Bijten op de creche is altijd weer een lastig onderwerp.... Ik snap best dat je razend bent, maar je kunt hier verder niks aan doen. Je kunt alleen vertrouwen hebben dat de pedagogisch medewerksters hun uiterste best hebben gedaan om de situatie zo goed mogelijk op te lossen. Ik ben zelf pedagogisch medewerkster op een kdv en heb meerdere kinderen meegemaakt die bijten en natuurlijk probeer je op te letten dat het niet gebeurd, maar als je 15 kinderen op een groep hebt lopen kun je niet altijd alle kinderen zien. En het kan best met aanpassingsproblemen te maken hebben, dat het frustratie is van het kindje omdat het niet goed kan communiceren in het nederlands bijv. Ik zie het heel vaak dat kindjes die nog niet (goed) kunnen praten gaan bijten dit is voor hun een manier om iets te uiten. Dat is natuurlijk geen reden om het goed te praten en je legt zo een kindje ook uit dat dat niet mag, en wij gaan ook een gesprek met de ouders aan die meestal heel graag tips willen om dit te laten stoppen en deze ouders schamen zich vaak kapot maar uiteindelijk is het een fase waar het kindje vanzelf uitkomt en waar de ouders ook vrij weinig aan kunnen doen. Als een kindje op mijn groep word gebeten vind ik het zelf ook heel erg en als mijn zoontje zou worden gebeten weet ik niet hoe ik zou reageren, maar leuk is zoiets absoluut niet. Maar feit blijft dat je er eigenlijk niks aan kunt doen, wat gebeurt is is al gebeurt... En eigenlijk vind ik het wel raar dat er gezegd is welk kindje dit gedaan heeft, dat heet bij ons beroepsgeheim...
Als het mijn kind zou betreffen zou ik ook graag tips willen krijgen die er misschien voor kunnen zorgen, dat ik het de kiem in zou kunnen smoren, maar daar gaat dit topic niet zo zeer over, als ik onderstaande reacties lees van volwassen ouders krijg ik zoals eerder gezegd echt gewoon nekharen, dat zijn in mijn ogen van die moeders die ik tig keer ben tegen gekomen die blind zijn voor de fouten van hun eigen kinderen (zie onder) waar hebben we het over? We hebben het over een kind, die jammer genoeg een ander kind heeft gebeten, en die net zo goed jouw kind had kunnen zijn ongelofelijk vindt ik dit om te moeten lezen sterkt mij des te meer in mijn vermoedens dat moeders veel te blind zijn voor de fouten van hun eigen kinderen
@ smoekie als ik het zo weer lees dan begrijp ik wat je bedoeld...stel je voor dat ze het over jouw kind heeft...
@Smoekie: ik heb nog wel een goede tondeuze voor je meid! Hij is wel recent gebruikt want mijn nekharen moesten ook weer terug op hun plek. Dat je baalt en boos bent dat je kind pijn gedaan is, kan ik me goed voorstellen. Maar gadver, altijd moet er een schuldige zijn of moet er iemand aangesproken worden en moet het opgelost worden. Dit is het leven en inderdaad, volgende keer doet jouw kind hetzelfde. Groter worden gaat met vallen en opstaan. Zo is het leven. Niet altijd leuk, zeker niet als moeder, maar zo is het toch wel.
nou pendrag kheb zelf een heel goede tondeuze hoor ,en mijn oudste is er een van die echt nooit en te nimner liegt, die geloof ik boven alles omdat ik hem zo opgevoed heb, die meid daarentegen is gewoon heel anders, maar kom zeg beide kunnen dingend doen, die ik niet zou verwachten maar die wel kunnen gebeuren.... dan zit ik als ouder zijnde echt niet op eerder genoemde reacties te wachten hoor, dat vindt k veel te kortzichtig, hoe ik mijn oudste ook vertrouw, ook hou kan dingen doen (en heeft hij ook gedaan) waar ik niet achter sta, maar meer dan hem op zijn flikker geven (goed) kan ik niet doen, maar nooit zal je uit mijn mond horen dat hij dat niet doet of wat dan ook, want ELK kind kan dingen doen, die je als ouder zijnde niet verwacht, en dan kan je enkel hopen op begrip van de ander ouder, maar dat is hier ver te zoeken lees ik wel weer...
mensen (ouders) kijken teveel naar het eigen ik(kind) , zonder zich proberen te verplaatsen, of begrip te kunnen hebben voor de ander...
euhm, sorry,maar dit is mijn 1ste kindje ..dus mijn 1ste levenservaring met kindje en hun gedrag SORRY dat dit me gewoon even pijn deed he! en ik zal nooit zeggen dat mijn zoontje dit laters niet zal doen,maar dan zou ik ook willen dat de leidsters me er van verwittigen! ik ben gewoon voor de 1ste keer mama en zag constant voor men ogen hoe men kindje gebeten werd en welke pijn hij had terwijl ik er niet was om hem te troosten,mag me dit dan even niet raken? en ja ,zou toch graag hebben dat ze dit kindje extra in het oog houden in de buurt van mijn kindje(hij was niet 1 keer maar 2 keer gebeten in zijn gezichtje) dat ze het dan juist geen 2 keer hebben gezien? mijn vriend is mijn zoontje gaan ophalen en ze zeiden niet welk kindje het was,maar een kindje dat juist van afrika kwam. (geen zwartje..een belgisch)waarschijnlijk voor lange tijd weggeweest. toen ik vanmorgend men zoontje ging brengen was er een nieuw kindje sinds een paar dagen en had de leidster iets tegen die moeder over afrika zeggen..dus wist ik meteen over welk kindje het ging. ze hebben niet bewust gezegd welk kindje het was. en smoekie,als mijn kindje dit zou doen...wie weet maak ik wel een topic over hoe ik dit het best zou kunnen aanpakken!
Luna, mijn reactie is zeer zeker niet aanvallend naar jou bedoeld meid, ik kan me heus jouw reactie wel indenken, maar hoop dat je ook kunt begrijpen, dat het net zo goed jouw kind had kunnen zijn die het had gedaan Tuurlijk doet het je pijn als het jouw kind overkomt,denk je dat ik stond te juichen toen die van mij met kapotte oren thuis kwam, omdat een of ander jong het leuk vond om met een stuk tak met uithangsels tegen zijn kop aan te slaan waar hij nu nog last van heeft . Nee natuurlijk niet, maar daar zijn het kinderen voor, die hebben nog geen verantwoordelijksheidsbesef of wat dan ook die denken niet verder dan hun neus lang is, wat zeg ik, die denken dan helemaal niet Het zal jouw kindje ongetwijfeld ook eens overkomen hoor, dat het iets doet wat niet mag of hoort, dat hoort bij het leven, en het zal dan echt wel neem ik aan op het kdv op zijn sodemieter krijgen dat het dat niet mag doen met uitleg waarom niet, dan hoeft het niet nog een 2e keer op zijn donder te krijgen van jou .. Het zal de kleine wel vaker gebeuren dat hem iets overkomt waar je hem liever voor had willen behoeden, maar dat kan nou eenmaal niet het leven bestaat uit vallen en opstaan, en ze kunnen dat beter leren met hun eigen ervaringen dan dat jij het ze verteld daarleren ze niets van Ik vindt het eerlijk gezegd een zwak excuusdat ze tegen jou (jullie) hebben verteld dat het betreffende jongetje uit afrika kwam. En aanpassingsproblemen had dat doet niet ter zake helemaal niets, had net zo goed een normaal kind kunnen zijn geboren en getogen hier in Nederland (klinkt mij als rasicme cq excuus) Hoe dan ook, wat er ook gebeurd probeer altijd voor ogen te houden dat het ook jouw kind kan gebeuren die iets bij een ander doet, en misschien nog wel erger, dan hoop jij als ouder ook op begrip Gr.smoekie
Het komt niet vaak voor, maar dit keer ben ik het roerend met Smoekie eens . Je kan er simpelweg helemaal niks mee, mijn zoontje kwam gisteren uit het kdv met schrammen op zijn arm. Een ander kindje heeft hem waarschijnlijk gekrabt, tja, dat soort dingen, hoe sneu voor je kleintje het ook is, gebeuren gewoon.
Ik kan me helemaal vinden in de reacties van Smoekie. Kinderen moeten alles wat wij als volwassen zo vanzelfsprekend vinden in het leven nog leren. Waarden, normen, principes, behulpzaamheid, respect, assertiviteit etc. moeten ze nog onder de knie krijgen. Dat dit gaat met vallen en opstaan moge duidelijk zijn. Het leven is een groot leerproces en wat verwacht je nu van een kind van hooguit drie, vier jaar? Dat het alles al weet en kan? Snap dat je boos bent, maar verplaats je ook eens in de "dader"? In zo'n groep op het dagverblijf leren de kindjes hun gedrag, door te oefenen met andere kindjes. Dat leren kan dus ook ongelukjes opleveren. Jouw kindje zal ongetwijfeld ook brokken maken in zijn leerproces van het leven. Probeer daarom een beetje mild te zijn, neemt niet weg dat je een moeder blijft die je kind het liefst in een doosje wil stoppen om het te beschermen voor de maatschappij.
Smoekie, blijkbaar val jij over het feit dat ik het terrecht vind dat je razend bent als je kind gebeten wordt. Jij als doorgewinterde moeder zal het ongetwijfeld mee hebben gemaakt. Ik niet, en ik zou me ook vreselijk voelen als het bij mijn kind zou gebeuren (in ieder geval op deze leeftijd, als ze zichzelf kunnen verweren vind ik het anders). Andersom zou ik het ook vreselijk vinden als mijn kind de bijter is!
@Jette: Smoekie kan natuurlijk uitstekend voor zichzelf opkomen maar ik lees echt nergens dat zij niet snapt dat je als moeder boos bent als je kind gebeten is. Volgens mij gaat het erom dat het gewoon af en toe gebeurd. En natuurlijk vind je dat dan als moeder erg. Maar er is nu eenmaal niets aan te doen. Groter groeien gaat met vallen en opstaan. En daar horen dit soort dingen bij.
tuurlijk mag je boos zijn als er zoiets gebeurt dat ben ik ook hoor, als ze weer eens thuiskwamen en ze hadden weer eens een bloedneus gehad, of een klap met een schep, of een klap van zo'n tonnetje met touwtjes eraan waar je mee hoort te lopen en niet hoort te slaan. maar wat moet ik dan? op hoge poten naar school gaan? het zijn en blijven altijd kinderen, en soms zitten daar ook jammer genoeg van die etterbakken tussen, maar vaak genoeg gebeurt er "gewoon' iets zonder dat het kind zich bewust is wat het doet, dat moet het nog leren, heel simpel, ik vindt de reacties die hier gegeven zijn gewoon echt af en toe niet te geloven.... ken ze echt wel van school hoor, die moeders van "dat doet mijn kind niet" kinderen...zo lijkt het hier ook wel, men schijnt zo komt het op mij over zich niet te beseffen dat hun kinderen hetzelfde kunnnen doen... het zal nog wel vaker gebeuren dat je kind een klap krijgt of wat dan ook, en het zal ongetwijfeld ook een keer gebeuren dat hij of zij eens een klap uit deelt, tja dat zijn de dingen die horen bij het leven... niet leuk, maar tis niet anders...vindt gewoon dat men de boel wel iets meer mag relativeren en zoals ik al eerder zei, kwam het in mijn ogen ook zelfs een beetje discriminerend over (dat jochie uit afrika) hoe dan ook, ik vindt het heel terecht dat je als ouder boos bent als je kind zoiets overkomt, maar je moet niet uit het oog verliezen dat het andersom ook zo kan gebeuren, en zeker ook dat het nog wel eens vaker zal gebeuren... gr.smoekie (Pendrag bedankt meid, je hebt het goed verwoord)
@Smoekie: hihi, ik heb tijd te veel! Zit zwaar gefrustreerd thuis. Veel achterstallig huishoudelijk werk en verplicht rust. Dus dan forum ik wat meer dan goed voor me is en kan ik het dus ook niet laten om maar vast wat te posten. Wat jij natuurlijk weer prima zelf kunt doen, haha.
hahaha, nou het scheelt je hebt in ieder geval mooi weer mee... ik gaat nu de schoenen aantrekken en maar weer eens die "verplichte" boodschappen halen die ik normaal zaterdags haal maar nu niet kan omdat ik morgen "verplicht" weer langs de lijn sta (voetbaltoernooi oudste)... zou morgen ook wel "verplicht rust" willen houden... hier gelukkig geen last (meer) van achterstalling huishoudelijk werk...dat scheelt weer... gr.smoekie
Verplicht rust versus voetbalveld valt inderdaad in het voordeel uit van de verplichte rust! Veel plezier met boodschappen doen meid. Ik ga de keuken stofzuigen. Jaja, wel 10 minuutjes huishoudelijk werk! En dan lekker in de schaduw met een bakkie thee kijken hoe mn buik zich houdt.
Vind het wel gek dat ze verteld hebben wie jouw kindje heeft gebeten dat mochten wij nooit zeggen op mijn werk nl. Je kan er niks aan doen. De leidsters moeten dan ingrijpen op dat moment zelf. En als een kind bijt is het ook vaak uit verveling of frustaties. Als een leidster dat weet dan zou ze het kindje moet observeren en wanneer ze denkt dat het weer gebeurd dan iets aanbieden wat leuk is voor het kindje. Dus niet continu gestrafd worden want dan krijgt hij/zij alleen maar neg. aandacht wat ook aandacht is. Bijten gebeurde bij ons vaak door kindjes die zich verveelde.