Uitzieken & goed voor jezelf zorgen

Discussie in 'De lounge' gestart door Oilell, 6 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.878
    3.849
    113
    Vrouw
    Onze dochter heeft een of ander virus meegenomen van de crèche. Zij en mijn man waren vorige week ziek en inmiddels moet ik er ook aan geloven. Heul veel snot, zere keel en een hoofd dat niet meer mee doet.

    Nu zei mijn baas vanmorgen dat ik de tijd moest nemen en goed moest uitzieken. De huisarts zegt dat ook altijd. Maar wat verstaan jullie onder goed uitzieken? Goed voor mezelf zorgen bestaat uit vers geperste sinaasappelsap, fruit en groente, voldoende slapen en niet te veel moeten. Eigenlijk niet zo veel anders dan normaal. Wat hoort nog meer bij goed voor jezelf zorgen als je ziek bent?
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.709
    113
    In bed liggen niks doen. Geen huishouden en niet koken.

    En niet te snel weer beginnen met wel veel doen.
     
    Marti, Zeebra en ButterflyPassion vinden dit leuk.
  3. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Doe waar jij je goed bij voelt
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    Moeilijke vraag. Ik ben daar niet goed in. Ik breng iets meer tijd op de bank door. Tussendoor het huishouden, kind ophalen etc.

    Dag 1 is mega zwaar, dag 2 iets beters dag 3 grotendeels weer beter. Of beter genoeg om weer verder te gaan.

    Dus ik lees maar even mee
     
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.857
    4.931
    113
    Goed uitzieken betekent bij mij dat ik niet meteen weer vol aan de slag ga op de eerste dag dat het wat beter gaat, maar echt even extra tijd neem tot ik er helemaal vanaf ben.
     
    Fennec, Zeebra, Marleen31 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.654
    113
    Vrouw
    Post weer gaan werken als je weer echt beter bent.
    Dus eerst flink ziek (niks doen in bed of op de bank)
    Dan weer beetje huishouden en kindere verzorgen.
    En als dat gaat pas weer aan het werk.

    Goed voor jezelf zorgen is rust nemen en gezond eten/drinken.

    Tot zover de theorie.... :| Ben er ook niet goed in.
     
    peg, Fennec, Vogelmeisje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Goed naar je lichaam luisteren. Dus als je merkt dat je nog snel moe bent, voldoende rust nemen. Niet te veel of even helemaal niks doen, dutje doen, in bed blijven of op de bank liggen, etc.
    (Allemaal een beetje afhankelijk van hoe je je voelt en in welke ‘fase’ je zit)

    Goed drinken is ook zeer belangrijk.

    Ik heb meestal weinig tot geen trek en dan zorg ik dat man crackers voor me koopt, en drinkbouillon, appelmoes en aardbeienkwark. Dat krijg ik dan nog wel een beetje weg.
    En als ik meer trek krijg, eet ik wel weer vers fruit en rauwkost.
     
  8. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.487
    857
    113
    Als ik flink verkouden ben,zoals jij nu ben ik niet zo dusdanig ziek dat ik op bed moet liggen en dagen moet bijkomen daarna. In het geval van verkoud virus ga ik lekker optijd mijn bed in en slaap wat meer, let op dat ik genoeg vitamine binnen krijg en doe voor de rest zoals normaal maar dan tandje lager.

    Heb ik echt koorts, rillingen,overgeven de hele rambam, dan lig ik wel op de bank of bed en doe ik niks behalve naar wc/douche/keuken en boven lopen,maar ook dan zo snel mogelijk weer normaal.

    Na bijvoorbeeld een longontsteking of flinke griep kun je nog weken vermoeid zijn,daar geef ik dan wel aan toe.

    Denk dat het een makkelijk gezegd iets, beterschap en ziek goed uit/zorg goed voor jezelf..
     
  9. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Het enige wat ik denk is: waar werk jij?
    Zodra ik mijn 's ochtends ziek meld, krijg ik in de middag al een telefoontje wanneer ik weer kom :|
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Het coronavirus? :p

    tja, goed voor jezelf zorgen inderdaad, de dingen die jij noemt dus (en dingen als voldoende (water) drinken, paracetamol als ik me te rot voel) en ook niet (al) te snel weer beginnen met werken ed.
     
  11. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.878
    3.849
    113
    Vrouw
    Dat was ik ook gewend, maar sinds een paar maanden een nieuwe werkgever. Toen ik zei dat ik dacht woensdag wel weer up and running te zijn kreeg ik echt op het hard gedrukt goed uit te zieken en even de tijd te nemen. Eigenlijk met de mededeling dat ze me deze week niet perse meer verwachten en dat ik echt even aan mezelf moest denken. Viel er bijna van uit bed.
     
    Poolvos, Biny, linnim en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.878
    3.849
    113
    Vrouw
    Gelukkig niet. Dochter is vorige week getest, mijn man ook. Ik ben afgelopen zaterdag getest, maar ook die is negatief. Aanvullend allebei nog een zelftest gedaan, maar ook die vertonen geen streepje.Was er wel bang voor, want ben behoorlijk benauwd, hoesten, snot etc.
     
  13. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.841
    16.877
    113
    Vrouw
    Ik ben daar niet zo goed in. Als ik écht flink koorts heb dan lig ik wel in bed.. maar meestal pak ik maar ibuprofen en paracetamol in de hoop dat ik mezelf wat beter voel en gewoon door kan gaan.
    En net als hierboven is geschreven, moet ik ook dagelijks mijn werk op de hoogte houden (hoezo onder druk zetten om snel weer aan het werk te gaan):|
    Nouja.. zo nu en dan komt het allemaal in 1x eruit en dan voel ik me 24/7 moe voor een paar dagen lang. :rolleyes:
     
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.841
    16.877
    113
    Vrouw
    Maar veel buitenlucht, rust, groente & fruit is een betere remedie denk ik. :|
     
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het lijkt me heerlijk om echt uit te kunnen zieken maar met een gezin kan dat vrijwel niet en al helemaal als er verder niks in het huis wordt gedaan door een ander. Vorige week was ik echt beroerd en heb toen op een zondag mijn moed bij elkaar geraapt om flink te stofzuigen ( nodig bij een hond in de rui) en de vloer te dweilen. Toen dit klaar was ben ik kapot op de bank neergeploft en heb niks meer gedaan, heerlijk gewoon.
    Ben inmiddels wel weer opgeknapt en heb een week lang niet gesport en dat ga ik nu weer oppakken. Dat heb ik dus maar even geskipt voor mijn herstel en ik kijk er naar uit om weer te beginnen.
     
  16. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Goede vraag want ik kan dit dus niet. Vooral niet omdat ik gewoon 3 kleine kinderen heb. Ik was dus 2 weken geleden goed ziek maar het was dus pcm erin en gaan. Kan moeilijk de kinderen niet verzorgen.

    Ook in het verleden als ik geen verlof heb en werk dan meld ik me misschien wel ziek op m’n werk maar bijna nooit langer dan 2 dagen en daarbij zit ik op mijn parttime dagen en weekenden toch dan ook ziek met kids en clubjes enzo. Dus ik ben altijd heel benieuwd hoe ouders van jonge kinderen ziek zijn. Ik vind het altijd onwijs heftig en niet te doen :roflmao:

    Maar ik zou zeggen: in bed liggen , slapen, gezond eten en drinken.
     
  17. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.513
    7.310
    113
    Vers geperst sinaasappelsap, fruit en groente hoort daar voor mij niet per definitie bij. Ligt dan direct zo'n druk op als in "gezond moeten eten" Als ik ziek ben heb ik juist behoefte aan simpel: kopje slappe thee, beschuitje, kippensoep :oops:

    Voldoende slapen, daar geef ik dan inderdaad wel aan toe, slaap een gat in de ochtend en ga 's middags gerust weer op de bank liggen slapen.
    Ook niet teveel moeten, meestal probeer ik wel af en toe een wasje te draaien zodat ik als ik weer beter ben niet tegen een mega berg wasgoed aan kijk. En als het even lukt kook ik ook, of ik er zelf van eet zie ik dan wel weer, maar als ik dat doe regelt mijn man verder de rest en kan iedereen wel op tijd aan tafel.
     
  18. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.612
    1.071
    113
    Vrouw
    Wauw, Allereerst complimenten voor jouw baas!
    Ik heb afgelopen week een helse week qua clusterhoofdpijn gehad en kreeg als reactie op mijn ziekmelding alleen "het is niet anders". Nee, was dat maar zo!!!

    Voor mij betekend het dat ik probeer zo min mogelijk te doen. Veel rusten/slapen en hopen dat dochter zichzelf goed vermaakt. Maar ben er ook wel slecht in.

    Beterschap!
     
  19. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.878
    3.849
    113
    Vrouw
    Wij hebben er 1 en die heeft deze hele week opvang, want vorige week was ze ziek en die ruildagen zijn wonder boven wonder allemaal goed gekeurd. Mijn man brengt haar in de ochtend en is vandaag en morgen in staat om haar op te halen. Ik ga er vanuit dat ik woensdag weer zover ben opgeknapt dat ik haar weer kan ophalen. Vandaag is een trap op lopen eigenlijk al te veel, halverwege verzuren m'n benen, dus ik laat de sportschool maar even voor wat het is :roflmao:
     
  20. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.407
    475
    83
    Kan je een ziekenbed nou echt verkorten door met rust te nemen etc? mis dit onderzocht? Ik trek het in twijfel…
    Gewoon para/ibu en doorgaan? Dan verdwijnt het Virus en ziek zijn volgens mij net zo snel
     

Deel Deze Pagina