wie is hier bekend mee? Ik ben gisteren avond voor ctg naar t zh gegaan, omdat ik de hele dag al om de kwartier a 20 min harde buiken had. Ook de ctg liet duidelijke en regelmatige contraxies zien en ik moest helaas een nacht bijven. De baarmoedermond is opgemeten en die was nog mooi 4 cm. ook geen ontsluiting dus dat is positief. de contraxies doen dus nog niks. Ik ben verder ook getest op blaasontsteking en ze hebben kweekje afgenomen van mijn slijm in de vagina. Hier nog geen uitslag van. Ik mocht nu naar huis met de dringende tip niks doen, alleen zitten op de bank en naar de wc. vrijdag moet ik weer voor ctg en gesprek bij de gyn. Zodra er ook maar verandering in de harde buiken komtmoet ik bellen. geukkig hoef ik ze niet weg te blazen, al zijn ze wel vervelend. Mocht er vrijdag wel verandering zijn wordt ik opgenomen met weeenremmers en longrijping. Niemand kan me zeggen dat dit zal gebeuren of niet, maar toch ben ik nieuwsgierig naar andere ervaringen.
Ik herken deels je verhaal... Ruim twee weken geleden werd ik opgenomen in het ziekenhuis, vanwege dreigde vroeggeboorte.. Maat ik had alleen wat last van m'n rug, maar bleek al 2 cm ontsluiting te hebben, verweekte baarmoedermond en mijn baarmoedermond was nog maar 1,5 cm. Weeeen remmers, longprikken, etc. Gehad, sinds gisteren thuis, maar gevaar is nog niet geweken en ook niemand kan zeggen of het allemaal doorzet of niet... Enige wat ik je wel echt wil meegeven, luister heel goed naar je lichaam en doe ook echt zo min mogelijk. Pak je rust en zodra je twijfelt of voelt dat er iets niet klopt, direct bellen... Its better to be safe than sorry.
Ik heb het ook gehad, 2,5 week geleden. Kwam in het zh vanwege bloedverlies (bleek uiteindelijk niets te zijn) maar omdat ik al een poosje veel last van harde buiken had, wilden ze me toch even houden. 's avonds aan de CTG kwamen ze heel regelmatig, om de 5 minuten. Weer arts erbij, weer baarmoedermond meten, maar die was nog steeds 4,5. Een aantal dagen later nog een keer controle (was toen alweer thuis) en ondanks dat de harde buiken bleven, nog steeds 4,5. Ik moest wel wat rustiger aan gaan doen (was ook vrij druk steeds) en merk wel dat het sindsdien minder is geworden. Maar als ik een dag wel druk ben geweest dan heb ik 's avonds weer veel last. Aanvankelijk raakte ik er soms ook haast wat van in paniek, maar inmiddels maakt het me niet zoveel meer uit, ondanks dat ik het wel wat vervelend vind. Het is duidelijk dat ze niets doen bij mij, baarmoedermond blijft lang en gesloten. Maar wat Storm ook al zegt, pak wel echt je rust. Of ze nu ontsluiting/verweking veroorzaken of niet, veel harde buiken is wel een teken van je lichaam dat je te druk bent. En beter een keer voor niks bellen dan niet bellen terwijl het wel nodig was geweest. @Storm, jij heel veel sterkte, lijkt me niet een leuke/makkelijke situatie, hopelijk blijft je kindje nog een poosje zitten!
@marliesje super fijn dat de harde buiken niks doem bij je ! Ondanks dat het misschien soms wel erg vervelend is, maar indd pak goed je rust! Is een signaal van je lichaam.. Thanks, ik hoop het zelf ook dat de kleine nog even blijft zitten! Mamajanneke, jij ook succes, laat je weten goe het met je gaat en hoe het vrijdag is gegaan? Ik ga duimen voor je!!
Bedankt dames voor jullie verhaal! Ik heb vandaag eigenlijk niks gedaan en dat ging redelijk tot ik dacht ff wat af te wassen en toen kreeg ik accuut weer pijn. dus ik moet echt wel rust nemen. maar man wat is dat moeilijk zeg. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe t vrijdag gaat bij de ctg en of er iets uit de kweeks is gekomen. en dat de boel gewoon dicht blijft zoals bij jou Marliesje83. Hebben ze ook geen verklaring waarom ze zo vaak komen naar drukte? Bij kwamen ze ook op een gegeven moment om de 5 min en zag je ook echt golven op de ctg. vind t best eng hoor. 'vooral omdat ik adoor al zeg dat deze te vroeg komt en mijn gevoel is eigenlijk altijd juist. @storm1 daar was ik dus heel erg bang voor wat jij nu mee maakt. dat is ook al genoemd door de gyn, maar tot dus ver lijken die buiken niks te doen om een bevaing in te zetten. dat is mijn geluk. ik neem ook mijn rust en geukkig een lieve man en kinderen en vrienden die ons hier in helpen. Sterkte en hopelijk bijft je uk nog een ppos zitten.
Nee, schijnbaar hebben sommige vrouwen er meer last van dan anderen. (kan ook per zwangerschap verschillen.) Maar wat ik er van begreep is dat ze niet echt weten waarom het bij sommige vrouwen helemaal geen kwaad kan (die lopen met non-stop harde buiken door tot 41 weken) en bij anderen wel een vroeggeboorte kan veroorzaken. Maar ja, ze weten sowieso niet wat precies een geboorte 'veroorzaakt' en waarom het bij de één vroeg en bij de ander laat komt, dus daar zal dit ook wel onder vallen. Tegen mij zeiden ze dat het gewoon 'oefenen' van de baarmoeder is. Nou ja, dan zal de bevallig vast heel makkelijk worden, grapte ik in het ZH al, want ik heb dus genoeg 'geoefend van te voren'
haha ja zo zou je t kunnen bekijken ja. ik moet morgen weer voor ctg en gesprek. hopelijk blijkt dat de buiken / weeen niks doen en dat ik gewoon met rust naar huis mag. ik merk wel dat zodra ik iets te vee doe gelijk meer buiken krijg. dit is mijn vierde zw. bij de eerste 2 nergens last van. bij de derde al vroeg buiken alleen wel onregematig. hij was met 36 week geboren. en wat deze dame gaat doen geen idee. blijft spannend want nu is nog te vroeg. al zegt mijn gevoel en meerdere dat deze te vroeg gaat komen. hopelijk blijft t bij jou ook echt alleen bij oefenen.
Ik ga voor je duimen vandaag, succes en laat je het weten hoe het is gegaan? Ik hoop echt voor je dat je dat het inderdaad geen kwaad kan en dat je de hele riedel van weeënremmers en longrijpprikken bespaard kan blijven!
Ik ben weer thuis. Moest wel met de benen op tafel gaan zitten als een broedse kip en niks meer doen. baarmoedermond is nu 3,9 dus nog geen reden tot zorg, maar wel in de gaten houden. blijf wel elke 5 min harde buiken doen en tijdens de meting kreeg ik er ook 1 en gelukkig kon de gyn zien dat er nog niks gaande is. maar wat is dat moeilijk om niks te doen. aan de andere kant wel bij dat ik weer bij mijn gezinnetje ben. geen blaasontsteking en de kweek is er nog niet.
Gelukkig gaat alles nog goed, maar balen dat je nu echt rust moet houden... klinkt zo lekker maar is zó moeilijk!
ja het klinkt heerlijk om een als een broedse kip te gaan zitten en je te laten bedienen, maar werkelijkheid is dat dat super moeilijk. voel me gewoon schuldig als anderen, hier wat doen en ik zit maar te zitten. pfff broedse kip is trouwens letterlijk de benaming van mijn gyn hihi vond t wel grappig
Bij mijn laatste zwangerschap had ik ook vanaf 31 weken harde buiken die te zien waren op de CTG, alleen was de regelmaat bij mij om de 10 minuten. Dus ik had er best veel per uur. Ook geen ontsluiting en baarmoedermond was ook zoals het hoorde, ik ben uiteindelijk in de nacht/ochtend naar huis gestuurd, maar kreeg wel mee dat ik vanaf toen moest stoppen met werken, dus mn verlof al in moest gaan en ja thuis gewoon verder rustig aan, dus kreeg ook weer geen bedrust ofzo... En er werd al helemaal niet gepraat over longrijping etc. Uiteindelijk ben ik met 38.6 bevallen.