Zijn we nu 1 of 2-verdieners?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kletskous, 21 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Klinkt heel stom, maar zijn wij nou één of tweeverdieners? Voor deze twee categorieën gelden namelijk verschillende normen bij onze toekomstige peuterspeelzaal.
    tweeverdieners hebben vaak recht op toeslagen, maar betalen in eerste instantie meer, bij één-verdieners zijn de kosten naar inkomen en zij krijgen geen toeslagen (maar die kosten zijn dus vaak ook al lager). Dus twee verschillende tabellen, zeg maar.

Mijn man werkt full time, tot daar geen twijfel. Ik ben thuis, bij mijn kindje, maar klus af en toe bij op freelance basis in mijn studie-richting. Het gaat hierbij om maximaal 200 euro per maand. Wordt allemaal netjes aangegeven bij de belasting onder overige inkomsten.

Maar vallen we door deze druppel op de gloeiende plaat nu ineens onder 2-verdieners?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heb je normaal gesproken recht op kinderopvangtoeslag?

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    je kunt dit toch gewoon invullen op de belastingsite en kijken wat je toeslag is??

4. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Wij maken verder geen gebruik van opvang, omdat ik thuis ben.

5. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Waar het mij vooral om gaat is of ik volgens de normen van de psz onder 'werkend' val, wanneer ik op deze manier (amper) bijklus.

Of denk je dat de psz het laat afhangen van het al dan niet krijgen van toeslagen, en dan pas bepaalt in welke categorie wij vallen?

Het staat er namelijk heel zwart-wit. Tweeverdieners/éénverdieners. Tsjah.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het gaat inderdaad om de kinderopvangtoeslag waar je eventueel recht op zou hebben.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Volgens mij ben je als je af en toe blijklust niet aan het werk. Dan is het hobby/bijlussen. BTW moet wel...maar dat doe je al netjes.

Tenzij je officieel hebt aangemeld bij de Kamer van Koophandel als ondermening ( eenmanszaak, freelancer). Dan ben je wel aan het werk.

8. Cabb

Cabb Niet meer actief

Bij mij legde ze het uit dat jeals 2verdieners recht hebt op kinderopvangtoeslag en dan soms ook nog eens goedkoper uitbent dan het lage 1verdienerstarief betalen.

maar als ik jouw verhaal hoor zal je wel 1verdiener zijn.

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Gaat puur om kinderopvangtoeslag en jij met freelance zou daar wel recht op kunnen hebben. Dus eigenlijk is het net wat jij wil.
    de uren die je werkt is dat genoeg uur om de uren die de peuterspeelzaal zijn te vergoeden.

Niet.. eenverdieners

wel .. tweeverdieners.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Je moet even bellen met de belastingdienst...

Het is vast ingewikkelder...

Grijs gebied

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Als je studeert mag je kinderopvangtoeslag vragen.
    Dat inkomen van je telt pas als werkende als je meer dan 1200 uren per jaar maakt.

Volgens mij heb je gewoon recht op kinderopvangtoeslag.
    Voor peuterspeelzaal bestaat geen toeslag.

12. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Alvast heel erg bedankt voor alle snelle reacties.

Ik betaal overigens geen BTW; btw-vrij beroep (tekstschrijven in een bepaalde sector is btw-vrij) en sta wel ingeschreven bij de Kvk. Alleen staat alles voorlopig even op een laag pitje, nu met de kleine enzo :)

13. Cabb

Cabb Niet meer actief

Voor peuterspeelzaal bestaat inderdaad geen toeslag maar sommige peuterspeelzalen zijn tegelijk ook peuteropvang. Werk je niet betaal je een laag bedrag per uur aan de hand van je inkomen. Werl je wel betaal je gewoon voor kinderopvang (dit kan je dan ook uitbreiden naar een hele ochtend of hele dag bijvoobeeld) dan betaal je 6 euro nogwat per uur en kan je kinderopvangtoeslag aanvragen. Dat laatste zal in sommige gevallen zelfs voordeliger uitpakken.

Maar ik denk dat je met jouw inkomsten helemaal geen kinderopvangtoeslag aan kunt vragen dus ben je gewoon 1 verdiener en betaal je dus het peuter speelzaal tarief.

Deel Deze Pagina