ik heb een vraag. Ik loop nu weer over tijd en ben inmiddels 2 keer aan de ctg gezeten en de beeb maakt het goed maar ja begin nu wel zat te worden. maar morgen moet ik weer voor ctg(moet eerst bellen ) omdat ik dan al 12 dagen over tijd ben maar nu vroeg ik me af of ze me gelijk op die dag kunnen inleiden ook als de beeb het goed maakt,of zou gyn dat niet zo gauw doen. En wie heeft het mee gemaakt met inleiden en hoelang heeft het geduurd voor dat jullie eindelijk de kleine in armen konden sluiten. En wat gebeurd er als je inleiden ik weet dat je aan de infuus moet maar verders wat komt er allemaal bij kijken. En wie weet wat de risico's zijn.
Ik denk niet dat ze dat gelijk doen. Daar maken ze een aparte afspraak voor. Hier laten ze je in elk geval door lopen tot 42 weken, maar ik weet dat ze het elders ook tot 43 weken doen mits de baby het goed maakt. Ik ben met 41+5 ingeleid wegens te weinig vruchtwater en minder leven van de baby. Kreeg smorgens vroeg een gelletje (geen infuus) en kreeg vrijwel gelijk weeen. Echter vorderde de ontsluiting niet. Na 5 uur zat ik nog maar op 2 cm. Toen hebben ze mn vruchtwater gebroken in de hoop dat het wat sneller zou gaan. Helaas.. Ik belande direct in een weeenstorm, en ging maar 2 cm vooruit. In totaal 4 cm dus. Daar bleef ik ook op hangen. Uiteindelijk is het na 14 uur ellende een spoedKS geworden. Dat is ook een beetje het risico van inleiden. De weeen schijnen veel heftiger te zijn en ze kunnen ook sneller 'out of control' gaan. Wil niet zeggen dat het op natuurlijke weg altijd makkelijker is, maar vaak gaat dat wat beter qua tempo en wee-intensie (naar ik begrepen heb)
Hoi Floorfilla! Ik ben ook bevallen door inleiden. Mij werd op dinsdag verteld dat ze mij wilden inleiden door middel van een gel. Ik had nog geen ontsluiting, dus gel ipv infuus. Er werd mij heel duidelijk verteld dat het kan zijn dat het een paar dagen duurt. Op woensdag werd ik ingeleid om 8.15 en dat deed eigenlijk weinig. Ik kreeg wel behoorlijke krampen, maar meer a la heftige menstruatiekramp. Om 13.45 kwam de klinisch verloskundige controleren hoe het ervoor stond, en had ik geen ontsluiting en geen weeen. Om 13.50u werd voor de 2e keer de gel ingebracht. Daarna aan de ctg, maar na de 2e keer werd de kramp erger en wilde ik alleen nog maar staan, wat niet echt handig is als je aan die banden ligt. Toen braken om 14.20 spontaan de vliezen, en kwam ik ook gelijk in een weeenstorm terecht. Ik had meteen 6cm ontsluiting en al snel werd ik naar de verloskamer gebracht. Daar heb ik meerdere keren geroepen, eigenlijk ook al heel snel na het breken van de vliezen, dat ik nu toch echt moest poepen, maar werd er niet gekeken, want zo snel kon het toch niet gaan? Blijkbaar dus wel, want 1,5u later is onze dochter geboren. De vk en de gynaecoloog stonden er zelf ook versteld van, maar het kan dus wel degelijk heel snel gaan met inleiden dmv een gel. Een van de meiden die bij mij op zaal lag(ik lag al in het ziekenhuis vanwege bloeddruk) is een dag eerder ingeleid dmv een infuus en is een dag later bevallen, slechts een paar uur eerder dan ik. Zij is een halve dag en een hele nacht bezig geweest. Succes! Ik ben benieuwd wanneer je gaat bevallen! Groetjes, Mexican
Inleiden d.m.v. gel is alleen nodig als de baarmoedermond nog niet goed rijp is. Is dat wel het geval, dan kun je volgens mij direct aan het infuus. Bij mijn eerste braken de vliezen om 5 uur maandagmorgen. Om 8 uur dinsdagmorgen kreeg ik gel omdat mijn bmm nog helemaal niet rijp was. Die nacht kreeg ik lichte weeen, maar de woensdag ochtend pas twee cm ontsluiting en toen aan het infuus gegaan. Om half 4 woensdagmiddag was ons zoontje er.
hier was het inleiden op afspraak. ik ben ingeleid met 38 wkn en 2 dagen. Hier ging het als volgt: Mijn baarmoeder was al verweekt. Ik werd naar de verloskamers gebracht en daar werden mijn vliezen gebroken. Toen kwam het gelijk al een klein beetje op gang maar niet goed genoeg. een uur later kreeg ik een infuus met weeen opwekkers. Ik mocht gewoon van bed douchen enzo ondanks dat mijn dochter een dingetje in haar hoofd had. Mijn bevalling ging vrij snel vanaf het breken van de vliezen 5uur en 42 min. vanaf het infuus 4 uur en 42 min. en het was mijn eerste kindje. Ik heb wel een pijnbestrijdingspomp gehad maar nou heb ik ook een hele gevoelige baarmoeder. ik heb al met al een positief gevoel overgehouden aan de bevalling en zou het helemaal niet erg vinden om voor een evt 2e opnieuw ingeleid te moeten worden.
Ik kreeg 's maandags te horen dat ik de volgende morgen ingeleid zou worden... omdat ze dachten dat mijn dochter een groei achterstand had, ik niet veel vruchtwater had, placenta al aan het verkalken was en ik vergeleken met mijn zoontjes al overtijd was zei de gyn aangezien hun al met 37+1 en 37+4 weken geboren zijn. Dinsdag 38+6 weken..Ik moest er 's morgens om 8 uur zijn.. helaas was onze auto in de greppel beland ivm de gladheid en sneeuw (ja dat zul je maar meemaken als je net onderweg bent om te gaan bevallen ) Dus ik heb gebeld en ben er heen gegaan toen het kon. Ik denk dat ze bij mij ongeveer begonnen zijn tegen half 10. Er werd eerst even gekeken of mijn baarmoedermond verstreken was. Dit was op een klein stukje na verstreken dus bij mij konden ze direct gaan beginnen met het inleiden. Ik had van mijzelf al 3 cm ontsluiting (erg fijn ) Ze gingen daarna mijn vliezen breken.. (ze zeggen dat dit niet vervelend is, nou ik vond het niet pijnloos en erg onprettig) Toen werd er direct een hartslag meter aangebracht op het hoofdje van mijn dochter. Door het gevroed van onder had ik ondertussen al 4 cm Daarna doen ze over het algemeen direct een infuus, maar ik ben als de dood voor naalden en helemaal voor het zetten van het infuus, dus ik mocht even aanzien of ik weeen kreeg. En gelukkig deze kwamen tegen 12.00 al goed opgang Maar de ctg registreerde ze niet en daardoor dachten de vk dat ik geen weeen had... ik gaf al aan dat die dingen niet bleven zitten en elke keer gingen kantelen door mijn puntige buik.. maargoed. Ik had ze om de 5 minuten. Ze is toen even bij me gebleven en idd ze kreeg door dat ik dus gelijk had. Was het nou niet het geval dan hadden ze toch het liefst dat ik een infuus kreeg. Volgends haar zou ik met infuus al tegen 15.00 uur mijn kindje in mijn armen hebben en zonder infuus pas laat op de avond. Dit was dus helemaal niet het geval. Mijn dochter is namelijk al om 15.20 geboren en dat met 1 perswee.. ik lanseerde haar op het bed hahaha En ze had uiteindelijk helemaal geen groei achterstand .. ze woog namelijk 3510 gram en was 49 cm lang.
@Floorfilla, weet je al iets meer over het mogelijk inleiden? Ik ben ook bevalling d.m.v. inleiden aangezien ik een hoge bloeddruk had. Dinsdag in het ziekenhuis opgenomen met de mededeling dat ik de volgende dag zou worden ingeleid. Op woensdag om 8u kreeg ik ook gel ingebracht. Mijn baarmoedermond was nog helemaal stug. Om 16u werd er bekeken wat de gel gedaan had en toen was alleen m'n baarmoedermond wat verweekt. Er is toen nog een keer gel ingebracht. Om 17u had ik het idee dat de weeen begonnen waren, maar deze waren nog echt heel lichtjes. Om 20u had ik 1 cm ontsluiting en hebben ze de vliezen gebroken. Om 23u bleek ik nog maar 3 cm te hebben en toen kreeg ik een infuus met weeenopwekkers. Toen heb ik echt een giga weeenstorm gehad, erg heftig. Om 1u had ik 9 cm ontsluiting en erg heftige persweeen die ik nog een uur moest wegpuffen. Om 2u mocht ik eindelijk gaan persen en toen is ons manneke om 2.26u geboren! Dit was m'n 1e bevalling, dus geen idee of een bevalling die ingeleid is nu anders is dan een 'gewone' bevalling. Ik vond de weeenstorm wel echt een hel, wist echt niet meer waar ik het moest zoeken. Op laatst had ik binnen 20 min. 4 cm ontsluiting erbij. En wat ik, vooral in het begin, ook erg lastig vond, is dat je aangesloten ligt aan de CTG en daardoor wel veel minder bewegingsvrijheid hebt. Ook lag ik al bijna 2 dagen op dat verlosbed en ik wist van gekkigheid niet meer hoe ik moest gaan liggen. Op het laatst kon ik wel onder de douche en dat was wel erg prettig.
@ debbedeps: Dat ze jou nog een uur hebben laten wachten tot de 10 cm, pfff dat is heftig zeg. Bij mijn oudste hebben ze met 9 cm 1 cm weggemasserd, met mijn middelste bij 8 cm 2 cm weggemasseerd en bij mijn jongste bij 7 cm 3 cm weggemasseerd. Bij mijn dochter ging ik wel bijna van mijn stokje toen ze dit deden, vreselijk wat had ik een pijn!..maar toen dat eenmaal gebeurd was en ik mocht gaan persen was ze er wel direct met 1 perswee
@mama1984, ik wist toen ook echt niet meer waar ik het moest zoeken. Had echt giga persweeen die ik gewoon bijna niet tegen kon houden. Ik werd ook helemaal gek van het puffen en heb dat ook nog geroepen . Maar ik kan me voorstellen dat het wegmasseren van de laatste cm ook errug pijnlijk is, pfff! Raar he, dat ze het overal weer anders doen. Al moet ik zeggen dat ik achteraf ook niet helemaal tevreden was over de gang van zaken in het ziekenhuis. Ik heb namelijk na m'n bevalling 2,5 uur moeten wachten voordat ze me gingen hechten! Ik had al erg veel bloed verloren en dacht dat ik van m'n stokkie ging.
Jeee, zeg... 2,5 uur wachten om gehecht te worden vind ik idd ook veel te lang. Mocht je toch weer zwanger raken en weer in het ziekenhuis bevallen dan zou ik dit zeker aan gaan geven als ik jou was.
Ik ben ingeleid met 38+4 wegens te hoge bloeddruk. Ik mocht op zaterdagmorgen komen (ja ja hier doen ze de inleidingen in het weekend!) kreeg om 9.30 de eerste lading gel. (bij mij zat alles nog potdicht, dus echt alles moest nog klaargestoomd worden voor de bevalling) Ik zou om 14.00 de tweede keer gel krijgen, maar om 13.30 braken bij mij spontaan de vliezen. Ik mocht toen naar de verloskamer, waar ik aan het infuus ging. Ik kreeg snel weeen. Er werd me gezegd dat ik de eerste 4 uur eigenlijk voor piet snot weeen zou hebben omdat de baarmoeder nog moest verweken, en mijn kindje nog moest zakken. Nou na 4 uur had ik 1.5 cm ontsluiting, dus dat klopte wel. Rond 17.30 uur raakte ik ook in een behoorlijke weeenstorm, waardoor ze het infuus weer lager hebben gezet (elk half uur werd het infuus omhoog gezet om de weeen te stimuleren.) om 20.45 krijg ik een ruggenprik die maar half werkt, maar in ieder geval iets verlicht. Ik heb de hele nacht weeen gehad, en om 3.00 s'nachts had ik dan 5 cm ontsluiting. Om 6.00 had ik 8 cm en om 8.00 was het hoofdje goed ingedaald, rond 9.30 kreeg ik persweeën. Die heb ik vrolijk in mogen houden tot 10.30 omdat er niemand beschikbaar was. Om 10.30 kwam de gyn, werd alles klaar gezet, maar toen was mijn kindje nog niet genoeg gedaald, dus konden we nog niet verder. Ik moest zelf steeds een beetje meegeven met de persweeen, maar die waren weg als sneeuw voor de zon! Om 11.15 werd er weer gekeken en toen mocht ik eindelijk persen. (alleen toen waren de persweeen weg maar ja, zelf persen kan ook) Ik heb anderhalf uur geperst, en toen is mijn zoontje eindelijk geboren!! Al met al dus een goede 24 uur bezig geweest, en anderhalf uur aan het persen. Ik heb meer dan 24 uur gebroken vliezen gehad, dus moesten we extra gecontroleerd worden op infecties.
En hoe gaat het nu met je? Inmiddels al meer duidelijkheid? Succes in elk geval en misschien ben je al bevallen dan geniet lekker van je pasgeboren kindje! Ik ben ook ingeleid omdat ik 42 weken zwanger was maar bij mij zat alles nog potdicht dus eerst gel om de boel te laten verweken. Dat duurde van 7.30 tot 12.30. Daarna rond 13 uur mijn vliezen gebroken en weëenopwekkers aangezien ik maar net 3cm ontsluiting had. Ook ik kwam terecht in een weëenstorm maar de ontsluiting vorderde helaas niet. Rond 20 uur kreeg ik een ruggenprik en had ik mij erop ingesteld dat het wel de volgende dag zou worden voordag ik ging bevallen. Helaas daalde Kyano's hartslag en toen werd besloten voor een ks Het duurde een paar dagen voordat ik uiteindelijk van ons lieve mannetje kon genieten aangezien hij ook nog in de couveuse moest vanwege hoge koorts.
hallo dames, Helaas ben ik nog steeds niet bevallen,zo als het nu staat wordt ik donderdag ingeleid.ene kant heb ik super veel zin (vlinders in mijn buik) en andere kant niet zo veel zin(komt vast dat het niet spontaan komt) ook al heb ik nog 1 dag op thuis te bevallen maar dat gebeurd toch nu niet meer ,heb al hele tijd gevoel dat ik niet thuis zal bevallen. Ik ben erg benieuwd hoelang het bij mij zal duren qua bevalling ik hoop de zelfde als mijn zus, haar langst durende bevalling was 5 en half uur (ingeleid en wel)en die van mij 25 half uur (natuurlijk)maar ja we zullen het zien. Ik heb nu goede voor uit zicht dat ik deze week mijn beeb in armen kan sluiten. en de huis mooi aan de kant kan krijgen
ik wordt over 2 weken ingeleid wie kan mij vertellen waar ik rekening mee moet houden en of ik alle spullen al mee moet nemen zoals maxi cosi enzz.. ben over 2 weken trouwens 38 weken en dit is mijn 2de kindje ze hebben over me baarmoedermond gezegd dat hij wel al soepel is zegt dat ook iets over dat hij dan over 2 weken rijp zal zijn of is soepel en rijp zijn 2 verschillende dingen de gyn heeft wel gezegd dat als mijn BMM niet rijp is dat ik dan gel krijg en dat het wel een paar dagen kan duren voor dat hij rijp is
Ik ben bij alle drie mijn kids ingeleid omdat ik bij alle drie over tijd was. Bij de eerste mocht ik gelijk aan het infuus. Die bevalling was echt vreselijk! Ik kreeg gelijk weeen om de 5 minuten, maar de ontsluiting vorderde totaal niet. Halverwege de dag kreeg ik een pethidine prik om de ergste pijn wat weg te halen. Dat werkte wel, want ik werd helemaal stoned... Toen ik eindelijk 10 cm had (na ongeveer 7,5 uur weeen) heb ik nog anderhalf uur geperst. Dat schoot voor geen meter op en de gyn moest komen voor de vacuum. Die is een aantal keer gezet, maar schoot elke keer van het hoofdje af. De OK werd toen gebeld voor een spoedkeizersnee.... Maar daar had ik helemaal geen zin in, dus zette ik alles op alles en werd ze toch nog 'spontaan' geboren. Bij de tweede was ik 2 weken en 2 dgn overtijd toen ze me in gingen leiden. De baarmoeder was nog helemaal dicht dus ik kreeg gel. Gelukkig ging dat gelijk werken en had ik rond de middag al zo'n 6 cm zonder al te pijnlijke weeen. Rond 3 uur in de middag is ze toen geboren. Een 'heerlijke' bevalling in vergelijking met mijn eerste! Bij de derde liep ik alweer overtijd. Op aandringen van mij hebben ze toen besloten om mij niet 14 dagen over tijd te laten lopen. Op een maandag zouden ze me gaan inleiden en op de vrijdag hiervoor moest ik nog 1 keer voor controle komen. Ik had helemaal niets bij me en mijn man was in zijn werkkloffie mee gekomen. De gyn vroeg heel droog: 'vindt je het een mooie dag om te bevallen?" Ik zei natuurlijk gelijk ja en mijn man is snel de spulletjes thuis gaan halen en zich om gaan kleden. Rond 1 uur kreeg ik een infuus. Rond half 3 kwam de vk die de bevalling zou gaan doen. Ik had nog niet echt weeen gehad, dus ze besloot om nog even naar huis te gaan en daarna terug te komen. Net na half 3 vond ze het toch beter om maar wel te blijven omdat het opeens wel heeeeel erg snel ging. Om 5 over 3 had ik mijn zoon in mijn armen..... Ik ga er eigenlijk maar van uit dat deze 4de bevalling ook ingeleid moet worden. We zien wel, elke keer is het toch anders gegaan... @trotsemama1: Als ze zeker weten dat je ingeleid wordt kan je gewoon al je spulletjes meenemen hoor. Ik had bij alle drie ook de maxi cosi gelijk meegenomen.
nou dames volgends mij is het toch nog begeonnen,heb steeds om 10 a 15 min weeen(met uitstralling naar de rug) maar ze duren max. half minuut. Mijn vriend heeft nu examen en ik kan hem niet bereiken en hij is pas klaar rond 5 uur en moet nog 2 uren rijden. Maar moet ik nou de VK bellen ,heb geen idee . Bij mijn eerste waren de vliezen gebroken en nu niet heb vanmorgen wel prop verloren in de douche.