Ik zie dat je zoontje van 2017 is, dus hij kan max 2.4m zijn. Werd er nu al moeilijk gedaan door het cb? Mijn dochter kent wel een hoop woorden maar hier ook nog geen 2 woord zinnetjes. Ze wordt bijna 2. Ze gebruikt eigenlijk ook niet veel woorden ondanks dat ze die dus wel kent. Dat ze ze kent weet ik omdat ze de woorden weleens gezegd heeft. Ze begrijpt wel alles. Ze heeft met 2 jaar(binnenkort) een afspraak bij het cb. Ben benieuwd wat ze dan gaan zeggen. Psz duurt hier nog een halfjaar helaas.
Klopt, hij is 2 jaar en bijna 3 maanden...ten tijde van het gesprek was hij nog geeneens 2. Ik had een telefonisch gesprek omdat ik te kennen had gegeven dat wij niet meer naar de reguliere afspraken komen en alleen nog de vaccinaties komen halen. Ze vroeg telefonisch een aantal dingen en inderdaad...ze deden moeilijk omdat hij nog niet goed sprak met tweewoordzinnetjes en wilde gelijk een afspraak inplannen voor een doorverwijzing voor logopedie. Heb zelf gezegd dat dat me wat voorbarig leek en dat we het nog wel een half jaartje aankijken en maar goed ook... Overigens hoor ik dat andere cb’s weer minder paniekerig doen
Wij gebruiken ook gebaren. Wij hebben een slechthorende dochter van 2,5 en bij onze zoon van nu 4,5 was er een vermoeden op tos wat uiteindelijk niet zo was. Maar op de behandelgroep voor tos werden ook gebaren gebruikt. Onze jongste van 14 maanden gebruiken we ook gebaren bij, niet omdat hij wat mankeert, maar ook voor zijn zus. Zodat hij ze leert. Gebaren zijn sowieso goed. Je kunt veel eerder communiceren met je kind. Onze jongste maakte met 8 maanden gebaar van eten. (Enorme hongerlap). Maar ik wist wel wat hij bedoelde. Wij blijven sowieso gebaren. Ik zie er echt de meerwaarde van in. Het is ook niet iets waar je je voor hoeft te schamen. Het is een manier van communiceren. Mijn dochter heeft er heel veel baat bij. Ze is erg entousiast en gebruikt gebaren in combinatie met gesproken taal. Op den duur verwacht ik wel dat de gebaren minder zullen worden. Zodra ze dus meer gesproken taal tot haar beschikking heeft. Ze zit ook op een behandelgroep waar gebaren worden aangeboden.