Risico's na 40 weken zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door DonDina, 21 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DonDina

DonDina Actief lid

7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi verloskundige,

Volledig tegen mijn verwachting in ben ik nu langer dan 40 weken zwanger. Mijn vk heeft aangegeven dat ze met 41+3 een check-up willen in het ziekenhuis en alvast een plan voor inleiden. Dat zal bij elke praktijk een beetje verschillen.
    Nu wil ik heel erg graag thuis bevallen en word ik wat angstig van het idee ziekenhuis en inleiden. Kijk wat moet dat moet maar ik zou graag weten wat de risico's zijn van doorlopen na 40 weken zwanger en wanneer er echt ingegrepen moet worden. Zou ik bijv kunnen afspreken dat we zeker tot 42 weken wachten, evt strippen proberen zodat alles toch thuis kan? Is er een methode van inleiden waarna je ook nog thuis mag bevallen?
    Ik ben verder super gezond en de baby ook; beweeglijk, niet te groot, diep ingedaald, goede hartslag van baby en van mij altijd goede tot lage bloeddruk.

Bij voorbaat dank voor je antwoord.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Dondina,

misschien intussen al bevallen... :) Je kunt thuis niet echt inleiden. Strippen kan de vk zeker proberen. En heel soms kan er richting de 42 weken, in overleg met de gyn, bij voldoende ontsluiting en voldoende verstreken baarmoedermond, besloten worden thuis de vliezen te breken en weeën af te wachten. Maar ver het algemeen is strippen de optie en anders toch inleiden. Het mag tegenwoordig vbaka al vanaf 41 weken, maar je mag ook echt tot 42 weken wachten als de rest inderdaad goed gaat. Uit onderzoek blijkt niet dat de kans op een slechte gezondheid van het kindje groter wordt naarmate je richting de 42 weken gaat.
    Dus als je wilt afwachten (na een goede overtijdcontrole in het ziekenhuis), mag dit best.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina