Hmm sorry maar ik vind dit een beetje moeilijk eerlijk gezegd. Ik lees dat er ongeveer 1 miljoen mensen per jaar gebeten worden door een teek en de meeste mensen merken het niet eens en laten zich ook niet behandelen. Ik snap heel goed dat jij in jouw geval adviseert om meteen antibiotica te eisen maar ik weet niet of dit echt wel reëel is. Als ik overal op internet lees én mijn huisarts ook aangeeft dat het voldoende is om mijn gezondheid goed in de gaten te houden en een eventuele rode kring, dan denk ik dat ik daar wel op mag vertrouwen.
@Yummy Zodra je een rode plek met witte kring krijgt, ben je er vroeg genoeg bij hoor, dan is het nog te genezen met antibiotica! Gewoon in de gaten houden, 'zomaar' antibiotica slikken is ook niet goed...
Oh Roeska,jij bent net zo een slachtoffer als mij. Hier ook als meisje van 9 gebeten,een leven lang klachten en vorig jaar opnieuw gebeten. De kans dat ik ooit helemaal gezond word is klein. Heb ook enorm veel restschade overgehouden. En dat antibiotica even helpt bij een rode kring is onzin. Ik heb 3 maanden enorm hoge dosis antibiotica mogen gebruiken en nu moet ik nog een jaar natuurlijke antibiotica. Dus ik geef Roeska eigenlijk wel gelijk en zou toch ook naar de dokter gaan voor een kuur. En als je die rode kring hebt ben je overigens al te laat. Dan heb je Lyme en zie er dan maar eens vanaf te komen. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je lichaam reageert. Ik ging meteen voor een goeie en had eigenlijk naar het zkh gemoeten.
Dit is inderdaad wat mijn collega ook verteld is geworden. Zij zijn er pas na meer dan 3 jaar achter gekomen dat het om de ziekte van Lyme gaat. Inmiddels al van eind 2010 met coctails van antibiotica bezig om de boel te bestrijden. Genezen zal de partner van mijn collega denk ik nooit meer! Ik zou er dus ook echt niet al te makkelijk over denken! Als je al meer dan 25 teken gehad hebt in je leven en nooit lyme hebt opgelopen, dan mag je echt van geluk spreken!!
BolBuikje: Toch vreemd dat zowel het RIVM als de stichting voor Lyme patienten en een site van huisartsen een ander advies geven (allemaal hetzelfde namelijk pas huisarts/antibiotica wanneer er daadwerkelijk een kring zit of andere ziekteverschijnselen zijn). Volgens hen ben je absoluut niet te laat als je die rode kring hebt. Wel geven zij ook aan dat als je inderdaad laat bent met opmerken dat je de ziekte hebt (na maanden of jaren) dat er een kans is dat je niet meer geneest. Maar volgens hen ben je er toch echt op tijd bij als je binnen 3 tot 4 maanden met antibiotica start.
Ik heb afgelopen vrijdag 3 teken bij mn zoon weggehaald(hij was met vakantiespelen meegeweest in een Bos)En ik heb daarna voor de zekerheid de HHP gebeld en die gaf precies het zelfde advies als bij jou.
ik ben het met je eens, elletjo, dat 'zomaar' antibiotica slikken niet goed is. maar ik blijf er bij dat als je na een aantal jaren ziek wordt, je jezelf voor je hoofd kunt slaan dat je 'toen' die ab niet genomen hebt. veel mensen krijgen de kring niet en worden ook niet direct ziek. dat wil niet zeggen dat je niet ziek kunt zijn. Borreliose kan jarenlang 'slapen' in je systeem en dan (zoals in mijn geval) na 15 tot 20 jaar ineens opduiken. ik ken veel mensen die te laat ab hebben gehad, die gewoon gehandicapt zijn, hun dagelijkse bezigheden niet meer uit kunnen voeren, die in een rolstoel zitten en zelfs er aan overlijden. maar het is jouw keuze natuurlijk en ik wil je zeker niks opdringen hoor. ik wil je ook niet bang maken, maar dit is wat ik zelf helaas gezien heb en zelf meemaak. ik kan helaas niet meer werken. ik werkte in de kinderopvang en vond het fantastisch. nu zijn we aan kinderen toe, en zelfs dat wordt een gok of ik dat lichamelijk aan zou kunnen. een natuurlijke bevalling zit er voor mijn gewoon niet in. en daarnaast zal ik heel veel hulp nodig hebben. maar ik heb -na jaren ploeteren en tegenslagen en vechten en dingen opgeven- besloten dat deze ziekte mij niet ook nog mijn kinderwens afpakt! succes met je keuze.
Je kunt ook besmet zijn zonder dat je een kring krijgt. Ben dit weekend ook gebeten, meteen verwijdert en in de gaten houden, verder niet. Het is een beetje een eng idee, maar meteen naar de dokter en AB, nou nee.