Hoi! Aangezien ik vorig jaar in mijn zwangerschap een paar babydozen heb opgehaald,werd ik zojuist gebeld door een gastouderbureau. Over dat we geld terug kunnen krijgen als we meer dan 8 uur werken. Aangezien het vrouwtje behoorlijk gebrekkig nederlands sprak,snapte ik er niet zoveel van. Zijn jullie ook door zo'n bureau gebeld? Mijn ouders passen 1x per week op. Dat zou zo'n 6 uur zijn, ze zij dat we dan ook in aanmerking komen. Hoe zit het nu precies? groetjes Marielle
Ik vind dat wel brutaal van het gastouderbureau (gob) om eerlijk te zijn. Mocht je je ouders voortaan wit willen betalen (betaal je ze nu ook?) dan zou ik goed nagaan wat de consiquenties voor hun zijn. Denk aan vaste baan (belastingdienst komt om de hoek kijken, is dan hun 2de baan) of pensioen (daar weet ik niets van, ben daar nog lang niet aan toe ) Besluit je het te doen dan zou ik goed nagaan wat voor gob het is en hoeveel ze vragen (ik ken hele dure, maar ook hele goede en goedkope). De overheid is het momenteel aan het wijzigen omdat ze vinden dat veel opa`s en oma`s het ten onrechte krijgen. Vaak geven de grootouders het geld weer aan hun kinderen. Ze willen dat gastouders aan bepaalde eisen (waarschijnlijk mbo verzorgende 2 + kinder ehbo ) voldoen. Hebben je ouders daar zin in? Tot december is er dus geen probleem, maar daarna mogelijk wel. Heeft deze (opdringerige) dame je vast niet verteld!
Die regeling bestaat inderdaad, maar met 6 uur per week oppassen redden je ouders dat niet hoor! Zo'n bureau moet je namelijk ook betalen, + dat je als ouders zijnde een eigen bijdrage hebt, je kan op internet op diverse sites (die gob zijn) uitrekenen bij hoeveel uren je ouders welk bedrag over zouden houden. Let wel op dat ze dan ook aan bepaalde eisen moeten voldoen, er wordt min. 2x per jaar gecontroleerd bij hun thuis bijv. zijn de stopcontacten niet voor het grijpen, traphekjes, kan je kind niet bij medicijnen/flessen chloor e.d. ) + dat je ouders waarschijnlijk online cursussen moeten gaan volgen (ehbo en iets met opvoeden geloof ik) Maar kijk ga jij 20 uur werken (wat met heen en weer rijden en pauze aftrek op 100 uren per maand uitkomt) dan is het zeer zeker rendabel. Dus je moet een afweging maken. Want bepaalde toeslagen van je ouders gaan ook naar beneden omdat dit als inkomsten gezien wordt. Als je echt interesse hebt moet je gewoon eens zo'n gob benaderen (roodkapje, viaviela en er zijn er nog velen meer waar ik zo niet op kan komen) Zij berekenen alles voor je, dus ook als er toeslagen e.d minder worden voor je ouders wat ze eraan over houden bij hoeveel uren, maar geloof mij, voor 6 uren is dit echt niet rendabel.
Oh ja en in 2010 geldt het ook nog, eerst was dat nog maar de vraag maar de overheid heeft toch besloten om er mee door te gaan, maar volgens mij gaat het uurtarief wel iets naar beneden.
Nou,ik heb het hele gedoe afgezegd. Ze passen te weinig ervoor op.. Als ik ooit een 2e krijg, praten we wel verder! Bedankt voor de reacties!
Hoezo zou het voor 6uur niet rendabel zijn? Ik ben t ook aan t uitzoeken, het gaat bij mij dan ook om 6u per week, 30u per maand, en dan kom ik wel uit hoor. Tenzij ik iets over het hoofd zie?
@wijffie, moet je erboven even lezen waarom het mij niet rendabel lijkt voor 30 uren per maand. Het uurtarief is volgend jaar 5 euro, je ouders krijgen dan dus 5x30 = 150 euro. Daarvan moet je een bureau betalen. (het bureau waar ik zat was 75 euro) Dan houden ze 75 euro over. Daarvan is een deel nog jouw eigen bijdrage dat jij zelf moet betalen. Verder ontvangen je ouders minder zorgtoeslag e.d. omdat hun inkomen stijgt. Blijft weinig van over lijkt me! (vergeet niet dat er een hoop rompslomp bij komt kijken he, zie je dat zitten voor die paar tientjes per maand? Zo komen ze bijv. minimaal 2x per jaar op huisbezoek, moet je aan allemaal eisen doen, cursussen volgen etc.etc.)
Oh oke, Femmetje, je bedoelt de moeite waard voor de oppassers, ik dacht voor degene die de oppas betaalt. Sorry, verkeerd begrepen.
Hoi Marielle82, Als ik het zo lees, heeft die vrouw het wellicht niet gehad over het terugkrijgen van geld voor de kinderopvang maar over de iack, dat is een regeling van de overheid om mensen met kleine kinderen te stimuleren te werken. hieronder de info daarover. De inkomensafhankelijke combinatiekorting (iack) is bedoeld als een tegemoetkoming voor werkende ouders met jonge kinderen. Hierdoor wordt het voor ouders met kinderen aantrekkelijker om betaald werk te accepteren. Deze inkomensafhankelijke aanvullende combinatiekorting (iack) wordt per 2009 ingevoerd. Het blijkt dat veel werkende ouders onbekend zijn met deze inkomensafhankelijke combinatie korting (iack). Verdien je in 2009 meer dan 4619 euro en zorg je voor een of meerdere kinderen die op 1 januari nog geen 12 jaar zijn? Dan heb je recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. De korting wordt uitbetaald aan alleenstaande ouders en aan tweeverdieners. Bij tweeverdieners gaat de korting naar degene met het laagste inkomen. De afgelopen jaren was er een enigszins vergelijkbare korting maar deze was niet inkomensafhankelijk en daarnaast ook lager. Met ingang van 2009 vervallen deze combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting. Maximaal € 1765 belastingvoordeel De iack combinatiekorting is ingevoerd omdat de overheid mensen met kleine banen wil stimuleren deze uit te breiden. De korting loopt nu op met het stijgen van het salaris. Verdien je € 4619 dan krijg je in ieder geval een korting van € 770. Voor elke euro die je meer verdient ontvang je 3,8 cent korting. Dat lijkt niet zo heel veel maar bij een salaris van € 30.800 is de korting dan opgelopen tot € 1765. Netto ontvang je dus door de korting bijna € 150 euro per maand meer. € 1765 is de maximale korting, verdien je meer dan krijg je niet meer korting. Let bij je belastingaangifte voor 2009 dus goed op dat je gebruik maakt van deze inkomensafhankelijke combinatiekorting. Je kunt de korting ook maandelijks uitbetaald krijgen door bij de Belastingdienst een verzoek om een voorlopige aanslag in te dienen.