moedermelk doneren

Discussion in 'Borstvoeding' started by eeneneen isdrie, Aug 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

Jun 1, 2010
    342
    5
    18
    Zijn hier ook moeders die kolven voor de moedermelkbank of het moedermelknetwerk? En waarom zijn jullie gaan doneren en waarom voor deze "club"(bank/netwerk)?

Ik kolf voor de moedermelkbank, had me ook aangemeld bij het netwerk wegens overproductie, maar ik hoorde er niets van, dus er was waarschijnlijk geen vraag in mijn regio. Maar ik had op een gegeven moment geen flesjes en bakjes meer en 6 liter melk in de vriezer.
    Dus ook bij de bank ingeschreven en een week later mocht ik kolven. :)

Hoe doen jullie het met kolven?
    Ik heb ook nog een peuter rondlopen en om rustig en hygiënisch te kolven heb ik de keus gemaakt om op mijn werk te kolven. Thuis kolf ik ook nog 1 keer per, dag, maar dat is even snel tussendoor en lang niet zo schoon als dat ik op mijn werk kan kolven.
    Dus nu staat er een vriezer en een magnetron met sterilisator in mijn "kolfruimte". :D

2. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Wat goed dat je dit doet!!! Ik doneer niet maar mijn zoontje drinkt donormelk, al ruim 6 maand officieel via het moeder melk netwerk. Maar alle drie de donors heb ik "zelf" gevonden. 2 hier via het ZP en 1 via mijn LC. Ben hen en vrouwen zoals jij echt dankbaar hoor. Het is nogal een klus. We zijn nu net begonnen met KV introduceren omdat 2 van de 3 op korte termijn stoppen en dat is ook wel goed nu. Ben echt heel blij dat we 6 maand BV gehaald hebben. Wel grappig/bijzonder, hij vind KV echt niets aan haha

3. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Ik kolf ook voor de Moedermelkbank. Ik heb voor de Melkbank gekozen omdat ik de gevraagde hoeveelheden (200 ml per dag) niet structureel red. Bovendien vind ik het doel ook wel heel mooi, ik heb de premature baby's gezien toen mijn zoontje zelf op de Nicu lag en die kindjes en die kindjes kunnen alle hulp gebruiken om groter te groeien. Ik kolf 's avonds voor ik ga slapen, meestal 150-200 ml. De afgelopen weken heb ik vakantie en kolf ik op kdv-dagen ook voor de melkbank, zodat we wat inlopen op de eigen voorraad, anders komt dat niet op tijd op.

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik kolf voor Stefanie ;) Nou ja voor haar zoontje dan haha.
    Ik probeer 3x daags te kolven. Mijn dochtertje drinkt s avonds een papflesje van 100ml en ik vries 200-250ml per dag in.

5. eeneneen isdrie

Jun 1, 2010
    342
    5
    18
    Heb vandaag dat toch een aanvraag gehad van het netwerk. :) ik ga toch maar proberen deze moeder te helpen erbij.
    Omdat ik de bloedtest niet meer hoef te doen en al een paar liter op voorraad heb kan ik toch behulpzaam zijn. maar ik heb al gezegd dat ik die 200 ml per dag niet garandeer.

De moedermelkbank heeft die test betaald en vraagt minimaal 3 liter (heb met 2 weken al 2 liter gedoneerd dus dat moet me lukken ;))
    's ochtens thuis op thuisdagen kolf ik na de bv nog 200 ml. die ik echt moet kolven anders heb ik de hele dag een onrustig kind aan de borst met zuigbehoefte die hij niet kan bevredigen.
    maar dan ga ik 's avond ook maar een extra kolfbeurtje inlassen. en net 140 gekolfd. dus het gaat volgens mij wel lukken. ;)

hoe hebben jullie dat de eerste keer gedaan met de flesjes/bakjes zakjes Red88 en Stefanie78?

ze woont niet echt vlakbij, dus ze zal niet wekelijks komen denk ik :)

6. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik moest hier echt mn productie opkrikken om extra te kolven. Mn dochtertje was toen 8 mnd.
    De eerste keer heb ik het in gewone diepvrieszakken gedaan met ziplock sluiting. Verder zorgt Stefanie altijd voor gesteriliseerde flesjes.
    Gemiddeld haalt ze het om de 3 weken op ofzo? Houdt het niet zo goed bij.
    Als ik ruimte nodig heb of zij melk, hebben we even contact.

7. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Ik kolf ook voor t netwerk en stefanie!!
    Heb via t netwerk ook een afnemer en stefanie via zp, ik wilde in eers instantie voor de melkbank gaan maar was niet haalbaar, moest zelf de melk brengen omdat t alleen in de randstad werd opgehaald ook iedere3 maanden bloed prikken dus dagje gron. A'dam, dat zag ik niet zitten, ik heb 0,5 l p.d over dus ehhh even geschat 150 l gedoneerd heb.

Ik wil met 18 maanden zelf gaan afbouwen, dus heb besloten nog een ronde doneren en dan eerst de eigen vriezer vol te stampen

8. eeneneen isdrie

Jun 1, 2010
    342
    5
    18
    500ml per dag OVER????? nu nog??? WOW!

ik woon in de randstad, dus het wordt gewoon opgehaald, anders zou ik het ook niet doen hoor. Je hebt er al werk genoeg aan :) ik heb alleen zo'n hekel aan het wassen van je spullen. ;)

Heb van de week ook een handkolfje aangeschaft, zodat ik even "snel" tussendoor (vlak voordat ik wegmoet ofzo) ook kan kolven, zonder gelijk aftewassen. Maar dat valt tegen zeg als je dat nog nooit gedaan hebt.:( Gisteravond geprobeerd en netaan 40 gekolfd. vanavond 80, dus ik ben vooruitgang geboekt. :D nouja, prima hoor, heb toch niet zoveel flesjes en bakjes meer. vrijdag krijg ik een nieuwe lading om te vullen :)

9. Tauret

Tauret Actief lid

Sep 19, 2011
    231
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, Ik lees jullie berichtjes en dat bracht mij op het idee om mogelijk ook te gaan doneren. Mijn dochtertje is 4 maanden oud, maar ik produceer meer moedermelk dan dat zij kan wegdrinken. Mijn vriezer staat inmiddels vol. Ik had zelf nog nooit van dit initiatief gehoord (ookal had ik 5 jaar geleden ook al ruim 1 jaar borstvoeding aan mijn zoontje gegeven waarbij ik toen ook overproductie had) , maar het lijkt mij fijn als ik hiermee anderen kan helpen.
    Weten jullie waar ik meer info kan vinden of waar ik mij eventueel zou kunnen aanmelden? (ik woon in de randstad). Hoe gaat zoiets in zijn werk?
    Mogelijk hebben jullie wat meer info voor mij.
    Alvast bedankt!

10. eeneneen isdrie

Jun 1, 2010
    342
    5
    18
    hoi!
    jeej!!!
    De Nederlandse Moedermelkbank is op zoek naar nieuwe donors! - VUmc
    Borstvoeding Centrum Moedermelk Netwerk

bij de moedermelkbank moet je je aan bepaalde hygiene en leefregels houden. de melk wordt immers aan premature en zieke kindjes gegeven.

bij het moedermelknetwerk doneer je aan gezonde kinderen waarbij de moeder geen of te weinig melk heeft. daar kan je je vriezervoorraad ook bij kwijt bijvoorbeeld.

kom ook gezellig bij de club;)

11. Tauret

Tauret Actief lid

Sep 19, 2011
    231
    1
    16
    NULL
    NULL
    Superbedankt voor de info!!!! Ik ga mij even inlezen en dan aanmelden. Lijkt mij logisch dat er voorwaarden gesteld worden aan de hygiene.

12. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    :Dja nu nog, mar moet erbij zeggen dochter drinkt 1x p.d. Life voor de ret fles, ze heeft geen geduld luie donder. En ik heb mijn eigen shymphonie, dat scheelt ook een heel stuk, ik zou wel kunnen minderen maar dochter eet heel slecht, en hou graag genoeg op voorraad voor hele dwarse buien en niks willen. Ik kolf 4 x p.d, begin de dag 09.00 met 0.5 l na drinken van dochter, 15.00 ongeveer 250-300 ml 20.00 uur 200 ml en 23.00 uur 150-200 ml

13. Tauret

Tauret Actief lid

Sep 19, 2011
    231
    1
    16
    NULL
    NULL
    ik heb mij aangemeld. Bij de donorbank. Nu dus wachten op de keuring. Ik ben benieuwd.

Share This Page