Gebit dochter (tandarts(assistent) aanwezig?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door me1989, 10 mei 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    3.103
    711
    113
    Wij hebben een tandarts met veel ervaring. Zelf ben ik altijd heel tevreden over hem, maar hij is wel van de oude stempel. Hij is al op pensioengerechtigde leeftijd zeg maar.

    Nou spraken wij onze zorg uit over het gebit van onze dochter. En hij gaf aan dat ze inderdaad met 11 jaar een beugel moet. Ze is nu 7 en nog volop aan het wisselen. Maar juist daarom is mijn vraag: is er nu niks aan te doen om ruimte voor de rest van haar gebit te maken en de 'schade' te beperken? Iemand enig idee? Haar voortanden staan dus zo ver naar achteren dat ze niet over haar onder tanden kunnen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.621
    10.827
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik ben geen tandarts(assistente) maar ik heb het pas ook gevraagd omdat ik mij zorgen maakte om het gebit van onze dochter(toen ook 7jaar). Maar bij ons zeiden dat ze op z'n vroegste over 1.5 jaar wat konden zeggen of ze zou moeten gaan beugelen.

    Vorig jaar zei wel een inval tandarts dat ze echt nu naar een ortho moest want anders zou het niet goed komen. Ze had het iets over een een huppeldepup schaar gebit ofzo. Online las ik dat dit gewoon nog goed kon komen. Ik had toen ook zoiets van ze is nog maar 6 en nog niet eens uitgewisseld en ik weet van vroeger van mijzelf dat ik eerst uitgewisseld moest zijn voordat ze mijn gebit zouden beoordelen of beugelen nodig was.
     
  3. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.826
    12.442
    113
    Vrouw
    Ik vraag me af wat een ortho nu kan doen. Met een gebit dat nog volop wisselt kun je denk ik geen beugel hebben.

    Mijn zoon van 8 zal ook een beugel moeten, hij heeft weer juist een hele diepe beet. Zijn boventanden vallen helemaal over zijn ondertanden. En af en toe voelt hij zijn ondertanden tegen zijn gehemelte. Wel heeft de tandarts bij hem gezegd dat zijn tanden lekker ruim staan waardoor het goed zal gaan met beugelen.

    Kun je zelf nu een consult aanvragen bij een ortho? Dat weet ik eigenlijk niet, maar dan zou je de ortho eens kunnen laten kijken en zijn advies hierin vragen.
     
  4. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    3.103
    711
    113
    De voortanden moeten iets naar voren, zodat ze over haar onder tanden kunnen, maar ook om ruimte te maken. Je zou bijna hopen dat ze duimt:roflmao:
     
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.826
    12.442
    113
    Vrouw
    Hoe bedoel je eigenlijk dat ze over haar ondertanden moeten kunnen?
    Haar bovenkaak is idd wel smal, maar zo op het eerste gezicht staan haar tanden wel netjes boven elkaar.
     
  6. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.971
    1.240
    113

    Een afwijkend gebit kan het gevolg zijn van verkeerde mondgewoontes, zoals mondademhaling, duimen, afwijkende slikgewoontes, etc. In dat geval zou je bij een logopedist een OMFT traject kunnen doorlopen. Vooral een afwijkende slik (bv de tong tegen de tanden als ze slikt) heeft veel invloed op de stand van de kaak.
    Of dat hier het geval is kan ik niet zeggen.
     
    Shalom vindt dit leuk.
  7. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    802
    509
    93
    Ik zou inderdaad net als @gitaartje zegt eerst kijken of er een bepaalde oorzaak is voor het feit dat de ondertanden wat meer naar voren staan ten op zichte van de boventanden. En dat zo nodig eerst aanpakken. Maar ook daarvoor geldt soms dat een behandeling lastig kan zijn met een nog wisselend gebit.
     
  8. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    3.103
    711
    113
    Ze krijgen haar boven gebit niet over haar ondergebit. Een onderbeet noem je dat geloof ik, lijkt mij niet bevorderlijk voor het doorgroeien van de rest van haar melkgebit naar volwassenen gebit.
     
  9. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.826
    12.442
    113
    Vrouw
    Ah vandaar.
    Ik krijg mijn boventanden ook niet over mijn voortanden, maar heb geen onderbeet. Mijn kiezen gaan op elkaar en mijn voortanden staan dan aardig netjes boven elkaar.
    Als je in gewone stand de kiezen op elkaar zet horen toch onder en boventanden redelijk boven elkaar te zitten?
    Bij jouw dochter staan haar ondertanden dan verder naar voren?
     
  10. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    3.103
    711
    113
    Ze heeft tm haar 5e inderdaad wel logopedie gehad, want ze praat langzaam en soms onduidelijk en als ze ontspannen is staat haar mond vaak open. Ze heeft een genetische afwijking, dus het is helaas niet te verhelpen. Ze heeft al vanaf haar 2e verjaardag geen speen meer, maar ze heeft wel de gewoonte om met haar vingers in haar mond te zitten. Dit 'corrigeren' we wel, maar bovenstaande zou toch juist eerder voor een overbeet dan onderbeet zorgen?
     
  11. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.637
    2.520
    113
    Volgens mij horen je boventanden iets over je ondertanden te vallen.

    Mijn dochter is nu 11 (bijna twaalf) en heeft sinds 1,5 jaar een beugel. Zo'n 2,5 jaar geleden begon ze met het trekken van kiezen om ruimte te maken. Eerst twee en een half jaar later weer twee. De ortho bij ons begint vroeg zodat er niet zoveel scheefstand gecorrigeerd hoeft te worden.
     
  12. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    3.103
    711
    113
    Ja zoiets bedoel ik. De schade zoveel mogelijk beperken en niet het gebit volledig z'n gang laten gaan, zodat niet alles Schots en scheef gaat staan door ruimtegebrek.
     
  13. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    3.103
    711
    113
    Nee, haar ondergebit is prima, haar bovengebit groeit te ver naar achteren (haar voortanden in iedergeval), waardoor ze straks vermoedelijk te weinig ruimte heeft voor alle volwassen tanden en kiezen.
     
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.826
    12.442
    113
    Vrouw
    Oei dat is niet fijn.
    Zouden er dan kiezen getrokken moeten worden om ruimte te maken?
     
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.175
    1.089
    113
    Ik geloof dat ik met mijn zoon met 8 jaar al voor eerste keer bij orthodontist ben geweest. Die heeft toen al wat opties besproken en we hadden met 9 jaar kunnen starten met traject. Bij mijn jongste dochter begon tandarts ook met 9 jaar te praten over verwijzing orthodontist.

    Wij hebben bij zoon en jongste dochter bewust voor gekozen om niets te doen, omdat zij een behandeltraject niet aan kunnen.
    De middelste dochter zijn wij met 12 jaar begonnen bij orthodontist, die toen aangaf dat het jammer was dat we niet 1-2 jaar eerder al gestart waren, omdat ze dan optimaal gebruik kunnen maken van de groeispurt van puberteit. Mijn dochter had met 12 jaar al een behoorlijk deel daarvan gehad...

    Ik denk dat 7 nog best jong is, maar je kunt met 8-9 jaar prima een vrijblijvend consult bij orthodontist doen, om een beetje idee te krijgen wat er mogelijk is, wat nodig is, wat handig is.
     
  16. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.500
    113
    Mijn dochter (7) heeft een trainer, soort beugel is dat. Ze had OMFT bij de logopedist (maar die is plots vertrokken dus beetje abrupt einde van het traject...). Bij haar was er juist een 'gat' tussen de onder- en boventanden omdat ze met haar tong tegen haar boventanden duwde.

    Misschien dat een logopedist dus even mee kan kijken of er vanuit die hoek mogelijkheden zijn? Het was wel een afschuwelijk traject trouwens, heb uiteindelijk het idee dat die trainer nog het effectiefst is.
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.687
    3.542
    113
    Niet alles gelezen, maar je kunt ook zonder verwijzing gewoon een consult aanvragen bij de orthodontist. Dan kunnen zij er naar kijken en aangeven wat ze kunnen doen en opwelke leeftijd.
     
    Zeebra en Luna86 vinden dit leuk.
  18. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.674
    2.402
    113
    Vrouw
    Ik zou een consult aanvragen bij de ortho. kost je misschien 25 euro maar dat weet je gewoon meer.
     
  19. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    827
    1.109
    93
    Vrouw
    Idd doorverwijzing ortho vragen!
    Deze kan het beste beoordelen wat te doen en wanneer daarmee te starten.
     
  20. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.321
    233
    63
    Vrouw
    Wij hadden geluk dat we een voormalig ortho-assistente hadden bij de tandarts. Die zag bij dochter op achtjarige leeftijd dat ze nooit genoeg ruimte zou hebben voor al haar toekomstige volwassen tanden. Tevens had ze een overbeet.
    We zijn doorverwezen naar de ortho en die was erg blij dat we toen al bij hem kwamen, nu er nog redelijk eenvoudig gecorrigeerd kon worden. Ze heeft heel wat jaar gebeugeld (eerst haar kaak breder maken en overbeet corrigeren, daarna tanden recht) maar het resultaat is prachtig geworden!

    Dus ik zou ook een afspraak bij de ortho maken voor advies.

    (Mijn man had vroeger ook te weinig plek voor z'n tanden. Dat hebben ze toen opgelost door zijn volwassen snijtanden te trekken)
     

Deel Deze Pagina