Hi, Ik kreeg net een mail van de 'Rabobank', met de info dat er problemen waren met internetbankieren en om een link aan te klikken. De mail zag er zo echt uit dat ik zelfs in eerste instantie twijfelde (ik zag later toch wat foutjes). Het emailadres leek ook voor de hand liggend. Heb de Rabobank gebeld en het is dus niet van de Rabobank. Wilde het hier even laten weten voordat iemand er wel intrapt. Hieronder een gedeelte van de mail, afkomstig van klantenservice apestaartje rabobank.nl Geachte heer/mevrouw, Voor uw eigen veiligheid, zijn wij genodigd contact met u op te nemen om u te laten weten dat we niet in staat waren om uw account identiteit te verifiëren via onze online SSL-database. Met het oog op de veiligheid van de rabobank om uw account te beschermen, hebben wij een blokkade op uw online internet bankieren geplaatst. Onze oprechte excuses voor het ongemak. Om de reactivering proces te beginnen, gelieve de verwijzing onderstaande link te klikken.
Ik heb weer iets anders gekregen van de rabobank. Moet nog even bellen of het klopt maar lijkt me van niet. Stonden ook 2 linken in die ik aan kon klikken.
Ik krijg sinds gisteren ook al een paar keer een mail van de 'abn/amro' die eregelrecht de kliko ingaat. Maar die is in heel heel erg belabberd nederlands opgesteld, dat valt echt wel op dat het een nepperd is (hoop ik dan maar)
Ik heb net ook gebeld en ook deze mail is idd nep. Die ik aan de lijn had vroeg me wel om even de mail door te sturen, daar hebben ze een apart mailadres voor zodat ze die kunnen onderzoeken.
wilde net een topic erover openen.. alleen kreeg ik eind van de middag telefoon (anoniem nummer).. zelfde verhaal, er zit een blokkade op internetbankieren en ze waren mijn pincode nodig. uiteraard niet gezegd en ook geen vragen met ja of nee beantwoord.. aangegeven dat ik het morgen op het kantoor regelen. dat was volgens hem niet mogelijk. ja daaaag.. dus rabobank gebeld en zij weten uiteraard van niets.. hij laat elk geval een mail rondgaan intern dat als er meer klachten komen, ze er elk geval al iets van weten.. hij vertelde ook dat een bank nooit een link doorgeven via email of vragen om een pincode. mochten ze iets nodig zijn, dan vragen ze per telefoon of mail om een afspraak te maken bij de bank of vragen om contact op te nemen met ze.
thanks voor het delen van de informatie....maar hoe komen ze aan jullie mail? of stond het in de mailbox van de rabobank zelf??
Dat vraag ik me ook altijd af.. Maar ik heb vorig jaar een email gehad van de ABN Amro.. Of ik een link wilde bevestigen.. Wij zijn alleen geen klant van de ABN, nooit geweest ook. Dus misschien op goed geluk?
Ik heb de mail ook doorgestuurd naar de Rabobank zelf, ze gaf me het emailadres. De Rabobank heeft wel een emailadres van ons, maar een ander dan waar deze spam naartoe is gestuurd. Die vrouw die ik sprak had het er ook over dat ze meer telefoontjes over een email had gehad en dat je inderdaad ook moet uitkijken met telefoontjes. Echt zo brutaal dat ze gewoon je pincode vragen... In die link stond trouwens ook iets van 'secure', ik denk dat veel mensen er toch in trappen helaas.
Banken mailen nooit een met een link erin, deze verwijder ik dan ook altijd direct. Als het echt dringend/spoed is sturen ze wel een brief of bellen ze maar.
Wij krijgen elke dag van die mailtjes zo ook van de abn bank... Soms wel 4 op een dag. Heel irritant maar weinig aan te doen alleen niet openen en gelijk in de prullebak
Er wordt genoeg aandacht gegeven aan dit soor "phishing" acties dat ik het eigenlijk wel knap vind dat er nog steeds mensen zijn die erin trappen. Ik moet eerlijk toegeven dat dit soort mailtjes er altijd akelig echt uit zien (compleet met een @rabobank.nl of wat voor bank extinctie dan ook). Maar als je in je achterhoofd houdt dat een bank nooit of te nimmer om jouw pincode via wat voor vorm dan ook vraagt, kan je dit soort mailtjes gewoon als internetvervuiling opvatten.
Ik krijg sinds ik van de week de eerste gehad heb nu bijna dagelijks wel een nieuwe daarvan. Staat hetzelfde in maar met een ander mail adres waarvan het afkomstig is.
Ik heb ze ook al van ICS (creditcardbedrijf) en ING gehad. Dat ze bellen vind ik wel heel brutaal, dat had ik nog nooit gehoord.
paar foutjes? staan een aantal aardige spelfouten in... maar ze mailen je nooit! Dus nooit klikken dus!
Ja op zich wel aardige fouten, maar toen ik ff heel snel de mail doorlas had ik het niet meteen door eigenlijk (terwijl ik juist altijd erg op spelfouten en woordkeuze let). Kan me voorstellen dat iemand anders het niet meteen ziet, zeker ivm de logo's erin en het emailadres.
ja dat kan ik me ook voorstellen! maar in een mail van de bank kan je voor 99,9% zeker zijn dat er geen spelfouten in staan. Daar is een hele afdeling communicatie aan gewijd...