Heb twee weken geleden nav veel harde buiken die pijnlijk waren , urine op kweek laten zetten...was geen blaasontsteking maar wel streptococcen b aangetroffen (GBS)... nou zei de huisarts dat ik dan niet thuis meer mag bevallen..ivm antibiotica.. Ik ben nog niet bij de vk geweest, en heb haar dus nog niks kunnen vragen... Maar is dit echt zo, of zijn er mensen die toch thuis zijn bevallen? Niet dat het mij uitmaakt, ik beval liever in het ziekenhuis eerlijk gezegd, maar vanwege snelle bevalling (2 uur) had ik liever de optie thuis bevallen open staan...(we moeten ook nog 20 minuutjes naar t zkh rijden vandaar)....
Ik ben draagster van gbs, je moet id in het ziekenhuis bevallen mét antibiotica. Het is namelijk een groot risico voor je kindje. Bij mij was het gevonden, maar niet doorgegeven. Ik ben dus zonder ab bevallen met als gevolg een doodziek kind die twee weken in het ziekenhuis heeft gelegen met hersenvliesontsteking! Als je zo snel bevalt kan het nog wel eens een probleem geven, je moet volgens mij twee maal een shot ab krijgen met 4 uur ertussen.... Ik zou dus even goed overleggen met je vlos/ gyn. Kijk anders even op deze site: www.ogbs.nl
Ik moet nu ook weer met ab bevallen. Bij mij gaat dat gewoon via het infuus had geen tussenposses erdoor. Bij mn dochter was het ingeleide bevalling en duurde een goede 8 uurtjes.. Maar leg het je vk voor die weten hoe en wat..
Ik ben inderdaad ook daarom in het ziekenhuis bevallen. Bij mij moest er inderdaad ook 4 uur tussen twee giften zitten. Dit was bij mij ook niet gelukt, gelukkig wel goed gegaan!
Ik ben ingeleid om deze reden. Moest er niet aan denken dat ik niet op tijd de 2x AB zou krijgen voordat ik daadwerkelijk ging bevallen. Wilde zeker niet het risico lopen dat mijn zoon, net als mijn dochter, minstens 1 week in het ziekenhuis moest liggen als gevolg van besmetting van GBS. Met daarbij dat ze de eerste week van haar leven is volgepompt met AB cocktail. Vond het een wijze beslissing van mijn VK en in het ziekenhuis is het super gegaan. Ook een snelle bevalling, dus achteraf gezien een hele goede beslissing ook nog eens. Hierdoor konden mijn zoon en ik na 1 nachtje observatie naar huis.
Mijn eerste is 8 weken te vroeg bevallen nav gbs. Met mijn 2e moest ik daarom in het zh bevallen. Omdat het bij de 2e allemaal goed ging en de gbs "slapende" was bij mijn 3e (na de kweek met 32 weken), mocht ik "gewoon" thuis bevallen. Wel met goede instructies voor kraam en ha ivm de mogelijkheid dat mijn kindje alsnog ziek kon worden. Is allemaal goed gegaan. Nu zwanger vd 4e en wil ook heel graag weer thuis bevallen. Vk is hiermee akkoord, mits gbs kweek over 6 weken ok is. Mocht die dan niet goed zijn dan wordt het automatisch zh.
oh hm jammer; had ergens nog de hoop dat t thuis kon...ze hebben t ook in mijn urine gevonden die op kweek is gezet...omte kijken of ik blaasontsteking had, maar het was in te weinig mate aanwezig voor een blaasontsteking...Is heet bij jullie ook in urine gevonden of hadden ze een gewone kweek gedaan? Als ik jullie zo hoor, lijkt t me idd best eng zonder antibiotica, wil geen ziek kindje...hadden ze bij de geboorte meteen verschijnselen? en wat voor? @pixel, hm misschien dat ze dan bij mij ook nog een keertje kijken of t nog aanwezig is, maar ik dacht dat als je draagster bent je altijd draagster bent en t niet weg kan gaan zomaar?
Klopt inderdaad, je komt er ook niet meer af en als ze het bij jou "actief" hebben gevonden, dan moet je in het zh bevallen. Wat mij is verteld bij mijn derde is dat ze kijken bij de kweek naar de "kolonisatie" vd gbs. Als die onder een bepaalde grens is is het "veilig" om thuis te bevallen, ook is het zo dat wanneer je bevallen bent met gbs je daarna nog een bevalling/zwangerschap moet hebben gehad waarbij de gbs slapende is om thus te mogen bevallen, dit was bij mij met mijn derde dus zo. Maar ondanks dat ik heeeel graag thuis zou willen (ook omdat ik 3 x in recordtijd ben bevallen), als de gbs actief is met 32 week, dan wordt het gewoon zh! En bij mij ontdekten ze het via een kweek, omdat ik met 26 week destijds al aan de weeenremmers lag.... Je kindje kan inderdaad heel ziek worden (hoge koorts, etc).
Het testen of de GBS actief is, is niet geheel veilig. Daarmee bedoel ik dat het vandaag bv. niet actief is maar dat het dan niet wil zeggen dat het die dagen erna actief kan worden. Draagster betekend dat je altijd het risico kan lopen dat het actief gaat worden tijdens de bevalling. Mijn dochter was echt heel ziek, werd ziek geboren. Kreunend kwam ze ter wereld en werd gelijk meegenomen weg van ons. Ik kreeg tijdens de persweeen koorts (teken dat het actief kan zijn, ik wist niet dat ik draagster was) en mijn meisje in mijn buik haar hartslag ging steeds sneller kloppen en wilde maar niet 'naar beneden zakken'. De VK heeft gelijk 112 gebeld en binnen 2 minuten stond de ambulance voor om naar het ziekenhuis te gaan. Dit kan er dus gebeuren wanneer het GBS actief is tijdens de bevalling en je bent thuis. Ik wist zeker dat ik het risico niet wilde lopen dat het ook zo zou gaan met mijn zoon.
Ik moes inderdaad ook in het ziekenhuis bevallen met anti.. Helaas is me kindje met 23 weken gekomen en krijg ik alleen maar anti vanwege infectie en hoge koorts.. Maar je moet er bevallen voor je eigen veiligheid en dat van je kindje..
Och Milan, wat erg! Ik zie dat je nu weer zwanger bent, dus gecondoleerd én gefeliciteerd! Wordt je nu ook extra in de gaten gehouden? Is je kindje te vroeg geboren door de GBS? Wat een rot bacterie is dat toch die GBS! Pfff, ik las laatst dat 1 op de 3 kindjes met hetzelfde ziektebeeld als mijn kleintje overlijden. Poeh wat ben ik dankbaar dat mijn kleintje het heeft overleefd én dat ik in het ziekenhuis ben bevallen met kundige verpleegsters die snel door hadden dat het niet goed met hem ging. Ik wíl niet eens meer thuis bevallen, want ow wat is ons kleintje ziek geweest. Dit wens je niemand toe!
Yep idd bevallen met Ab. Onze dochter was besmet met GBS. (ik ben bevallen met 37,5 wkn en thuis) Eerste 5 uur was er niks aan de hand thuis en toen ineens sloeg het om. Ze begon heel erg te kreunen en het was doodeng. WE hebben gelijk gebeld. de neonatoloog zei u had geen 2 uur later in het ziekEnhuis moeten zijn ,want dan had ze niet meer geleefd. ZE was bijna overleden en heeft 4 dgn gevochten voor haar leven. Uitendelijk heeft ze 2 wkn op de NICU gelegen en 2 wkn op de gewonen babyafdeling. Vreselijke ellende, ze zouden er eigenlijk standaard op moeten testen
Uit mijn urine kweek is hemolytische streptococcen b gekomen vandaag. Ik hoorde dit via de VK vanmiddag. Ik word nog gebeld over verder beleid. Ik voel me er niet zo fijn bij. Kan ik nu wel thuis bevallen?
Hier van de week ook ontdekt. Kreeg van de huisarts gelijk antbiotica. Moet deze week weer een kweek laten afnemen. Kwam diezelfde avond bij Vk en die zei dat AB nu geen in heeft en een kweek afnemen ook nog niet. Als met 34 weken die hoeveelheid nog te hoog is dan krijg ik ook antibiotica tijdens de bevalling. Hier werd gezegd 3x tijdens de bevalling. Vk zei ook dat 60% van de mensen het met zich meedraagt, maar niet allemaal in dezelfde gradatie. Veel mensen weten het niet eens. Ben wel blij dat ze het nu goed in de gaten houden en dat het bekend is.
Ook hier een draagster. Bij de bevalling van onze dochter kreeg ik koorts en bleek onze dochter ook koorts te hebben. Dit resulteerde in een ziekenhuisverblijf van een week. Wel even slikken maar blij dat zo alert waren in het zkh. Nu weet ik dat ik wederom in het zkh aan de AB dien te bevallen. Het hoeft niet actief te zijn tijdens de bevalling maar ik ben blij dat ze een protocol hebben hiervoor.
hai, ik denk t wel, als je er een blaasontsteking door hebt gehad dan...en t dus in je urine is gevonden... ik ben wel draagster maar schijn een niet grote kolonie bij mij te hebben dus wat dat betreft had ik thuis kunnen gaan bevallen (moet nu om andere reden in zkh bevallen)
Nou ga daar zeker maar wel vanuit. Maar daar zou ik alleen maar blij mee zijn, gezien je zwangerschapduur.