toen heb ik zelf om een urinekweek moeten vragen bij 34 weken. Weer positief en nog steeds geen ab. Wilde ze me ook niet vij de bevalling geven tenzij het voor 37 weken was... uiteindelijk met 36,5 week nogmaals om urinekweek gevraagd: nog steeds harstikke positief. Met 37,5 begonnen mijn weeen. Ik heb toen het ziekenhuis gebeld en zelf om de uitslag moeten vragen en moeten zeuren om ab tijdens mijn bevalling! In breda doen ze er heeel luchtig over. Uiteindelijk wel 2 giften gehad via het infuus en omdat ik ook pre eclampsie had moest ik roch al 48 uur blijven. Mijn ventje hoefde maar 24 uur en dat alleen vanwege de medicatie voor de pre eclampsie! De volgende zwangerschap hoef ik alleen met 34 weken een urinekweek.
Wat slecht zeg... Zo hoort het echt niet.. Gelukkig is jullie kindje gezond gebleven! Je kindje hoeft volgens mij idd maar 24 uur te blijven bij onvoldoende profylaxe, jij zelf hoeft niet te blijven daarvoor want is voor jou niet gevaarlijk. Nou voor een volgende zw dus echt bovenop zitten!