GBS

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mam, 6 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mam

Mam Lid

6 jan 2008
    19
    0
    0
    Hallo,

Ik ben 38 weken zwanger en daarstraks bleek bij de gynaecoloog dat de test op groep B Streptococcen positief was en dat ik als de bevalling begint niet te lang mag wachten om naar het ziekenhuis te gaan zodat ruim voor de eigenlijke geboorte antibiotica gestart kan worden.

Nu las ik net in de brochure die de dokter meegegeven heeft dat GBS ook tijdens de zwangerschap al problemen kan geven, zoals doodgeboorte en ik geloof onsteking/besmetting van de vliezen (engelstalige brochure, en ik weet niet goed of ik het stuk van de vliezen juist heb). Komt dat vaak voor, problemen nog voor de bevalling start? En hoe kan ik dat vroegtijdig herkennen?

En moet de baby na de geboorte ook nog antibiotica krijgen, of alleen ik tijdens de bevalling?

Verder was ik eigenlijk van plan om na 1 nacht in het ziekenhuis naar huis te gaan: kan dat nu ook, of moet de baby een tijdje geobserveerd worden?

Groetjes,
    Mam

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi mam,

De complicaties van GBS gedurende de zwangerschap is vroeggeboorte maar dat is bij jou al niet meer van toepassing,jou kindje mag komen.
    Indien je vliezen langer dan 24 uur zijn gebroken (zonder dat je antibiotica krijgt) is de kans aanwezig dat het GBS een infectie bij je kindje veroorzaakt. Daarom willen ze je tijdens de bevalling het liefst twee giften antibiotica geven. Indien dit niet lukt of net te weinig dan zal de kuur bij je kindje worden afgemaakt dus zal je kindje een infuusje krijgen voor de rest van de antibiotica.
    Jij en je kindje zullen even ter observatie moeten blijven en het is afhankelik van hoe het gaat en het tijdstip van de bevalling hoe lang dit zal zijn. Maar ik verwacht niet langer dan 48 uur.

Imke

Deel Deze Pagina