geboortebal ervaringen en hoe groot moet ie zijn?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Fietwordtmama, 18 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hoi,
    Ik zit er over te denken om een geboortebal (of fitnessbal of yogabal is geloof ik allemaal hetzelfde) aan te schaffen. Ik wil hem gaan gebruiken tijdens de bevalling en naderhand voor bekkenbodem-oefeningen en fitnessoefeningen thuis te kunnen doen.

De prijzen die ik op internet zie vallen me reuze mee. Zo staan er al fitnessballen van onder de 10 euro bij.

Wie heeft zo'n bal gebruikt tijdens de geboorte? En was dat om de weeen op te vangen of ook tijdens persen? Vond je het prettig?

En ik kan ook niet echt duidelijke informatie vinden over hoe groot de bal moet zijn. Ik ben 1.65 lang. Zelf schat ik in dat 65 cm een goede maat zou moeten zijn.

2. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Ik lees even mee (wil er mss ook een kopen :))

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik had zo een bal tijdens mijn ganse zwangerschap en tijdens de bevalling ook gebruikt voor het opvangen van de weeën en het ontsluiten te bevorderen.
    Ik kan het echt helemaal aanraden, voor mij was het ideaal.
    Je kan beter een iets grotere bal nemen en deze minder hard opblazen dan dat je een te kleine bal neemt en je buik in de weg zit.
    Meestal staat er op die ballen wel een indicatie lengte t.o.v. grootte bal.
    De bal is goed als je hem opblaast en je benen en romp een hoek van 90° vormen wanneer je erop zit. Als je het niet kan testen, dan zou ik een eerder groter nemen dan kleiner en de bal eventueel niet zo hard opblazen. Bij de Decathlon verkopen ze die ballen voor 9€ per stuk en in 3 verschillende maten. Ik denk ook dat 65cm den goede maat is voor je.

4. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb ook zo'n bal. Veel gebruikt bij de eerste, en nu bij de tweede meer (al heb ik minder tijd om erop te zitten met een rondrennende tweejarige die van alles van me wil haha), voor, tijdens en na de bevalling. Verder eens met podiki: beter een iets te grote kopen en minder hard opblazen, dan een te kleine.

5. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Ik raad het iedereen aan! In het zkh hadden ze er gelukkig ook een, want ik was de mijne van thuis vergeten! :)

Ik ben 1.72 en heb ook de 65 cm variant. Ligt ook een beetje aan je verhouding (lange benen, of juist lang bovenlijf) ik zou in een sportzaak even vragen om te proberen! ;)

Ik heb er ook op geoefend tijdens de zwangerschapsyoga, en daar al verschillende houdingen meegekregen. Je kunt er "gewoon" op zitten, en lekker wiegen tijdens de weeën. Maar je kunt ook op de knieën gaan zitten over over de bal leunen en heen en terug rollen, met je borst op de bal en je armen uithangend. (schijnt fijn bij rugweeën, kan je partner meteen je rug masseren)

Persen heb ik geen ervaring mee, er was nogal wat haast bij, dus ik moest helaas in de beugels! :(

6. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Ik heb er ook 1 van 65 cm. Ik gebruik m nu onder de douche om op te zitten :D. Ik ben 1m66 maar had liever die van 75 cm gehad, die had ik getest op zwangerschapscursus en was toen en goed maar had me toch laten lijden door wat er op internet stond bij je lengte etc. Maar het is wellicht persoonlijk, hij zit wel lekker en mijn buik zit niet in de weg ofzo. Ik heb er 1 van reebok overigens.

7. McSusan

McSusan Actief lid

3 jan 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ideaal om weeën op te vangen! Bij beide bevallingen gebruikt. Ook de laatste weken van de zwangerschap veel op gezeten. Daardoor had ik minder pijn aan mijn stuitje.
    Tijdens de bevalling scheelde het veel pijn van de weeën. Moest tijdens bevalling naar de wc en toen ik opstond van de bal en er een wee kwam, had ik toch een spijt dat ik was opgestaan, wist niet hoe snel ik weer moest gaan zitten.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    In het kraamhotel is ook een bal aanwezig, ben benieuwd of ik hem ga gebruiken! Bij Sylvano alleen maar de behoefte gehad te liggen. Bij de Lidl verkopen ze ook die ballen :)

9. liz84

liz84 Actief lid

6 nov 2012
    296
    0
    0
    ik ga ook een bal kopen. ik was het al van plan maar nu ik jullie ervaringen lees, lijkt het me helemaal fijn!

Deel Deze Pagina