Geboekte vakanties april/mei NL

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door justme1974, 23 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Als dat strandhuisje in Zeeland staat, dan kan je het wel vergeten. Bovendien in Zeeland wordt in mei de piek verwacht qua virus. En dan wil je hier niet zijn. Weinig IC bedden en maar 2-3 ambulances dacht ik voor de hele provincie.

We vrezen hier straks de Duitsers die hier een 2e huis hebben. Campings, hotels B&B zijn hier verplicht gesloten. Met Pasen worden we normaal overspoeld door Duitsers.

2. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Dit jaar zou het jaar worden van de korte stedentrips. Ik wilde naar Parijs, Londen, Praag en dan weer naar Barcelona.
    Ik ben al jaren niet op vakantie geweest of zelfs niet simpel gewoon vrij gehad. (Ondernemer)

Ach, het wordt dan maar een jaartje later.
    Gelukkig was de vakantie met de oudste begin maart in Barcelona nog heerlijk. Een week later was een heel andere vakantie geweest.

3. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    583
    383
    63
    Vrouw
    Zuid-Holland. Zie pagina 3, is vooralsnog niet afgezegd.

4. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    583
    383
    63
    Vrouw
    Zijn er nog meer mensen die in hun maag zitten met de meivakantie en een vakantie in Nederland?

5. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Wij gaan naar de Efteling begin mei, de Efteling heeft nog niet geannuleerd en gaat dat ook niet doen staat op de website. Pas als de regels begin mei nog zo strak zijn ...

6. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    583
    383
    63
    Vrouw
    Ah vervelend. Het geeft mij veel onrust merk ik. Kan me niet voorstellen dat in mei de efteling al open is...

Cindy1977 en Syane vinden dit leuk.
  7. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    En als hij open is...willen we dan wel gaan...ik vind het ook maar spannend.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    583
    383
    63
    Vrouw
    Ook dat ja.... Je zit zeker tot de 21e in onzekerheid of het uberhaupt door kan gaan en daarna moet je dan nog de afweging maken of je het door wilt laten gaan.

Cindy1977 vindt dit leuk.
  9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Hier de vakantie in mei nu wel kunnen omboeken gelukkig.
    De zomervakantie begin ik me ook steeds drukker over te maken. Denk dat we de tent in de tuin zetten als we niet kunnen gaan.

10. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    583
    383
    63
    Vrouw
    Fijn dat je kon omboeken.

Lynx vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Voucher hoef je niet te accepteren. Je mag ook geld terug vragen maar als iedereen dat doet gaan de touroperators failliet vandaar dat de voucher in het leven is geroepen.

12. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    met die vouchers gaan ze alsnog wel. Als iedereen zijn vakanties van april tot augustus (daar lijkt het op uit te gaan draaien) omboekt naar volgend jaar, hebben ze volgend jaar weer 100% van de kosten, plus overbruggingsfinancieringen die binnen 1,5 jaar terugbetaald moeten worden, maar misschien maximaal 40-50% omzet. De reisgelden zijn tenslotte al betaald. Neem zn voucher dus aan want terugbetalen kunnen ze je niet en zo een voucher is vaak nog gedekt door de SGR bij faillissement.
    Als dit zo doorgaat gaat nagenoeg de hele toeristische sector op de fles.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

Klopt voucher is SGR gedekt als jij kiest voor geld terug en de touroperator gaat failliet voor je je geld gehad hebt heb je niets meer. Heb je de voucher kun je die via SGR verzilveren. Ook ik vermoed trouwens dat veel in de reiswereld om gaat vallen als dit in de zomervakantie nog zo speelt.

14. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    583
    383
    63
    Vrouw
    Inmiddels hebben we te horen gekregen dat we in de herfstvakantie mogen komen. Heel blij mee.

zigzag, Lynx en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Krulpeterselie

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    klopt. We zitten zelf in de sector en elke maand telt dubbel. We verdienen ons inkomen in 5-7 maanden en vandaag zouden we starten. De eerste twee maanden zijn al leeg geannuleerd dus we missen nu al 30% van onze jaaromzet. Als dit tot na de zomervakantie gaat duren is het 80/90%. Voor er dan weer geld binnenkomt is het mei 2021 maar dat zijn nagenoeg allemaal mensen die omgeboekt hebben en dus draai je op 100% met alle kosten + extra aan steunmaatregelen die je moet terugbetalen. Maar de omzet is dan ook nog maar max 50-70% van je normale omzet. Veel bedrijven zullen dus in 2021 alsnog op de fles gaan.

16. GossipGirlxoxo

Mijn zus zit ook in het toerisme. Heeft een eigen reisbureau. Zij verdient pas haar comissie op het moment dat klanten vertrekken. Dus alle boekingen die ze heeft gedaan vanaf februari (en veel boekingen al vanaf oktober) heeft ze voor niets gedaan. En met die vouchers mag ze het werk later weer opnieuw gaan doen om nog wat te verdienen dus elke klant met voucher is ze 2x zoveel uren aan kwijt als normaal voor dezelfde commissie plus nog de uren van het gerust stellen van dezelfde klant en het regelen van de vouchers voor haar klanten. Op dit moment neemt ze geen boekingen meer aan omdat ze er anders weer veel uren in moet steken en hoogst waarschijnlijk er niets aan gaat verdienen. En het is nog maar de vraag of de klanten de vouchers bij haar in gaan leveren of bij een ander reisbureau. De klant is met die voucher namelijk niet aan haar gebonden maar aan de touroperator. Dus een deel van het werk dat ze gedaan heeft komt al helemaal geen geld meer terug. Plus nu alle uren die ze werkt met klanten te woord staan ivm geboekte zomervakanties en uitleggen waarom ze geen boekingen doet tot er meer duidelijkheid is. Die heeft omgerekend dat ze vanaf 1 december tot nu gemiddeld 40 uur per week heeft gewerkt voor exact 0 euro en met de grote vraag of ze nog wat gaat verdienen aan deze klanten. Eigenlijk is het voor haar nu de komende maanden gewoon vrijwilligerswerk.

17. Krulpeterselie

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Er moet echt snel een regeling komen voor die aanbetalingen. Agenten en de eigenaren hebben nu 100% omzetverlies en waarschijnlijk hun hele jaarinkomen weg. De klanten moeten nog steeds alles 100% vergoed krijgen. Vanuit de ondernemer onmogelijk. Als dit zo door gaat is de hele toeristenbranche failliet. Deze crisis moeten we samen dragen en niet alleen de ondernemers maar ook consumenten zullen dit hoe dan ook mee moeten lijden. Als dit niet veranderd zitten die consumenten straks fijn met hun centjes terug op de bank maar wel werkeloos thuis.

Bubbel en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

Nou inderdaad. Helemaal met je eens. Mijn zus zit in een werkgroep van reisconsulenten en daar worden nu richtlijnen geschreven en bekeken of het mogelijk is bij annuleren de klant toch een klein percentage annuleringskosten / commisie voor de reisconsulent te laten betalen. Klanten gaan steigeren want die willen ook niet een klein beetje betalen voor niet geleverde diensten maar zonder deze mogelijkheid gaat inderdaad de hele toerisme branche heel hard onderuit. Dus ook op dit vlak zou het eerlijk zijn de verliezen samen te dragen. De consument een stukje, het reisbureau een stukje en de rest van de kosten voor de touroparator (of ergste geval SGR).

Mijn zus zei vandaag dat het heel leuk is dat alle uitgegeven vouchers van de grote touroperators SGR gedekt zijn maar dat de SGR pot ook aardig leeg is na de val van Thomas Cook. Zij betwijfelt of er nog voldoende inzit als er nu nog een paar grote partijen om gaan vallen en volgens haar zijn die vouchers dan helemaal niets meer waard. Dus wat is wijsheid nu? Niet accoord gaan met een voucher maar als voor de terugbetaling van de reissom de touroperator omvalt heb je niets want dan kun je niet aankloppen bij de SGR of toch een voucher aannemen en hopen dat er niet te veel omvalt en er wat overblijft in de SGR pot anders ben je alsnog je geld kwijt.

19. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.229
    525
    113
    Weet je wat ik wel eens stiekem denk...
    Ergens in nederland staat een geld-print-machine. Dit is een crisis! Print gewoon zoveel geld als je nodig hebt gebruik het en als dit allemaal voorbij is sluizen dicht. Elke ondernemer of elk bedrijf komt niet in de problemen en na de crisis weer verder waar we gebleven waren. Zo komt niemand in de problemen door een situatie waar we niks aan kunnen doen, loondoorbetalingen, schulden kunnen uitblijven (alleen degene die dat crisisgerelateerd zijn!)
    Maar dat ik gewoon een soort droom hoor

20. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.973
    687
    113
    Vrouw
    Wij hebben alle hotels inmiddels kunnen annuleren. Onze tickets zullen we een voucher voor krijgen die als het goed is 24 maanden geldig zal zijn (laatste keer dat ik checkte was dit het laatste nieuws). Geld terug kunnen we vergeten. Ons online reisbureau heeft het heel druk en zal kort voor het geplande vertrek contact met ons opnemen (schijnt) en dan wordt het proces voor de vouchers in werking gezet.
    Het enige wat ik me afvraag: het geld voor alle extra's die we geboekt hadden (baggage etc) zijn we sowieso kwijt, paar honderd Euro in totaal. Maar het geld voor de tickets is eigenlijk het bedrag zonder luchthavenbelastingen toch? Dus dan zouden we simpel gezegd de luchthavenbelastingen direct terug moeten kunnen krijgen en is het bedrag van de voucher gelijk aan dat van de kosten van de vluchten an sich, correct? Iemand die dit weet?

Deel Deze Pagina