Zwarte Pieten zijn zwart van het roet!

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 14 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb zojuist het 'bewijs' gevonden dat Zwarte Pieten zwart van het roet zijn. ALLE Pieten (van de intocht van Sinterklaas, althans) zijn namelijk exact dezelfde tint zwart! En als het zwarte Afrikaanse slaven zouden zijn, zou daar meer verschil in zitten! :D

(Voor de mama's en papa's: Ik kwam dus tot deze 'conclusie' doordat John Jones (zelf niet helemaal blank) dezelfde kleur geschminkt is. Flauw, hè ;))

2. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Haha, ja dat was toch al bekend :p
    Snap dat hele probleem ook niet zo omtrent dit hele gebeuren, maar goed.

3. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    ja, dat wist ik al ja.....

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Mensen die zwarte pieten als 'discriminerend' af doen, vind ik werkelijk de grootste zeikerds!!! Zo ongelooflijk moe wordt je er van... Dit weet toch iedereen? ;)

5. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    2.962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad
    Dat lijkt mij ook hoor. Volgens mij leer je dat al op de basisschool. Tenminste ik vertel dat de kinderen wel altijd.

Hoe moet die piet anders naar binnen toe??

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dan vraag ik me nog wel af waarom ze kroesharen hebben en grote gouden oorringen ;)
    Ach en wat dan nog, al zijn het van oorsprong afrikaanse slaven... dat is nu toch al lang niet meer van toepassing?? Geen kind ziet donkere mensen als minderwaardig omdat Pieten donker zijn. In tegendeel, volgens mij zijn Pieten juist grote helden in de ogen van kindjes :)

7. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik wou net zeggen: Kinderen kijken enorm op tegen al die zwarte pieten, het zijn hun helden!

8. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Hier zeiken ze ieder jaar weer over....gaat een beetje vervelen...

9. La Palma

La Palma Fanatiek lid

24 mei 2010
    2.721
    2
    0
    NULL
    NULL
    Wie is ' ze ' precies?

Ach wel of geen slaven.. Liegen tegen je kindjes jaar in jaar uit vind ik veel erger ;)
    Maar goed, dat is een hele andere discussie he

10. Lidy

Lidy Actief lid

5 feb 2007
    200
    0
    0
    Ik snap alleen niet waarom ze dan toch bruin zijn, roet is toch echt pik zwart. Misschien te eng voor de kleintje?

11. BolBuikje34

BolBuikje34 Niet meer actief

Sterker nog,Odin de god die heer was voor Jezus het overnam had 2 zwarte raven. Odin bracht de weduwen en kinderen vroeger kadootjes nadat hun man in de strijd was gesneuveld. Daar komt het sinterklaasgebeuren vandaan ;) Als Odin een duif op de schouder had gehad hadden we misschien wel witte pieten gehad :D Maar goed dat zegt de Edda niet.

12. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    De moderne pieten van tegenwoordig hebben toch helemaal geen kroeshaar meer? :D

13. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    OP de site sint.nl staan ook allemaal verhalen over de oorsprong van sinterklaas. Daar wordt gezegd, dat sint twee pages heeft en dat in die tijd het een statussymbool was als deze pages uit afrika kwamen. Maar ze waren gewoon wel vrij, dat het slaven zijn is later door anderen verzonnen, maar is waarschijnlijk dikke onzin.

14. Babyzz

Babyzz Actief lid

24 apr 2007
    171
    0
    16
    Mother Earth
    Komt Sinterklaas niet van oorsprong uit Turkije en niet Spnje? Waarom dan niet zeggen dat hij uit Turkije komt?

15. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Muziekpiet zeker niet!

16. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Volgens mij is dit ook zo ja! Meen me een verhaal te herinneren dat hij ze vrij gekocht had en ze zo dankbaar waren dat ze bij hem bleven.

Maar goed dit zal altijd wel blijven bestaan, deze discussie, en er zal in de toekomst wel weer een verandering in komen. Zelfde als de 'zoen' en de 'koeken'.

17. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben in ieder geval blij dat het geneuzel over gekleurde pieten voorbij is. Voorgaande jaren werd elke keer geopperd dat ze gekleurd moesten en er werden zelfs gekleurde pietjes toegevoegd bij de intocht. Sloeg gelukkig niet aan.

18. Babyzz

Babyzz Actief lid

24 apr 2007
    171
    0
    16
    Mother Earth

Misschien omdat donker mensen ook wel zwarte piet worden genoemd, en niet alleen door kinderen maar ook door volwassenen. Volgens mij gebeurt het omgekeerde niet met het woord Sinterklaas.

Als zwarte Piet niks met afkomst of huidskleur te maken heeft, dan moet men geen associatie maken met huiskleur. Gebeurt dit niet, dan wordt er minder geziekt.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Schoorsteenvegers zijn/waren niet pikzwart:

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Het heeft wél met huidskleur te maken! Alleen niet door ras, maar door de werkzaamheden is die huid 'zwart' geworden. :D

Deel Deze Pagina