GBS - streptokokken B

Discussie in 'De bevalling' gestart door AniS, 24 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AniS

    AniS Actief lid

    26 sep 2018
    480
    345
    63
    Vrouw
    Iemand positief getest op GBS/ streptokokken B en natuurlijk bevallen? Ik zou graag jullie ervaringen willen horen. Op het internet vind ik dingen terug waar ik schrik van krijg.

    is mijn 2e zwangerschap en bij de eerste wzs dit negatief.
     
  2. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Ik keek naar dit topic want ik moest hier specifiek op getest worden ivm met langdurig gebroken vliezen maar negatief.
    @teenslipper kan jij hier iets over zeggen?
     
    AniS en teenslipper vinden dit leuk.
  3. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Ik ben 4x bevallen met gbs. Ik kreeg antibiotica tijdens de weeen en verder werd er geen aandacht aan geschonken.
     
    AniS vindt dit leuk.
  4. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Je kunt gewoon natuurlijk bevallen. In het ziekenhuis krijg je 2x antibiotica via het infuus (4u interval). Na de bevalling 'moet' je dan 12 of 24u ter observatie blijven omdat je kindje nog steeds risico loopt op een aantal ernstige ziekten (hersenvliesontsteking, longonsteking, bloedvergiftiging).
    Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om thuis te bevallen maar dan kun je geen antibiotica krijgen. Je bent niet verplicht om het te nemen, net als dat je niet verplicht bent om voor de observatie te blijven.
    De plaats waar de strep gevonden is, maakt nogal uit voor de risico's. Daar komt bij dat de bacterie komt en gaat. Dat je nu posiyief test betekent niet dat dat ten tijde van je brvalling ook zo is, en vice versa.
    De risico's zijn erg klein. Ik zou je adviseren jezelf er in te verdiepen. Bij 'mijn' ziekenhuis was observatie bij de voeding/verschoning kijken of er koorts is en of kind goed ademt. Daarvoor blijf ik niet 24u in het ziekenhuis, dat kan ik zrlf ook. Ik had besloten thuis te bevallen (zonder antib) maar als ik toch naar het zkh moest, dan wel met antib zou bevallen.
     
    AniS vindt dit leuk.
  5. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Ik en 3 keer natuurlijk bevallen.

    Nr 1 positief en antibiotica
    Nr 2 negatief maar doordat ik eerder positief was en er nog geen jaar tussen zat was er wel extra observatie van de baby
    Nr 3 positief maar door een snelle bevalling, geen antbiotica. Deze baby werd de eerste 24uur gemonitord en extra gecontroleerd.
     
    AniS vindt dit leuk.
  6. thebooandtheboy

    30 sep 2016
    80
    46
    18
    Ik ben draagster en bij alledrie zonder antibiotica bevallen, simpelweg omdat er geen tijd voor was (mijn langste bevalling duurde 4 uur, kortste maar 1 uur en de ander daar tussenin..)
    Van mijn oudste ben ik te vroeg bevallen, waarschijnlijk achteraf gezien daardoor, dus het is niet zo dat het niet heftig was. Maar ze zijn er zelf niet ziek van geworden. Moest inderdaad wel even ter observatie in het ziekenhuis blijven.
     
    AniS vindt dit leuk.
  7. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    Waarom zou je niet 24 uur blijven als t de veiligheid van je kind betreft? Dat snap ik echt niet. Zo erg is 1 dag toch niet?
     
    Ayla7000 en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    maar je kan thuis toch ook wel zien of je kind koorts krijgt en goed ademt? Dus waarom zou je daarvoor in het ziekenhuis moeten blijven?
     
    teenslipper vindt dit leuk.
  9. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    T protocol van 24 uur is er toch niet voor niks. Hoe lang kan kind s nachts thuis koorts hebben voordat het doorhebt? De artsen willen toch ook t beste voor je kind, ze houden je niet voor hun lol
     
  10. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    in het ziekenhuis komen ze snachts echt niet elk uur de temperatuur van je kind opnemen hoor :rolleyes:
     
    teenslipper vindt dit leuk.
  11. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ze controleren dat puur tijdens de verschoningen, niet vaker. Dat kan ik ook. Sterker nog, weet vrij zeker dat wij zelf veel alerter erop zijn geweest. De 1e nacht heeft mijn man wel 10x naast de wieg van onze zoon gestaan.
    Als je weet waar je op moet letten en hoe te hsndelen vind ik dat t kan. Vind ik. Protocollen zijn prima maar moeten wel nut hebben.
    De risico's zijn klein maar als t fout gaat is t goed mis. Dus ken je cijfers, weet hoe/wat/waarom, en kies zelf.
     
    Muisje2016, Ang1987 en Dompiewompie vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    En hoe weet je juist, wanneer en hoe vaak ze controleren ?
    Hebben ze dat zo gezegd : oh enkel eens controleren tijdens verschonen?

    Onze jongste werd namelijk aan een monitor gelegd de eerste uren.
    Verversen doe je bij ons (als het kan) zelf dus de momenten van controle waren nog bovenop de andere controles.
     
  13. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Ik ben bij de eerste gebleven en toen deden ze echt niks speciaal. De kinderarts kwam 1x in de ochtend langs voor algemene controle. Voor de rest kwamen ze enkel op de kamer wanneer je er zelf om vroeg. Dus hier was het echt geen meerwaarde om langer te blijven.
     
    teenslipper vindt dit leuk.
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Maar jij kreeg antibiotica.
    Degene waar op gereageerd word niet.
     
  15. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Verpleegkundigen doen toch ook controles? Hier werden beide kinderen ook ‘s nachts gecontroleerd. En overdag deed de kinderarts 2x zijn rondes.
     
  16. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Sowieso is het al een heel verschil dat in NL er niet standaard een GBS kweek wordt afgenomen. Daar zullen vele vrouwen die positief zijn thuis bevallen met een GBS bacterie.

    Protocollen verschillen (per land) en ik vind het persoonlijk wel goed als je na 'onderzoek' gedaan te hebben zelf een keuze kan maken mits dit medisch verantwoord is.

    Fijn dat dit kan bijv ook met zaken als al dan niet inleiden bij 41 weken, thuisbevallen etc
     
  17. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Echt wel. Ik ben beide keren toch met ab bevallen omdat ik in het zkh moest bevallen. En ik heb het gevraagd en beide keren ook meegemaakt in de tijd tussen bevalling en ontslag.
     
  18. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Ik had besloten thuis te bevallen (zonder antib) maar als ik toch naar het zkh moest, dan wel met antib zou bevallen.

    Je schreef dit natuurlijk. Als je antibiotica kreeg, vind ik het al wat anders.
     
  19. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Het nut/onzin van die test is discutabel. Zoals ik zei, vandaag positief testen betekent niet dat je bijbje bevalling ook positief bent (resultaat duurt paar dagen). En andersom nu negatief, kun je bij de bevalling toch positief zijn.
    Datvwas de keuze die kk gemaakt had wb de AB. Ik heb niks gezegd over hoe ik uiteindelijk ben bevallen, vond dat niet relevant. Excuses als dat onduidelijkheid heeft gebrachtm
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  20. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik brn medisch geworden en dus ab.
    Thuis bevallen had ik niet gedaan.

    1 op de 100 baby’s lopen het op. En 5% van deze baby’s overlijdt eraan.
     

Deel Deze Pagina