Hoe werk je, met bekkenklachten, toch aan je conditie?

Discussion in 'Gezondheid' started by Linda1975, Sep 4, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linda1975

Linda1975 Actief lid

Mar 1, 2008
    156
    0
    0
    Hoi hoi!

Ik ben vandaag precies op de helft. Sinds week 13 al opkomenden bekkenklachten. Inmiddels loop ik bij de fysio. 's Nachts is een ramp; ik kan niet meer op m'n rug liggen (pijnlijk), ook niet op mijn buik (te dikke buik :)), dus alleen op je zij. Maar als ik van m'n ene zij naar m'n andere wil, word ik daar wakker van, omdat het pijnlijk is en moeizaam gaat. Verder qua beweging kan ik niet meer lang achter elkaar wandelen. Fietsen gaat wel, maar ik merk in z'n algemeenheid dat m'n conditie om te janken is hoor momenteel. Komt ook door mijn moeheid (ik ben schildklier(kanker)patiente en mijn bloedwaarden schommelen behoorlijk). En dan nog eens een peuter van ruim 3,5 die rondloopt .. kortom al met al is het soms best zwaar.

Waar ik me wat 'zorgen' om maak is mijn conditie en ik wil die graag wel ietwat op peil houden. Maar in combinatie met de bekkenpijn is dat best lastig. Ik wil niet over 20 weken met een zeer lage conditie aan mijn bevalling gaan beginnen.

Iemand een tipje?

2. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Zwemmen! Is fijn omdat je dan even gewichtloos bent, en het is toch sport.
    Kun je niet ergens in de buurt begeleid sporten?

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nee! Ga aub niet zwemmen met bekkenklachten! Tenzij je nog meer in de penarie wil komen natuurlijk ;) Je mag absoluut die zwembewegingen niet maken met je benen, want je trekt heel je bekken scheef. Ik heb dezelfde vraag (over conditie) aan mijn fysio gesteld en ik mag wandelen. Niet rennen, niet fietsen, geen touwtjespringen of whatever, alleen rustig wandelen. Je conditie gaat niet verbeteren in je zwangerschap, dat mocht ik vergeten volgens haar. Dus probeer vooral verder verval tegen te gaan en behoud wat je nog hebt (klinkt bemoedigend...). Voor 's nachts raad ik je aan om met zo'n rubberen zeiltje te slapen. Daar draai je heel makkelijk mee om en word je dus minder snel wakker. En je mag best 2 paracetamolletjes nemen voor je slapen gaat, dan lig je wat langer confortabeler zeg maar. Sterkte!

4. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
  5. Linda1975

Linda1975 Actief lid

Mar 1, 2008
    156
    0
    0
    Van dat zwemmen klopt wel hoor; bij mijn vorige zwangerschap (4jr geleden) ging ik op zwangerschapszwemmen en toen mocht ik (samen met nog iemand met bekkenklachten) die zwembeweging met je benen NIET maken. Kan de bekkenongemakken nog erger maken inderdaad.
    Ik vond het op den duur zelfs niet eens prettig om die beweging te maken, dus ik liet het sowieso alleen daar al om achterwege.

Maar dat wandelen mag wel (uiteraard), alleen vind ik het jammer dat ik het niet zo lang kan.

Wat de conditie betreft (en dat deze niet beter wordt), het gaat er mij meer om dat ik niet 9 maanden lang (of in mijn geval nu nog 20 weken lang) helemaal niks wil doen, maar toch iets om .. tsja, om toch ietwat je conditie op peil te houden. Fietsen mag toch ook? Want naast gewone fietsen (als ik eens een rondje ga doen of met m'n zoontje), hebben we ook een hometrainer. Misschien een idee om een kwartiertje tot half uurtje per dag op het gemakje wat slagen te maken (terwijl je naar de TV zit te kijken bijvoorbeeld :D)

6. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,069
    2,204
    113
    Brabant
    ook mijn bekkenfysio zegt dat ik het echte zwemmen beter kan laten. mag wel gewoon in het water zijn, maar vooral schoolslag met de benen is funest voor je bekken!

Ik kan trouwens wel fietsen, als je maar kracht zet met je benen en niet met je heupen/ rug etc.. Dus harmonieus bewegen:)

Succes ermee en anders even aan je fysio vragen!

7. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

Mar 30, 2008
    704
    0
    0
    Ik mag van mijn fysio gewoon gaan (zwangerschaps)zwemmen. Was ze heel positief over, zeker over rugzwemmen. Ook de beweging van de schoolslag beenslag mag ik gewoon maken, maar dan wel langzaam en zonder kracht te zetten (bij het sluiten van de benen). Je komt er dus niet echt mee vooruit.
    De vlinderslag heb ik niet besproken, maar dat lijkt mij niet echt handig.

En als het niet goed voelt, niet doen.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja fietsen mag ook wel, maar let daarbij op je schaambotje. En ik kon eerst alleen maar kleine stukjes lopen. Van de bank naar de wc en terug zge maar. En elke dag moest ik wat verder lopen. Niet veel verder, maar een paar meter. En dat moet ik elke dag doen, om zo proberen beter te lopen. En dat zal natuurlijk ook wel helpen bij je conditie.

9. prietpraat

Feb 18, 2008
    7
    0
    0
    Advies dat ik kreeg (van sportarts); roeien op een roeiapparaat. Ik krijg niet meer klachten van mijn bekken daardoor, en train ondertussen wel mijn conditie (en bovenlijf) een beetje. Het gaat wel anders dan normaal met zo'n dikke buik, ziet er iets minder florissant uit, maar ach....

10. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    als je zwemt moet je geen schoolslag maken met je benen maar uhmmmmm, spetterbenen :) net als in de borstcroll zeg maar, dan is dat niet vervelend voor je bekken :).

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik lig 2 x in de week in het water met heftige bekken klachten. kan niet meer als 400 meter gewoon lopen, maar ik ga dus op dinsdag ochtned naar bewegen voor gehandicapten (klinkt heel erg maar is meer, mensen met rugklachten en oudere menen die willen bewegen zonder springende kinderen).

Dan heb ik een aqua jog band om en loop ik gewoon inhet water zeg maar, ik hang dan in het water vanwege de band en kan dan gewichtloos lopen. Dit is erg lekker en helpt alles los te houden. Bijna elk zwembad heeft dit of wel aquajoggen (evt. voor gehandicapten)

Alles voor gehandicapten in een gewoon zwembad heeft meestal te maken met mensen die gewoon niet volledig gebruik kunnen maken van 1 lichaamsdeel of rugpatienten, hartpatienten. dus helemaal niet raar als je daar ook heen gaat aangezien je geen volledige controle over je bekken hebt.

En inderdaad als je gewoon zwemt GEEN schoolslag beweging doen met je benen, maar het lukt wel om te trappelen als bij borstcrawl en dat kan je met kracht doen maar ook langzaam, dan kun je wel schoolslag met je armen doen.

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dames hebben we nog meer tips om te blijven bewegen met een lijf wat niet wil vanwege bekken en/of ischias?

Ik doe dus zwemmen en oefeningen van cecil rost..
    kan eigenlijk niets verzinnen wat ik nog kan doen?
    fietsen ga ik weer eens proberen op de home trainer dat ging niet met mijn ichias, maar ga nu 2 week later weer eens proberen.

Wandelen gaat niet..

Wat kan ik wel of moet ik maar verhuizen naar een warm land en een eigen zwembd aanschaffen zoals mijn mannetje zegt. haha

13. Lucifertje

Lucifertje Actief lid

Mar 26, 2008
    313
    1
    0
    Body Artist (piercer)
    flevoland
    Hier ook bekkenklachten.
    had al ergens een onderwerp staan, ben inmiddels weer naar de arts geweest en het zijn echt mn bekken,
    en t lijkt wel hels af en toe de pijn.

Dat draaien tijdens slapen is idd vervelend.
    Me arts zei, enigste wat je kan blijven doen is fysio..
    En anders bevallen, maar dat kan nog niet haha.
    De fysio geeft je advies en oefeningen die je wel mag doen.

Verder slapen met n kussen tussen je benen, dubbel matras helpt bij mij nu ook een beetje..
    Recht op zitten niet waggelend lopen om de pijn te voorkomen.. etc.

En zorg dat je n goeie ervaren fysio hebt die gespecialiceerd is erin, mijne was dat niet en blijkt achter af toch serieuser te zijn dan ze dacht.

14. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Ik deed zwangerschapspilates bij mijn fysio.

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

heb al een goede bekkenfysio, ben dat vergeten erbij te zetten omdat het voor mij vrij normaal is om naar de fysio te gaan, ook als ik niet zwanger ben. Doe daar en thuis dus ook allerlei oefeningen incl. die van cecile rost, maar ook om mijn rug soepel te houden en mag bijvoorbeeld geen aparte bekkenbodem spier oefeningen doen omdat die door jarenlange rugtraining te sterk zijn, moet persen om te kunnen plassen.

Ik slaap met 2 dekbedden omdat ik het anders koud heb en merk dat ik s nachts wakker wordt met een stuk van de dekbedden onder mij knie. maar al ik ga slapen met kussen of voedingskussen of zo probeer te gaan liggen als s nachts, maar dan dat mijn mannetje er geen last van heeft. vind ik het niet lekker en gooi ik het weer uit bed in mijn slaap of duw mijn mannetje met voedingskussen en al uit bed.

Share This Page