Hallo mede mama's Onze zoon van 1 jaar is sinds dat hij geboren is al een vroege vogel. Ook hebben wij een slaapcoach ingeschakeld wat tot nu toe niks heeft geholpen, behalve een beter ritme overdag. Nu sinds een aantal maanden denk vanaf 7 maanden standaard rond 4:45 / 5:00 wakker. Hij gaat dan als hij wakker is poepen, ik ga dan altijd even kijken of hij gepoept heeft, en als dat zo is verschoon ik hem ook zonder interactie. Daarna weigert hij om weer verder te gaan slapen. Hij zit momenteel ook in sprong 8, maar het slapen wordt na een sprong er niet beter op helaas. Hebben jullie nog een goude tip? Dingen die wij al geprobeerd hebben: - warme maaltijd naar de middag - probiotica Ritme: 7:00 fles 7:30 boterham met beleg 9:15 naar bed tot 10:00 10:15 fruit 12:00 boterham met beleg 13:00 fles 13:15 naar bed tot 15:00 15:00 koekjes of iets anders 17:00 warme maaltijd 18:15 fles 18:45 bedtijd ritueel Het werkt allemaal niet, hopelijk hebben jullie nog tips? Alvast bedankt!
Denk dat je aan het poeptijdstip weinig kan doen, dat zit dan eenmaal in zijn ritme. Wat doe je nu tussen 5 en 7? wat hier hielp voor betere nachten was minder slapen overdag. Als hij niet in z’n slaap poept maar als hij wakker is heb je grote kans dat dat meeschruift. hier wel alsnog een vroege vogel, 6-6.30 is echt de max hier met bijna 3. Met teveel slaap overdag was dit 4.30-5.
Ik vind dat hij overdag nog wel veel slaapt. Maarja dat eerste slaapje is wel begrijpelijk als hij zo vroeg wakker wordt. Verder zou ik beginnen met de pot introduceren, kijken of je hem op die manier kunt stimuleren om overdag te poepen. Hier poepten ze op de pot veel beter alles in 1x. Dat betekent niet dat de rest van de dag de luier al uit moet blijven.
Fles en avondeten omdraaien anders behoud je die associatie met fles en "bedtijd" terwijl je straks na t avondeten naar bed hebt. Mogelijk schuift dan ook de poeptijd iets op.
@Sophie2019 Nadat ik hem heb verschoond, gaat hij terug naar bed tot 6:00 daarna begint de dag pas en kijken we op onze slaapkamer televisie. En minder slapen snap ik. Ik heb afgelopen week nog overleg gehad met de slaapcoach om slaaptijden in te korten, maar ze zei dat dit nog normaal is. @Fristi2012 Wat bedoel je met de pot? De wc? Hij is net 1 jaar geworden Ik heb nog steeds app contact met de slaapcoach en die zegt hij 2,5 tot 3 uur max mag slapen, en na mijn idee doen we dat ook. @Vero0504 Dat zal ik eens proberen! Bedankt voor je tip
Zijn slapen overdag is vergelijkbaar met ons zoontje op die leeftijd, bij 14 mnd ging hij naar 1 slaapje dus in mijn ogen is de hoeveelheid slaap nog normaal. Wat gebeurt er als je hem niet verschoond? Want stel dat hij in zijn slaap poept, dan zou je hem ook laten liggen want dan weet je niet dat hij gepoept heeft. Andere optie om naar te kijken, hoe donker is zijn kamer? Hier 2 kids die in de zomer een stuk vroeger wakker zijn dan in de winter omdat er al wat licht hun kamer in komt, ben zelf ook nog aan het bedenken hoe ik het donkerder kan houden. Wij hebben de laatste fles voor bedtijd uiteindelijk afgebouwd door deze te vervangen door een beker warme melk en daar steeds minder in te doen. Dus mocht omdraaien niet gaan, dan is dat ook nog een optie. Het zou kunnen als die laatste fles weg is het poepritme wel weer veranderd. En qua leeftijd zou die fles volgens mij mogen vervallen dacht ik.
Wat mij opvalt is dat hij echt nog wel veel flessen krijgt voor zijn leeftijd. Na 1 jaar hebben ze die voeding niet meer nodig en mogen ze over op zuivel. Die fles van 07:00 en na de lunch zijn niet meer nodig eigenlijk. Op mijn werk proberen we de kinderen altijd rond het 1e jaar flesvrij te hebben, uitgezonderd de fles voor het slapen. Die dient soms ook nog voor prikkelverwerking namelijk. Ik zou zeggen: 07:00/07:30 pap of boterham ( boterham krijgt hij nu ook, dus wellicht iets meer of voller beleg. Denk aan avocado oid ) Met de lunch een beetje thee of een bekertje melk. De avondfles zou ik na het bedtijd ritueel gaan doen. Dus om 19:00 Het slapen zou naar 1 slaapje kunnen maar snap best als je om 05:00 wakker bent je dat niet trekt. Misschien iedere dag het ochtendslaapje een half uurtje rekken zodat je handig uit komt en hij hopelijk snschts wat later komt. Maar ik zou niets aan slaapjes veranderen zonder overleg met de slaapcoach
@Krisjee zodra ze kunnen zitten, kun je beginnen met de pot aanbieden, dat wil dus met 1 jaar al prima. Daar hoeven ze niet zelf voor naar de wc te kunnen lopen. Heb het ook niet over volledige zindelijkheid, maar de pot naast de luier aanbieden. Daardoor kan je wellicht iets beter de tijden sturen.
@Annefien Ook als ik hem niet verschoon slaapt hij helaas niet. Wij hebben rolluiken en ook nog gordijnen, dus dat kan het niet zijn. Uit een beker kunnen we nog wel een gaan proberen. Hij kan sindskort ook uit een rietjesbeker drinken! @Malbec Klopt hij krijgt nog 3 flessen, we zijn inderdaad aan het afbouwen sinds vorige week. Ook mengen we zijn opvolger melk met gewone melk om de overgang wat makkelijker te maken. Pap heb ik al vaker geprobeerd, maar wilt hij niet. Thee lust hij wel. Ook valt ons op dat hij in de ochtend hele erge dorst heeft en een hele fles van 180 leegdrinkt.
Werkte hier ook super goed, vanaf een maand of 9 ging ze op de wc als onderdeel van de avondroutine. Vervolgens is ze bv nooit bang geweest voor de wc en was ze heel rap uit de luiers, ook handig! Maar dat was niet het doel, ze wou continu op de wc omdat haar oudste zus dat ook deed, dus daarom haar er ook maar opgezet (met verkleiner natuurlijk).
En een fles warme melk aanbieden? Hier komt dochter (17 maanden) ook, als ze doorslaapt bijna altijd rond 5.00/5.30. vind ik geen tijd om op te staan. Ik geef ze dan een fles gewone melk (warm) en vaak slaapt ze dan nog tot 7.00/7.30! Ik zou aan de slaapjes niks veranderen. Onze dochter slaapt gemiddeld nog wel 2/2.5 uur. Gaat er s avonds rond 18.30/19.00 in en slaapt de laatste tijd dan ook gewoon goed . Dat ze dan rond 5.00 komt vind ik niet zo gek, maar wel lekker dat ze na een fles dan nog doorgaat.
@Mammavantwee Heb hem nu net verschoond, weer veel poep en een fles in bed gegeven, maar hij is alleen maar grote verhalen aan het vertellen..
Dat is jammer! En als je hem even laat gaan? Hier is dochter soms ook heel druk en dan opeens slaapt ze weer !
Ik zou inderdaad flessen eraf halen. Wij hebben dat vrij cold turkey gedaan. Dus middag met brood gewoon een beker halfvolle melk en avond na het avondeten volle yoghurt (en dat gaven we dan vlak voor het slapen ipv de fles). Alleen in de ochtend geven we nog een flesje (ze is nu 14 maanden), omdat ze soms ook vroeg wakker is en dat gewoon makkelijk is om haar daarna weer terug te leggen. En ze weigert pap, dat speelt ook mee. En toch na de veranderingen even de sprong afwachten, dat gooit ook vaak veel roet in het eten…
Hier kwam onze zoon met 1 jaar ook standaard rond 5uur. En we kregen hem niet meer in slaap. We namen hem bij ons in bed en dan bleef hij redelijk liggen. Vaak wel kletsen. Het was ook weer plotseling over, duurde wel paar maanden helaas. Wij zijn met de flessen cold turkey gestopt. Bij beide trouwens. Dacht je bent nu 1 dus hup uit een beker of rietjes beker. De fles voor het slapen hebben we vervangen voor een verhaaltje zodat we nog wel even relax met ze kunnen zitten. Beide accepteerde dit gewoon.
Vanmorgen was het alweer vroeg raak. Rond 4:15. Hij bleef toen aan het vertellen, maar is uiteindelijk toch in slaap gevallen. Hij is om 6:15 wakker geworden. Denk dat we dit maar gewoon gaan doen. Flessen afbouwen zijn we meebezig, maar willen we rustig doen. De gewone melk vind hij niet lekker hebben we gemerkt
Ons zoontje kreeg snel kramp bij verandering of nieuw eten. Wij hebben dus steeds iets minder poedermelk gegeven en dan een beetje gewone melk er door heen gemengd en dan echt beginnen met 10ml. Als je dan steeds iets meer gewone melk gaat doen kan hij aan de smaak wennen. Hier deden we dat dus met een andere reden, maar mogelijk werkt het ook in jullie situatie.