Draagzak of draagdoek?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Susannelilian, Sep 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    De meningen hierover zijn erg verdeeld en ben benieuwd wat jullie hiervan denken/hiervan vinden.

Er gaan genoeg verhalen rond die zeggen dat een draagzak slecht zou zijn voor een kindje omdat ze er in hangen. Een draagdoek zou ergonomisch een stuk beter zijn omdat ze daar in een natuurlijkere houding in zitten.

Maar er zijn ook genoeg ouders die hebben gekozen voor een draagzak en met die kindjes is toch niks mis?

Wat vinden jullie?

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,171
    23,249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb geen ervaring. Maar een draagzak is zeker niet mijn eerste keus. Dat is niet goed voor de heupjes toch? Aan de andere kant, als het sporadisch gebruikt wordt, dan kan het toch geen kwaad? Dus ik lees even mee, omdat ik het dus ook niet weet :D

3. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Ben alleen zo bang dat een doek veel ingewikkelder is en dat ik die niet goed om en vast krijg, moet er niet aan denken dat ons kindje er uit zou vallen.

4. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Eigenlijk maakt het niet uit, zolang je maar voor een ergonomische drager gaat. Zelf hebben we zo'n baby Björn gehad. Die is dus niet ergonomisch en zowel wij als ouders en onze kleine meid vond het een rot ding. We zijn ons toen later gaan inlezen voor een goede drager en wij zijn overgestapt op de draagdoek. Er ging een wereld voor ons open :) zelfs mijn dochter (inmiddels bijna 2,5 jaar) kan ik probleemloos voor langere tijd dragen. Dus hier helemaal draagdoek verslaafd :D

Maar als je voor een ergonomische draagzak gaat, is dat dus net zo goed als een draagdoek voor de heupjes van je kindje en voor jezelf. Door de vormgeving is het dus absoluut niet zwaar en erg comfortabel.

Om een lang verhaal kort te maken: ga voor een ergonomische drager en het maakt dan dus niet uit of je voor een doek of zak gaat :)

5. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Ik heb ook een Baby Bjorn... Wat zou dan een wel ergonomische draagzak zijn? Die doeken lijken mij zo ingewikkeld, ben dan gewoon bang dat ik het niet goed doe en dat het daardoor niet veilig is of dat het helemaal niet lukt. Welke draagdoek heb jij?

6. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik ben begonnen met de bykay rekbare doek, maar die heb ik nu te koop staan. Doordat de doek dus mee rekt is het niet echt prettig meer als je kindje groter word. Maar voor een klein baby'tje is het wel lekker zacht en lekker warm :) dus ook echt veel plezier aan gehad. Nu zijn we dus over gestapt naar een geweven draagdoek van little frog (maar het merk maakt opzich niks uit).

Voor ergonomische draagzakken, ik dacht dat manduca en wompat ofzo merken hiervan waren. Wat je ook nog zou kunnen doen, is voor een mei-tai gaan. Dat zit zeg maar tussen de draagdoek en draagzak in. Dus je moet wel knopen, maar het lijfje is "vast". :)

Anders kun je ook naar een draagconsulent gaan. Die weet er zo veel meer van. Vaak kun je dan ook verschillende dragers proberen.

Wat betreft het knopen: daar hadden wij in het begin ook echt schrik van, maar eigenlijk viel het reuze mee. Maar het is wel een kwestie van oefenen en doen :)

7. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Hoe kom ik bij een draagconsulent? Die mei-tai is misschien ook nog wel een idee. Zou wel handig zijn als ik een doek van iemand kan lenen, maar ken niemand die echt in de buurt woont die zo'n doek heeft... Maar zal toch eens om me heen vragen, zou wel heel handig zijn om het uit te kunnen proberen voordat ik tot eventuele aanschaf over ga.

Dat doen en oefenen zal inderdaad wel helpen, hopelijk gaat het mij dan ook lukken!

8. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Google op draagconsulent en je woonplaats of een grote plaats dichtbij. Dan vind je ongetwijfeld wat. Succes!
    Als je een draagzak zoekt is de Storchenwiege ook een hele goede. Vanaf de geboorte te gebruiken tot 15 kilo.

9. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Ga daar wel naar kijken, bedankt voor de tip! Die draagzak is wel heel erg duur, dat gaat em niet worden.

10. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ze staan regelmatig op marktplaats ;)

11. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wij zijn ons ook daarin aan het verdiepen, het is de bedoeling dat we op zich gewoon de kinderwagen gebruiken maar als we naar een markt zouden gaan waar een kinderwagen onhandig is dan willen we graag een draagzak of draagdoek en er zijn er zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet!!!

Ook moet ik ermee rekening houden dat ik rugpatiënte ben, heb 3 hernia's en 7 versleten wervels, ik moet het dus ook comfortabel vinden want zal de kleine meer dragen dan mijn man in het begin. Als de kleine groter wordt dan zal hij hem / haar voornamelijk dragen.

Wat zou voor ons dan de fijnste zijn en evengoed het beste voor de kleine??

12. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Daar zijn ze ook nog behoorlijk prijzig... Heb 2 nichtjes van mijn man een berichtje gestuurd (zij zijn ook heel erg van de draagdoeken) of ik iets van hun kan lenen of in ieder geval iets van hun kan proberen, hoop op reactie.

13. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    3,745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Merken draagzak waar je naar zou kunnen kijken:
    Storchenwiege, Bondolino, Emeibaby, Ergobaby, Manduca, Boba, Tula.
    De eerste drie kunnen volgens mij al direct vanaf de geboorte worden gebruikt, de laatsten pas wat later, of met verkleiner, of met touwtje om het zitvlak om te verkleinen.

Nog wat foto's hieronder waarom ergonomisch als beter voor je kindje wordt beschouwd...

Wat betreft kosten van een ergonomische drager: vaak krijg je voor een ergonomische drager bij verkoop nog minstens 75% van de aanschafwaarde terug. Bij een niet - ergonomische drager ligt dit met geluk op 50%, maar vaker maar een derde of een kwart.

Attached Files:

14. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    3,745
    0
    36
    Gelderland
    Leuk! Anders begin je met een rekbare doek van marktplaats? Mocht je dat teveel knopen vinden maar dragen wel fijn vinden, kun je altijd nog verder kijken?

15. e1ke

e1ke Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,042
    9
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb de tricot slen doek, vanaf de geboorte te gebruiken. Niets onhandig hoor, gewoon paar x oefenen thuis. Mocht het ook in de winkel testen. Ik ben fan!

16. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    3,745
    0
    36
    Gelderland
    @Drieka, denk dat het voor jou als rugpatient erg belangrijk is dat je goed leert knopen en/of een goed passende draagzak aanschaft. Denk dat ik in jouw situatie een consult zou nemen bij een draagconsulent...

17. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Wacht eerst even reactie af van de nichtjes van mijn man, vind het zonde om zo'n dure doek te kopen terwijl ik nog niet weet of het wel iets voor mij is. Hopelijk kan ik het eerst uitproberen!

18. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    3,745
    0
    36
    Gelderland
    Een tricot slen is een rekbare doek net als bykay, en zijn op marktplaats al vanaf ca een tientje te krijgen :) slim dat je wilt uitproberen hoor, maar met een tweedehands rekbare zul je niet veel verliezen als het niet bevalt, dat bedoel ik :)

19. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ja moet eens uitzoeken waar er eentje in de buurt zit want wil iets hebben dat goed voor de baby is maar ook prettig voor mij is natuurlijk :D

20. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Zal eens kijken, dankje!

Share This Page