Onze dochters van 3 (in juli 4) en 1 (in juni 2) jaar gaan allebei naar een kdv hier in ons dorp. Ik werk de ene week 3 en de andere week 4 dagen, ze gaan 3 volle dagen naar kdv en 1 dag in de 2 weken komen opa en oma oppassen (wonen op 1,5 uur rijden). Kdv is ons altijd goed bevallen, al vinden we het wel "achteruit gaan", niet qua juffen maar wel qua beleid(juffen die er plotseling uitvliegen, onzorgvuldigheid ed). Nu gaat onze oudste in augustus naar school. Ik neem vanaf volgende week ouderschapsverlof, zodat ik elke week 3 dagen werk. Maar Julie zou dan toch 3 dagen per week naar de bso moeten. Ze redt zich prima, maar is wel een heel gevoelig kind, dat aangeeft dat ze de dagen in de opvang lang vindt duren. Onze jongste kan haar rust ook goed gebruiken vanwege groeiproblemen bij stofwisselingsziekte. Nu overwegen wij sterk om de opvang van de meiden te gaan laten doen door een nanny. We hebben contact opgenomen met een gastouderbureau die ook nanny's hebben, en het lijkt ideaal... De jongste laten we dan 3 ochtenden baar psz gaan, opgehaald door nanny, en dan lekker thuis in haar eigen bedje slapen. Nanny doet in de slaaptijd licht huishoudelijk werk (wasje, strijkje enzo). Dan om 15 uur Julie can school halen en samen naar huis of iets leuks gaan doen. Er mag ook rustig eens een schoolvriendinnetje meekomen. Nanny is met referenties ed en onder begeleiding van pedagoog van gastouderbureau. Ik hoor eigenlijk niemand om me heen die de opvang zo doet, en ben heel benieuwd of hier dames zijn met ervaringen...
Ik zie het bij ons op school juist heel veel. Ik ken zeker 4 gezinnen die dat naar tevredenheid doen. Geeft heel veel rust. Het zal wel iets duurder zijn ( schat ik in) Mijn moeder deed het met ons ook zo. Wij hadden een vaste oppas thuis. Ze haalde ons op van school, deed huishoudelijk werk, zorgde dat het eten voorbereid was et cetera... ideaal. Zelf geen ervaring want ik ben zelf elke dag thuis.
Ik zie het ook vaak, alleen hier wordt het 'gastouder aan huis' genoemd. Onder nanny verstaan mensen meestal iemand die echt bij je woont en voor de kinderen zorgt. Wij hebben het ook overwogen voor straks als kinderen naar school gaan. Ze zouden 3 dagen naar de TSO en bso moeten en dat vind ik veel, juist voor de rust. Nu heeft mijn man zijn werktijden aangepast en kan hij ze op deze dagen ophalen en is het niet meer nodig.
Dat gaat volgens mij ook gewoon onder 'gastouder aan huis'. Dit is vaak wel wat duurder dan dat je je kindjes naar een gastouder zou brengen. Als de gastouder bij je thuis komt (en helemaal als ze ook nog licht huishoudelijk werk doet) valt dit onder dienstverlening aan huis en moet je het minimumloon betalen. Voor de rust van je kindjes zou het wel ideaal zijn natuurlijk. Gewoon lekker hun eigen omgeving en een vaste 'oppas'. Je kan de kosten ervan even navragen bij het GOB en via de site van de belastingdienst hoeveel toeslag je terug krijgt. Als het te duur is kan je eventueel overwegen je kinderen bij een gastouder te brengen. Dat is ook wel opvang natuurlijk, maar toch een huiselijke omgeving.
De kosten zijn ons al duidelijk en prima te doen. Was eigenlijk benieuwd naar de ervaringen van mensen die de opvang zo al doen of mensen kennen die het zo doen, en of het goed (of niet) bevalt. Is idd gastouder aan huis, hier wordt het door het gastouderbureau nanny genoemd
Ik kan je er maar een klein beetje over vertellen, omdat het niet mijn eigen ervaring is. Ik heb een tijdje als gastouder aan huis gewerkt. Wat ik begreep van de ouders was dat ze het erg fijn vonden dat de kinderen gewoon in hun eigen omgeving konden blijven, wat voor rust zorgde binnen het gezin. Het is fijn dat als de ouders vroeg moeten beginnen de kinderen wel gewoon rustig wakker kunnen worden en ontbijten. Ook zo als de ouders bijvoorbeeld tot laat werken. Kinderen hebben dan al gegeten, lekker onder de douche en op tijd naar hun eigen bed toe. Al met al waren de ouders er goed over te spreken.