Hi meiden ,, Ik ben 4 weken & paar dagen zwanger Alleen ben ik heel bang voor een mk omdat ik dat met mijn vorige zwangerschap op 10 weken heb meegemaakt. Nu heb ik net precies een uur geleden een auto aanrijding gehad :O !! Ik was helemaal in paniek & nu trouwens nog steeds de schrik Maar natuurlijk maak ik me nu het drukst over de zwangerschap Is de kans groot op een mk nu ?
jeetje heftig zeg alles oke verder? ik ben gister gevallen met de fiets en ik kreeg te horen dat de baby goed beschermt is en er dus niks aan de hand is! ik weet niet of je iets hard in je buik heb gekregen maar je bent nog vroeg zwanger dus zullen ze je met een echo geen uitsluitsel kunnen geven.. sterkte
Ja verder alles oke , was gelukkig niet mijn schuld. O met de fiets gevallen :O ? O dat is mooi om te horen , nee niks hards in me buik gekregen. Je hebt me al een beetje gerust gesteld, dankjewel
Je baarmoeder zit tot ca. Tien weken nog helemaal achter je schaambot dus iets in je buik bij een ongeluk kan geen kwaad. Stress is niet goed, verhoogt misschien wel de kans op een mk. Maar geloof me, hele volksstammen hebben stress in hun zwangerschap om welke reden dan ook. Vanwege de baby of om heel andere redenen, ook extreme situaties als oorlog. En de meesten verliezen hun kind niet.
Hey meid ik heb bij mijn eerste dochter wat stress gehad, dat was niet normaal meer. Ongeluk is nooit fijn! Gelukkig dat je oke bent! Je bent idd vroeg en het zit nog diep verstopt. Ik werd zwanger van een slippertje, woonde thuis, vrijgezel, 20 jaar en was mijn vader tegen me zwangerschap. Elke x ruzie om het weg te laten halen en zwaar over me toeren Met 3 maanden in het zh vanwege krampen en bloedingen (niks aan de hand!) met 4 maanden ontslagen en geen recht op ww. 2/3 maanden zonder geld gezeten, mijn vader heeft wel meegeholpen aan de babykamer maar verder stond ik er alleen met mijn moeder voor.... Dus kan je nagaan wat Kanshebber ookal zegt hoeveel stress een kleintje kan hebben (ookal wil je dit natuurlijk niet) Zolang jij sterk in je schoenen blijft kan je stress beter aan als dat je jezelf in elkaar laat storten. Wees sterk voor jezelf
Ah wauw, super lief jullie berichten ! ik ben gewoon een beetje bang hihi, kan het nu van me afzetten door jullie berichtjes dankjulliewel !!
Geen dank meid Dankjewel alles komt uiteindelijk hoe dan ook wel weer goed zo denk ik altijd maar. Nogmaals zolang je sterk bent kan je veel meer aan en geef je dit ook aan je kindje door! Ik heb dit weer van mijn mama
hey Kimmie, Een van mijn dierbare vriendinnen werd aangereden op dr brommer door een dronken automobilist. Ernstige ongeluk met als gevolg dat ze weken in het ziekenhuis zag. Morfine toegediend gekregen, andere pijnstilling, bekken waren stuk. Afin ernstige ongeluk dus... Tijdens haar verblijf in het ziekenhuis zijn ze er achter gekomen (pas 3 weken later) dat ze eigenlijk zwanger was. Nu heeft ze een zoon, prachtig ventje van bijna 5 jaar! Mankeert helemaal niets.... De zwangerschap verliep zoals normaal ondanks de schade aan haar lichaam en haar genezingsproces. Ik wil zeggen dat stress krijgt vaak de schuld krijgt voor miskramen en ik wil je gerust stellen dat je lichaam, psyche en emoties echt veel aan kunnen en er is vaak een andere onderliggende reden waarom er miskramen zijn... Ik maakte mij ook ernstige zorgen om stress en miskraam, hier een zwangerschap ongepland - vrij snel geaccepteerd en nu echt gewenst - van mijn ex die psychisch niet in order bleek te zijn en mij en mijn kinderen uit een andere relatie in vreselijke situaties terecht heb gebracht (en nu nog steeds). Ben verder alleenstaand met 2 dochters van 4 en 10 jaar! Nu dus zwangerschap alleen (met stalking) en mijn 2 dochters van een andere vader en geen werk en Heel veel stress... Mijn huisarts legde mij uit dat tijdens de hongerwinter zijn er ook vrouwen zwanger geweest met oorlogsangst stress en ondervoeding en er zijn baby's gezond geboren! (klinkt makkelijk maar het is echt waar). Rustig aan ... en stress niet over de stress!!! Groetjes Oktober 13
Hier ook in de prille zwangerschap stress door spannende gezondheidsonderzoeken bij mijn man (die gelukkig allemaal goed bleken, phiew!), en heb een gezonde dochter gekregen . Stress schijnt wel wát uit te kunnen maken, maar miskraam komt toch primair doordat er in de aanleg van het vruchtje wat mis is gegaan. Misschien dat het effect van stress dus indirect is, dwz dat daardoor de aanleg minder goed functioneert? Ik geloof trouwens dat kortdurende stress (zoals bij een ongeval wat gelukkig goed afloopt) minder uitmaakt, vooral langdurende stress (bijvoorbeeld bij ontslag of verlies van een dierbare) is schadelijk (edit, relatief dan, want ook bij langdurende stress is er meestal geen effect op de zwangerschap).
In het geval van mijn vriendin was het geen kortdurend stress na een ongeval die gelukkig afliep... Ze heeft na de zwangerschap meerdere operaties moeten ondergaan (dit kon niet tijdens haar zwangerschap) en heeft cognitief een achterstand opgelopen ... de lieve schat... Maar verder ben ik het geheel met je eens...