Tips slechte slaper

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heartbeat, 3 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heartbeat

heartbeat Lid

13 jan 2010
    35
    3
    8
    Hoi, normaal ben ik een (hele) stille meelezer maar ik heb nu toch even wat tips/advies nodig.

Ik heb een dochtertje van bijna 10 weken en sinds ze een week of 2 is, slaapt ze slecht. ‘S nachts gaat het redelijk maar overdag is het vaak drama. We hebben al van alles geprobeerd maar de laatste 3 weken wilde ze echt alleen maar op ons slapen. Voor een keer vind ik dat prima maar al haar slaapjes op mij/ons doen is niet haalbaar.
    We zijn nu sinds een week weer begonnen met elk slaapje laten slapen in haar eigen bedje. We hebben ontdekt dat het een buikslaper is dus wat we nu doen is het volgende:

Flesje, uitbuiken, half uurtje/3 kwartier spelen en dan naar bed.
    Boven op haar kamer doen we haar slaapzak aan, gordijnen een beetje dicht, muziekdoosje aan, kusje geven en op haar buik in bed leggen. De eerste dagen was het 1 grote krijspartij waarbij ze uiteindelijk wel rustig werd, de laatste dagen stribbelt ze nog wel tegen maar niet meer zo heftig. We blijven ernaast zitten totdat ze slaapt, kalmeren haar, aaien over haar hoofdje enz. Uiteindelijk valt ze in slaap, maar het lijkt alsof ze niet in een diepe slaap komt. Als we denken dat ze goed slaapt lopen we weg maar binnen 5 minuten kunnen we weer terug. Ze wordt wakker van een geluidje, gooit haar speen uit en we kunnen weer van voor af aan beginnen.

Lang verhaal geworden, maar hebben jullie nog tips of adviezen of is het een kwestie van volhouden?

2. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Bij mijn oudste was slapen en een ritme creëren altijd een hele zoektocht... op een gegeven moment kregen we door dat hij best goed in slaap viel als hij echt moe was. Dus na de eerste gaap en ogen wrijven naar bed bleek te snel voor hem en het gevolg was altijd huilen... Hij ging redelijk snel naar 2 slaapjes op een dag.

Hoeveel slaapjes doet je dochter nu overdag (ongeveer) en hoe lang slaapt ze s nachts?

3. heartbeat

heartbeat Lid

13 jan 2010
    35
    3
    8
    Ze slaapt in principe na elke fles, en ze krijgt 6 flesjes. ‘S nachts slaapt ze vaak van 11 tot 6 (zonder voeding, hier komt ze niet meer voor) en overdag variëren haar slaapjes van 20 min tot een uurtje met af en toe een uitschieter van 2/2,5 uur. Maar eer dat ze slaapt zijn we dus ook al weer even verder. Het lukt ook niet altijd om tussen 2 voedingen te slapen, soms is ze dan gewoon wakker.

4. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.603
    4.018
    113
    Vrouw
    Hebben jullie graag dat ze al haar slaapjes in haar bedje slaapt? Met 10 weken sliep onze dochter nog vaak in de huiskamer in de box. Wij konden haar toen ook makkelijk volgen. Dus niet zo zeer slapen na iedere voeding, maar meer als ze moe was.

5. heartbeat

heartbeat Lid

13 jan 2010
    35
    3
    8
    Ze mag slapen waar ze wil maar dat vertikt ze dus. Vandaar dat we zijn begonnen om haar te laten slapen in haar bed zodat het in ieder geval duidelijk voor haar is. Ze is wel moe want ze is constant aan het gapen en haar ogen vallen steeds dicht maar ze schrikt dus ook snel weer wakker.

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier gingen ze vanaf die leeftijd pas in bed slapen en dat had wat tijd nodig. De oudste is nooit langer dan 3 kwartier gaan slapen, pas vanaf een maand of 6-7 werden dat duidelijk 2 slaapjes van 1,5-2 uur en soms bleef 1 van die slaapjes ook bij 3 kwartier.
    De jongste sliep wat makkelijker, ook een buikslaper en zij sliep na 2 weken consequent oefenen in d'r bed bijna alle slaapjes in bed en leerde ook zelf weer verder te slapen als ze tussendoor even wakker werd.
    De oudste haalde ik altijd gelijk uit bed als hij wakker werd, de jongste moest soms even wachten omdat ik bezig was en kon zich dan prima vermaken. Die lag soms na een slaapje een half uur rond te kijken om dan vervolgens toch nog weer in slaap te vallen. Moest dan tussendoor wel af en toe lopen voor een speen, maar dat vond ik niet erg. Op deze manier heeft ze uiteindelijk geleerd om gewoon slaapjes van 1,5-2 uur te doen, maar goed de eerlijkheid gebied ook te zeggen dat dat er niet bij elk kind in zit.
    Dus ik zou nog even volhouden denk ik met tussendoor blijven lopen voor een speen of even weer in slaap helpen, zolang ze niet compleet overstuur is natuurlijk. Dan nam ik ze gewoon bij me en probeerde het volgende slaapje weer opnieuw.

7. heartbeat

heartbeat Lid

13 jan 2010
    35
    3
    8
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik denk idd dat we het nog maar even gaan volhouden. Ze gaat nu al steeds makkelijker in bed liggen alleen het inslapen duurt een poos. Daar stellen we ons dan maar op in Er zit nogal een pittig karaktertje in haha.

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Zo te lezen slaapt ze niet slecht, maar gewoon als een baby. Jonge baby's leven puur op instinct. Bij mama/papa = Veilig. Alleen = onveilig. Daarnaast hebben baby's nog niet het besef dat ze een individu zijn. Ze denken dat ze een zijn met hun verzorgers. Vandaag dat jouw baby's gedrag normaal is. Maar helaas niet "handig" in de westerse wereld.

Mijn kinderen sliepen het eerste half jaar overdag in de box/kinderwagen/draagdoek. 'S nachts is het lastiger, want een baby bovenop je laten slapen is inderdaad niet veilig als de kans bestaat dat jezelf in slaap valt. En natuurlijk moet je ook zelf gewoon slapen ;)
    Als eerste is het het makkelijkst als je gewoon accepteert dat zware nachten erbij horen. Ik zie dat je de fles geeft? Dan kun je misschien in shifts werken met je partner. Waar slaapt je baby? Is een cosleeper een idee? Zodat je baby je hoort en voelt. En weet, dat dit maar tijdelijk is. Je baby wordt vanzelf ouder, en het wordt vanzelf makkelijker allemaal. Succes :)

Celika en Adrianna vinden dit leuk.
  9. heartbeat

heartbeat Lid

13 jan 2010
    35
    3
    8
    Box slaapt ze niet in, kinderwagen al helemaal niet (zelfs van auto rijden valt ze niet makkelijk in slaap) en de draagzak die ik heb vind ze nu nog niet fijn. Dus dan blijven er niet veel opties over om te slapen dan haar bed. Ze moet ook bijna naar de opvang, ik ben heel benieuwd hoe ze daar gaat slapen. Bedankt voor de tips! :)

10. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Hier hadden we ook een slechte slaper overdag. Wou ook niet in de box. Kinderwagen dan weer wel.
    Wat wij hebben gedaan:
    We hebben zijn bedje als een veilige plek laten voelen. Dus speeltjes mee in de box en lekker laten spelen. Op een gegeven moment speeltje weg en kusje en proberen te slapen. Ik ben eerst elke 5min naar hem toe gelopen. Speentje terug en aai over het bolletje. (10-12 weken)

Toen we dit voor elkaar hadden, het zelf inslapen, begon de ellende van maar 45min slapen terwijl hij super moe was. Hier hebben we, ver tegen ons gevoel in, hem 5 min laten huilen en daarna zonder woorden troosten in bed om dit vervolgens 5 keer te herhalen. GELUKKIG was het 1 dag en max. 3x troosten. Sindsdien gaat dit goed en slaapt hij 1,5/2 en soms zelfs 3uur. (hij was overigens wel al 4maanden)

Toen H. naar de opvang ging(11weken) viel elke keer mijn mond open. Daar kon hij wel 2uur achter elkaar slapen en gewoon inslapen als ze hem naar bed brachten. onvoorstelbaar.... Ik zou me niet druk maken om de opvang, die redden zich er wel mee en misschien gaat het ook 180 graden anders dan thuis zoals bij ons..

Edit: OJA we hebben ook zijn bedje in een andere hoek gezet voor eventuele wellen. Dit was bizar. Hij lag te huilen in bed en we schoven hem met bedje en al in een andere hoek en viel direct in slaap..

11. heartbeat

heartbeat Lid

13 jan 2010
    35
    3
    8
    De tip van het bedje in een andere hoek ga ik ook eens proberen! Ze heeft een grote kamer dus mogelijkheden genoeg. Bedankt voor de tip!

12. saho

saho Lid

4 aug 2016
    12
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dit zou mijn bericht kunnen zijn! Hier precies zo’n zelfde kindje van dezelfde leeftijd! Heb hier alleen ook nog een peuter rondlopen dus kan helaas niet zoveel tijd besteden aan continue troosten dus eindigt ze meestal bij mij in de draagdoek.

Ze valt wel met hulp wel in slaap in haar bedje maar inderdaad na 5 minuten weer wakker.

Ik lees ook veel dat die kleintjes pas vanaf 12 weken goed in staat zijn zelf in slaap te vallen en er schijnt rond deze tijd ook een ‘sprong’ te zijn dus ik hou dat in mijn achterhoofd en blijf het toch steeds maar proberen zodat ze aan het bedritueeltje went. Weet dat het bij mijn oudste ook opeens goed ging alleen weet niet meer hoe dat precies ging.

Het kost een hoop energie en vraag me soms af of het het waard is om er zoveel tijd aan te besteden of dat het als ze wat ouder is opeens een stuk makkelijker gaat.
    Ze is nog zo klein en heb toch een beetje het gevoel dat ik haar gewoon bij me moet nemen als ze daar behoefte aan heeft.

Maar nu ik weer bijna moet werken merk ik ook dat het me fijn lijkt als ze gewoon makkelijk slaapt zodat ik me daar niet druk om hoef te maken.

Ik lees dus even mee voor wat tips :-D

13. Adrianna

Adrianna Actief lid

31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Met 10 weken vind ik laten krijsen niet echt een optie, aangezien haar methodes om veilig bij jou te kunnen zijn slechts reflexen zijn en dat doet ze dus niet om jou dwars te zitten.
    Leren slapen kan ook op andere manieren, maar wellicht kost het iets meer energie.

Tot 8 weken sliep mijn zoontje elk slaapje op mij. Afspraken werden dan ook verzet of afgezegd...het was maar even zo.
    Daarna kon ik hem in bedje leggen voor een aantal minuten en liep dan terug wanneer hij begon te huilen om hem te troosten en als dat niet lukte haalde ik hem eruit om weer verder op mij te slapen.
    Van de 1 op de andere dag sliep hij langer, maar ook niet altijd en nu, met twee jaar, is het een hele goede slaper in de nacht (slaapjes overdag doet hij niet meer)

14. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Heeft het geholpen ?

15. heartbeat

heartbeat Lid

13 jan 2010
    35
    3
    8
    Ik vind laten huilen ook zeker geen optie, daarom vraag ik hier om tips ;)
    Inmiddels gaat het iets beter. Inslapen gaat al wat rustiger, nog steeds wel huilen maar als ik een paar keer haar speentje terug stop is ze uiteindelijk stil en valt ze in slaap. Helaas lukt het nog niet om langer dan een half uurtje te slapen maar dat komt hopelijk vanzelf :)

16. heartbeat

heartbeat Lid

13 jan 2010
    35
    3
    8
    Nee dat heeft helaas niet geholpen maar inmiddels gaat het ietsje beter (zie bericht hierboven :))

Eef92 vindt dit leuk.
  17. Adrianna

Adrianna Actief lid

31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Een half uur met die leeftijd is al heel erg goed!.
    Sommige kindjes gaan nooit langer dan 45 minuten slapen en andere kindjes zullen later echt 2 uur per slaapjes pakken.

Deel Deze Pagina