En als aanvulling op Vdvl95: De Salmonella bacterie zit in de darm van de kip en omdat een kip een cloaca heeft en geen aparte vagina en anus komt een ei dus door hetzelfde gat als de ontlasting. Salmonella zit dus aan de buitenkant van een ei! De schil van een ei laat geen bacteriën door. De schil en het vliesje van het ei beschermen dus de binnenkant van een ei. Mocht er toch een bacterie doorkomen dan word de bacterie eigenlijk altijd al afgebroken door het ei zelf aangezien het eiwit bijna geen ijzer bevat. Het eigeel daar in tegen weer wel maar de kans is vrij klein dat de bacterie het haalt tot in het eigeel. De kans is gewoon heel erg minuscuul klein om ziek te worden van een gekookt/gebakken eitje waarvan het eiwit echt goed hard is en het eigeel nog wat zacht. Kort gezegd...de kans dat je een Salmonella bacterie binnen krijgt van het eten van zo'n ei is vele malen kleiner dan dat je een eitje uit het doosje haalt en vergeet je handen te wassen en vervolgens je brood gaat smeren.
ik laat het voorlopig toch maar staan... neem liever het zekere voor het onzekere aangezien er geen eenduidig antwoord op lijkt te zijn! zal ik toch maar weer mn bed uit gaan om het ei af te bakken mocht ik van t weekend weer het geluk hebben ontbijt op bed te krijgen in het kader van 'better safe than sorry" dan toch maar niet....
Een goede keuze denk ik! Heb zelf ook wel al perongeluk wat niet volledig doorbakken of gekookt gegeten. De kans is idd erg klein maar ik neem liever geen bewuste risico's. Zoals ze vele zeggen achteraf zal het me dubbel smaken ! Laten we allen gewoon eten waar we ons goed bij voelen! Groetjes