Sinds een jaar of drie weet ik dat ik een verstoorde suikerspiegel heb. Geen medicatie oid gekregen, maar een afwachtend beleid met regelmatige controle. Mijn moeder heeft sinds 5 jaar diabetes en haar vader had ook diabetes. Dus toch wel erfelijk belast denk ik. Nu moest ik weer voor een HBA1C en kreeg vanmiddag aan de telefoon te horen dat ik diabetes heb. Ik had een nuchtere bloedsuiker van 8.9. Helaas heeft de dokter vanaf morgen een week vakantie, dus kan niet eerder dan 29 december terecht voor eventuele medicatie etc. Nu vroeg ik me af of een verhoogde bloedsuiker ook veroorzaakt kan worden door stress. Drie weken geleden werd mijn vader geopereerd aan slokdarmkanker. Alles ging goed, uitslagen goed. Geen kanker meer. Na twee dagen thuis te zijn geweest, is hij zaterdag met spoed opgenomen en ligt nu op de IC te vechten voor z'n leven ivm complicaties. Ik rijd alle dagen 3 uur op en neer naar het ziekenhuis met m'n moeder, m'n gezin heeft me ook nodig en ik lig in spagaat. Bloeddruk vorige week van 165/110, dus al met al gaat het niet super. Hulp van buitenaf is er niet. Familie laat het afweten en moeder durft niet alleen naar het ziekenhuis ivm angsten (mensenschuw/pleinvrees). Wie heeft tips qua eten en leefstijl? Kan het door bijv. bewegen/afvallen/eten weer weg gaan?
Hoi van stress weet ik niet maar meer bewegen en minder koolhydraten en suikers te gebruiken kan je suiker dalen afvallen werkt hier ook zeker aan mee. Bij mij in de fam zit het ook mijn oma had het en mijn broer heeft het ik zelf zat hoog maar nog geen suiker ik heb een maagverkleining gehad en ben 35 kilo kwijt mijn nuchtere waarde is nu 5.2 dus goed
Sinds drie weken heb ik diabetes type 2 met nuchter 8.8 en ik heb nu drie keer per dag een pil om het te verlagen. Bij mij gaat het de goede kant op. Ik ben drastisch geminderd met koolhydraten en merk ook echt als ik ze eet dat de waarde ook hoger is. Stress werkt zeker mee ... er zijn zoveel oorzaken die meewerken. Ik zou de 29ste met de arts doorspreken en doorpakken om er wat aan te doen. Heb je ernstig overgewicht dan zou ik dat ook aanpakken. Ik ben inmiddels in drie weken 4,5 kilo kwijt en voel me stukken beter. Heb ook licht ernstige overgewicht vandaar dat het snel gaat. Mocht je vragen hebben kun je me altijd pben! Succes
Hier dan geen type 2 maar type 1. Maar stress heeft zeker invloed op je suikerspiegel, maar niet bij gezonde mensen. Dus als je je afvraagt of je door stress zo'n hoge nuchtere waarde hebt of door diabetes dan ia de stress geen optie, helaas. Tips kan ik verder niet geven want ik heb dus type 1. Sterkte ermee!
Jeetje, 3x daags een pilletje. Heb je ook een hoge bloeddruk of cholesterol? Ik heb daar in het verleden ook medicatie voor gehad, maar heb zo de piep aan medicijnen dat ik ze op een gegeven moment niet meer heb gebruikt... Ik weet het, ontzettend slecht Dus ik vrees dat ik straks een hele rits pillen te verwerken krijg, want bloeddruk is nu ook te hoog. Hoe verminder je de koolhydraten? Wat laat je nu staan of gebruik je minder? Mijn BMI is 36 dus te hoog. Afvallen is zeker een punt dat ik (helemaal nu) in januari op ga pakken!
Hier ook type 1 ipv 2. Maar bij mij zorgt stress er wel degelijk voor dat ik een hoge bloedsuiker heb.. Echter zoals hier ook al wordt gezegd is dit bij gezonde mensen niet het geval (niet zo extreem althans). Bij type 2 kan afvallen er ook voor zorgen inderdaad dat je van de medicijnen afkomt (afblijft). Mijn punt is ook afvallen maar zal toch insuline afhankelijk blijven..
Hier type2. Slik nu drie jaar elke ochtend tabletten. Laatste keer was nuchter hier 9. Hier overgewicht de voornaamste oorzaak en verwaarlozing eet patroon. Komt ook in beide kant van dam voor mijn moeder oma tante opa allemaal diabetes.
Ik werk in een huisartspraktijk met diabeten. De eerste vraag die in me op komt is maar een keer je glucose nuchter bepaald? Om de diagnose dm te stellen moet je namelijk 2x een nuchtere suiker boven de 7.0 hebben en hij moet veneus (in de ader) geprikt zijn. Stress is absoluut van invloed. Ik zou persoonlijk bij iemand in jouw situatie een heel afwachtend beleid hebben. Eerst zelf tot rust komen en dan verder kijken. Verwijzen naar een goede diëtiste kan al veel helpen. Pilen is iets wat in onze praktijk pas later aan de orde komt. Hoe zijn jouw hba1c waarden? Voor specifieke vragen kun je me altijd pb'en.
Ik heb ook type 2. Ik had overgewicht en ben ruim 30 kg afgevallen mbv weight watchers. Dit dieet is heel goed te doen met diabetes. Ik heb nu een gezond bmi. Helaas, helpt afvallen alleen, niet bij mij. Ik slik nu sinds een half jaar Forxiga en voel me super. Mijn waardes zijn nu eindelijk goed. Ga naar een dietist, die kan je heel goed uitleggen hoe het werkt met het eten ( en koolhydraten) probeer zoveel mogelijk te bewegen. Je zult je zoveel beter voelen als je waardes lager zijn. Niet te veel stressen ( is nu heel moeilijk) Ik heb ook veel aan de site: diep.info Dit is een speciale site voor diabetes type 2 Veel sterkte met je vader! Hoe gaat het met hem? En denk ( ook) aan jezelf!
Ik zit er tegenaan. Hier nuchter 6.7 en ha waarde van 44. We zullen het afwachten, nu even 3 maandelijkse controle. En ook gelijk een hoge bloeddruk. Als je eenmaal in de medische wereld zit.... Allebei de keren bij de zwangerschap diabetes gehad. Verder qua eten, diëtiste vertelde dat je (in mijn geval dan) beter 6 keer op een dag kan eten ipv 3 hoofdmaaltijden, dan verspreiden je het beter, zodat de waardes wat constanter kan blijven. Succes met alles.
Op de website van thuisarts (betrouwbare site van het NHG) staat duidelijke informatie. https://www.thuisarts.nl/diabetes-mellitus
Ik weet sinds augustus dat ik diabetes heb, na verder onderzoek blijk ik toch type 2 te hebben. Ik spuit overigens insuline. Ik ben het ziekenhuis binnen gekomen met comateuze waarde. Weet alleen zo gauw even de Nederlandse waarde niet uit mijn hoofd ik werk namelijk met de Duitse. Mijn hba1c is in 12 weken gezakt van 13,9 naar 6,6.