Hello, mijn dochter moet een verslag maken over de zintuigelijke ontwikkeling van schoolkinderen in de leeftijd van 9 tm 12 jaar. Ze heeft al wel wat dingen gevonden, maar nu zit ze een beetje vast. Vandaar mijn vraag of jullie misschien wat voorbeelden hebben van de zintuigelijke ontwikkelingen Dank van mijn dochter
Verdiep je eens in het gedachtegoed van Maria Montessori, voorbeelden genoeg! [FONT="]Een voorbeeld hiervan zijn rechtzijdige cilinders met elk een verschillende diameter. Ze passen precies in de gaten van een blok. Met de houten blokken (die ook in grootte variëren) kunnen de kinderen torens bouwen. Er zijn ook allerlei soorten staafjes en kaarten met telkens weer anders aanvoelende oppervlakken, verschillende soorten weefsels en bakjes waarin de kinderen geometrische figuren moeten zetten. Elke materiaal heeft een andere functie. [/FONT]Zo leren kinderen begrippen als inhoud, tellen en afmetingen. Ook heeft zij (Maria) een speciale manier ontwikkeld om het alfabet te leren[FONT="]. Ze sneed de lettervormen uit schuurpapier, lijmde ze op zacht karton en liet de kinderen de schuurpapieren vormen met hun vingers natrekken. Zo kwamen de kinderen in contact met de vormen, de gebogen en rechte lijnen van de letters, en gingen deze letters bestaan voor hun zintuigen. De kinderen kregen dus een lichamelijke indruk van de letters en konden veel sneller en gemakkelijker overstappen op het schrijven en vormen van letters[/FONT]. Door de letters over te trekken, leerden ze schrijven.