Ik heb een vraagje over de medische verzorging moeder en kind. Mijn moeder zou graag de kraamzorg willen doen als ik misschien een kind krijg. Ik heb gevonden dat kraamzorg niet verplicht is en mijn moeder heeft zelf 3 kinderen gekregen dus daar vertrouw ik wel. Maar voor het medische vind ik het wel noodzakelijk als er een profesinal komt. Stel dat ik gehecht ben, baby was iets te klein of moet goed in de gaten gehouden worden, of de borstvoeding wil niet echt lukken. Wie zorgt daar voor krijg je een wijk verpleegster? of moet je iets regelen. Heeft iemand hiet kennis van? Liefs __________________
Je kunt ook kraamzorg nemen voor de minimale uren, bijv 2-3 uur per dag. En dingen die je beschrijft, daar komt de kraamverzorgster ook voornamelijk voor, dat ze het kindje nog in bad doet en een beetje opruimt zijn bijzaken. Dus ik denk stiekem dat jij toch een kraamverzorgster wilt, alleen dat je moeder de verzorging erbij kan doen.
wij hebben ook voor minimale uren gehad (3 uur pd) en is erg goed bevallen. hoop dat je er wel rekening mee houd dat er een hoop is veranderd sinds jouw moeder kinderen heeft gekregen en het misschien wel fijn is om ook wat advies te krijgen over baby´s anno 2010. (bedoel dit niet negatief naar jouw moeder toe hoor, meer ter extra aanvulling)
Ik zou dan kiezen om inderdaad de minimale kraamzorg te nemen voor 3 uurtjes per dag en daarnaast te vragen of je moeder je wil helpen wanneer de kraamverzorgster weg is. Dan heb je de zorg van een professional en de liefdevolle zorgen van je eigen moeder allebei.
Ja dat is ook precies waar ik over nadacht, het is voor mij de eerst keer dus wil wel alles weten en kunnen vragen, en zeker weten dat alles goed gaat. Bedank voor de reacties, had nog niet aan gedacht dat je ook voor een paar uutjes per dag kraamzorg kan krijgen. dat is een goede oplossing. liefs
hier hebben we ook het minimale afgenomen mijn vriend was toch ook thuis en mijn moeder deed koken en schoonmaken dus dat was het probleem niet. achteraf gezien hebben we veeel minder afgenomen al het minimum. want dag een is is ze 3 uurtje geweest en daarna max 2 uur perdag we hebben haar zelfs een keer na de checkups naar huis gestuurd (ze is maximaal een uur binnen geweest)
Ik zou inderdaad voor een combinatie kiezen in jouw geval. Het is toch een vak apart en mijn moeder heeft ook 3 kinderen gehad, maar er is veel veranderd en in 28 jaar tijd in mijn geval, kun je toch aardig wat vergeten. Van tevoren zag ik ook een beetje op tegen kraamhulp, maar achteraf was ik er zo blij mee, ik ben zo goed geholpen. Bij de tweede had ik ook een kraamhulp die tot een uur of 1 bleef en dan nog voor basiszorg bij een ander gezin werkte.
Ik zou het minimun aan uren krijgen. Dit ivm personeelstekort in de zomervakantie. Op zich had ik daar vrede mee. Man was thuis en mijn moeder had aangeboden het huishouden op zich te nemen (waar ik het niet mee eens was, want ik wilde dat ze oma zou zijn ipv huishoudster) Maar Noor wilde niet goed aan de borst drinken en was ondervoedt en wat was ik blij dat ik uiteindelijk uitbreiding kreeg van de uren. Heb uiteindelijk 8 dagen volledige kraamzorg gehad. Mocht nog meer, aangezien ik volledig het vertrouwen kwijt was in mijzelf en mijn lichaam en ik uitgeput was van het voeden, lepetje voeden, kolven en herstellen van de bevalling. Dus bedenk je goed dat het niet alleen het huishouden betreft, maar nog zoveel meer.
Ik ben zelf kraamverzorgende en je kan idd kiezen voor alleen moeder en kind zorg. Dit is 24 uur verdeeld over 8 aan een gesloten dagen. Beval je in het ziekenhuis en moet je overhoopt een of meerdere nachtjes blijven dan gaat er per dag 3 uur af. Ontslagdag niet meegerekend. Moeder en kind zorg bestaat voornamelijk uit: zorg voor moeder en kind (zoals het woord al zegt haha). Hieronder verstaan we: controles bij moeder en kind, badje, uitleg/voorlichting, helpen met de voeding. Mocht er daarna nog tijd over zijn dan kan er evt. nog iets kleins gedaan worden bijv. een wasje aanzetten, bed verschonen. Bij onze organisatie worden de 3 uur verdeeld over 2 controlemomenten, dus niet 3 uur achter elkaar. Meestal blijven we dan 1,5 a 2 uur s'morgens en 1 a 1,5 uur s'middags. We hebben dan vaak ook 2 gezinnen dus switsen we van het ene gezin naar het andere. Bij ons is de afspraak dat we eigenlijk echt die 3 uur moeten blijven. De verzekering eist dit ook, dit is gewoon de minimale zorg. Mochten we toch eerder gaan (met toestemming van de vk en het kraamgezin) dan moeten de 3 uur per dag wel gewoon opgeschreven worden. Bedenk wel dat je makkelijker van meer naar minder uur kan gaan, dan andersom of er moet echt een noodzakelijke reden zijn. Bijv. het verhaal van mijn voorganger hierboven. Zeker met borstvoeding is het vaak makkelijker dat we er echt aandacht aan kunnen besteden want je bent in het begin al vaak een uur kwijt aan de voeding. Maar volg je eigen gevoel.
ik zou toch echt wel gaan voor kraamzorg...stel dat er iets met je moeder is... ze kan wel ziek worden.... dan zit je...dan is er niet 1 2 3 ineens een kraamverzorgster... je weet ook niet hoe de bevalling loopt... ik had een vaccumverlossing en ons kind een flink hematoom.... kon zich totaal niet warm houden en was te vermoeid om aan de borst te drinken.... kortom een hele toestand en goddank dat de kraamverzorgster er was... ik snap jou echt helemaal.....maar het is altijd goed rekening te houden met onvoorziene omstandigehden... en ik weet niet hoe de bevallingen van je mams zijn geweest... maar als je het nog nooit bij de hand hebt gehad dat een kind bijv niet wilde drinken of bv niet op gang wilde komen.. dan weet zij toch ook niet hoe dat precies zit... gr Jose
Het is echt fijn dat er kraamzorg is, neem er gebruik van. Ik had de minimale zorg, omdat mijn man 2 weken thuis was en m'n moeder kwam ook veel, maar toch denk ik dat als er een tweede komt, dat ik maximale zorg neem. Het is gewoon lekker, ze zorgen namelijk ook voor het huishouden, weliswaar licht huishoudelijk werk, maar dan toch.. ze maken elke dag je toilet en badkamer schoon, ze stofzuigen als je dat wilt, doen de was.. zorgen dat de kraamvrouw goed eet/drinkt (zo schattig). En je kan je verhaal ook bij ze kwijt, ze zijn er echt voor jou en je kindje. Ik vond het verwennerij, heerlijk en gezellig! Ook met de BV, ze weten zoveel (als het goed is) en hebben goede en bruikbare tips.. je loopt toch een beetje te klooien in het begin. Zoals al gezegd werd je kan makkelijker van meer naar minder als andersom, tenzij je echt problemen hebt met je gezondheid of de BV, dan zorgt een goed kraambureau dat je toch meer uren hulp krijgt en zullen ze er alles aan doen om je bij te staan. Liefs Huismus
In België kun je hiervoor de verloskundige inschakelen. Die kan zeven keer langskomen na de bevalling (zonder dat het geld kost). Ideaal. Ik heb een keizersnede gehad, daarvoor 6 dagen in het ziekenhuis geweest (is normaal in België zelfs 7 dagen). Daarna mijn man en/of mijn moeder in huis en de verloskundige voor de zorg voor mij (alleen maar hechtingen verwijderen van keizersnede en een keertje naar de baby komen kijken tot nu toe). Heel fijn, vind ik. Overigens heb ik nog wat uurtjes thuiszorg ook, maar die uren vraag ik of ze het poetswerk wil doen (zuigen en dweilen is nu nog niet verstandig voor me).
Ik was godzijdank blij dat ik een fulltime kraamverzorgster had! Moet er niet aan denken om mijn moeder de hele dag om mij heen te hebben zoals je dan je kraamverzorgster hebt. Zij regelt ook voor de orde van de dag he? De orde in de visite, wanneer jij ook gaat rusten wanneer de visite genoeg is geweest zeg maar. Zij is zoveel meer dan een huishoudster. Mijn kraamverzorgster van justin was op een gegeven moment echt een vrienddin geworden. Ze pastte echt bij mij, en ze voelde me aan en zag dingen als buitenstaander die anderen mss niet zullen zien omdat ze simpelweg de kennis, ervaringen of het lef niet voro hebben omdat tegen je te zeggen. Plus dat ik vind dat een oma een oma hoort te zijn en geen 2de mama. Wat je denk ik wel zal krijgen als je je moeder overal bij zal betrekken. Heb het nu al heel vaak gezien bij anderen, die hun moeder bij alles wat met hun kindje te maken heeft, betrekken, overal mee naar toe nemen. En op een gegeven moment zijn ze het zat want dan denkt oma dat ze net zo veel waard is voor je kindje dan mama. Gaan zich op een gegeven moment overal mee bemoeien. En mss is jouw moeder wel niet zo, denk je mss? Maar wat ik je zeg, op een gegeven moment gaat dat absoluut gebeuren. Ik wou dat ik een (schoon) moeder had die ik een paar keer om hulp kon vragen ofwat dan ook zonder dat ze gelijk denken dat de kindern van hun zijn. (ze worden er zo hebberig van vind ik) succes met je zwangerschap en je bevalling en natuurlijk, je mooie kraamtijd! geniet van alles!
Hier ook voor minimale kraamzorg gekozen, het voordeel is dat als het nodig is (denk aan zware bevalling, moeilijke start etc.) deze indien nodig toch uitgebreid kan worden. De kraamverzorgster is hier na overleg met ons en met toestemming van de VK (al was die wat terughoudend) ongeveer een uurtje per dag geweest, precies voor de dingen die jij wil: check-ups van moeder en kind, verder vulde ze de verplichte papierwinkel in en gaf tussendoor nog wat tips. De borstvoeding liep als een trein, met mij en de baby ging het prima, man was vrij, m'n ouders beschikbaar om boodschappen te halen indien nodig, kv had bij ons niks te doen. Ik vond het ontzettend fijn op deze manier, ook het vertrouwen dat zij erin had dat wij het wel rooiden met zijn drietjes.
misschien een idee om de eerste dag gewoon de kraam te ontvangen. je weet tenslotte ook niet hoe de bevalling voor jou en de kleine verloopt. dan kan je altijd na die dag nog kijken wat je wilt doen. wij vonden het ook niet nodig dat ze de hele dag bij ons bleef, beide keren ging de kraamweek bij ons volgens het boekje zeg maar. alles verliep goed, dus na een uurtje zat ze vaak alweer te zoeken naar werk. dus wij hebben bij beide kraamweken de kraam iedere dag gewoon lekker eerder naar huis gestuurd, zij mocht van ons wel gewoon de uren schrijven en dan kon ze lekker gaan/ dat zou je natuurlijk ook nog kunnen doen, dan laat je haar komen voor het hoogstnoodzakelijke en daarna stuur je ze gewoon weer weg. succes joyce
ik vond de kraamperiode best heftig!! had dit niet verwacht van mijzelf. dus ik zou zeggen (als ik naar mezelf kijk)vooral omdat je er nog geen ervaring in hebt probeer zoveel als mogelijk professionele kraamhulp in te schakelen.tijden zijn veranderd en ik was elke ochtend weer blij dat ze er was! mn ouders kwamen ook elke dag, maar meer om van hun pasgeboren kleindochter te genieten.... succes met maken van je keuze!
Mij werd aangeraden om wel de volledige kraamzorg te vragen, dan kun je de kraamhulp altijd eerder naar huis sturen maar mocht je het toch nodig hebben.. uitbreiden gaat heel wat moeilijker dan eerder naar huis sturen. Hier is de kraamhulp de eerste dag 3 uurtjes geweest om alles op de rit te krijgen, daarna een volle dag van 8 uur en daarna iedere dag 3 uurtjes. De laatste paar dagen was ze er vooral voor de check ups. Bijvoorbeeld voor het wegen! Dat is zo belangrijk! Maar ook mijn hechtingen checken, daar heb je toch wel een beetje medische kennis voor nodig en ik zou dat mn moeder ook niet graag laten doen. Door verkeerde hulp mbt bv in het ziekenhuis hadden wij de kraamhulp zo hard nodig! Ik had te kleine tepelhoedjes gekregen in het zkh waardoor mn tepels tot bloedens toe open lagen, de kraamhulp zag dat meteen en is meteen een goed passend tepelhoedje gaan kopen! En ik moest gaan bijvoeden met een spuitje en zonder kraamhulp hadden we dat echt niet geweten. Tip: vertel bij de intake al meteen hoe je tegenover kraamhulp staat en overleg het ook met je kraamverzorgster. Dan komt niemand voor verrassingen te staan en kunnen ze jouw kraamhulp bijvoorbeeld s middags nog bij een ander gezin inplannen.
ik wilde eerst ook geen kraamverzorging, zag er tegen op. maar wat was ik blij toen ze bij ons was, eerst baalde ik ze stond er al toen wij net terug kwamen uit het ziekenhuis, had zo graag even een paar uurtjes alleen willen zijn met kind en man. maar na een uur was ik al zo dankbaar dat ze er was(zware bevalling) ze heeft zelf zo creatief met haar uren gewerkt dat ze er langer was dan gepland, een kraamhulp met een hart van goud.