Hoi, Ik ga binnenkort een moederfiets kopen. Ik wil hoogstwaarschijnlijk een Sparta Amazone gaan aanschaffen, omdat deze een breed stuur hebben en dat lijkt me wel handig met een fietsstoeltje aan het stuur. Nu heb je deze in verschillende uitvoeringen, waarbij voornamelijk de prijs en het aantal versnellingen verschillend is. Hoe meer versnellingen, hoe hoger de prijs. Een aangezien ik niet teveel geld wil besteden, vroeg ik me af hoeveel versnellingen handig is. Handig om te weten, ik ben zwanger van een tweeling en willen we straks een fietskar gaan aanschaffen waar de tweeling al vanaf 6 weken in kan liggen. Ik weet niet hoe zwaar het zal trappen, zo'n fietskar met 2 kindjes erin, dus zou 3 versnellingen al voldoende zijn of is het handiger om versnellingen te hebben? Iemand die ervaring heeft met het trekken van een gevulde fietskar en is het aantal versnellingen die je hebt voldoende? Alvast bedankt!
Ik heb ook een sparta amazone gehad met 4 versnellingen. Deze trok heel gemakkelijk een fietskar met 50kg aan boodschappen! Nu heb ik een batavus weekend met 8 versnellingen, ook dit gaat prima! Omdat de kar wielen heeft zul je niet zo snel gewicht voelen....Het is alleen dat je op moet letten bij het remmen en de drempels! Maar dat merk je vanzelf onder het rijden.
De fietsenmaker bij ons achter zei dat 3 versnellingen voldoende was en dat het niet zou uitmaken of je er meer zou nemen of niet. Hij had er een hele uitleg bij maar ik weet niet meer wat de reden hiervoor was Was nogal een ingewikkeld verhaal.
Ik heb ook een Amazone (met 7 versnellingen), maar ik fiets altijd in de derde, met of zonder fietskar
Het ligt er ook aan hoe zwaar de fietskar "loopt" dat schijnt nogal te kunnen verschillen. Ik heb een fietskar die goed uit de testen komt en ik merk er bij gewoon fietsen weinig van dat ie er achter hangt. Alleen bij tegenwind en bij "heuveltje op" kan het zwaar zijn. Ik heb trouwens 7 versnellingen, vind ik sowieso wel prettig. Met fietskar nog meer.