Borstvoedingsuitzet.

Discussion in 'De babyuitzet' started by Trotsemama1986, Apr 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

Feb 10, 2009
    1,962
    0
    0
    Ik wil graag borstvoeding geven..
    Wat voor uitzet moet ik dan in huis hebben?

Is 1 flesje voldoende in het begin?
    Mocht de bv niet lukken dan koop je toch zo meer bij?

Een borstkolf en dus een flessenwarmer wil ik eigenlijk nog niet kopen, bij mijn moeder is de borstvoeding bij de eerste ook niet gelukt en stel dat het bij mij ook niet zou lukken dan zit ik mooi met 2 dingen die ik niet hoef te gebruiken.
    Flesvoeding kan namelijk gewoon in de magnetron toch?

Zijn er nog dingen die je nodig hebt?

2. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Haha ik had helemaal niets er voor gekocht.
    Zelfs een flesje kan later gehaald worden, want als de BV niet meteen lukt is het toch niet handig om meteen een fles te gaan gebruiken.

Pas in week 3-4 heb ik een handkolf gekocht om een voorraadje aan te maken en de druk af en toe weg te kunnen kolven.

Verder is het juist zo lekker dat ik geen spullen nodig heb ;)

Ohh ja zoogcompressen misschien, maar dat heeft iedereen wel even in het begin nodig ook al geef je geen BV. Maar zoogcompressen gebruik ik nog steeds, een pak per week ofzo.

3. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Je zou een cursus kunnen volgen ;)

Verder heb ik aangeschaft. Rond de 37 weken 2 voedings bh's.. De kraamhulp heeft er later nog wat bij gehaald.

Zoogcompressen..

Bepanthen tegen kloven..

Voedingskussen..

Kolf, tepelhoedjes heeft de kraamverzorgster wel bij zich.. En anders is het zo gekocht/gehuurd..

4. Trotsemama1986

Feb 10, 2009
    1,962
    0
    0
    Ok, dus ik hoef dan geen 2e flesje te kopen.
    En de rest pas aanschaffen aan de hand van hoe alles loopt?

5. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

Dec 7, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    ja dat is het beste dat je kan doen. Ik ga nu voor de derde keer BV geven, heb er in totaal bij mijn eerste twee kinderen 39 maanden BV opzitten :) , en ook ik ga maar na een paar weken ofzo een kolf kopen, je weet maar nooit dat het deze keer niet lukt of dat er onverwachts iets tussenkomt!

Borstcompressen heb je best in huis, van die zachte ronde uit de apotheek, zeker in het begin zijn je tepels erg gevoelig.
    En voedingsbehas koop je best een dikke tien dagen an je bevalling pas! Je borsten gaan eerst door de stuwingsfase ( dan zie je eruit zoals Lolo ferari :) ) en dan krijgen ze een stabielere omvang . Tot dan kan je bvb een meegroeibeha gebruiken of als je gewoon lekker thuis kan zitten, enkel een spannend hemdje met bvb zo'n bovenstukje in (in de hema verkopen ze dat bvb).

6. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Zou ik wel doen... Ik heb bijvoorbeeld een voedingskussen wat ik nooit gebruik en voedingsbh's die ik nooit draag.
    Inderdaad zijn 1 of 2 voedingsbhs wel handig, maar koop ze flink ruim! Vooral tijdens de stuwing is het heerlijk om een BH te dragen die niet te klein is en toch wat ondersteund.
    Houd er wel rekening mee dat je daarna misschien weer een iets kleinere maat nodig hebt.

7. Trotsemama1986

Feb 10, 2009
    1,962
    0
    0
    Ok, voedingsbh's wil ik liever niet kopen tot ik weet wat mijn boobies gaan doen na de bevalling. Tot die tijd zal ik toch lekker thuis zitten.
    Mijn boobs zijn niet gegroeid van de zwangerschap, maar kunnen alsnog erg uitzetten toch?
    Zoogcompressen heb ik op het lijstje staan.
    Een voedingskussen wil ik ook eventueel pas later aanschaffen, aangezien hij lang niet altijd gebruikt wordt.

8. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Bh is dus erg persoonlijk, mijn borsten zijn na de stuwing niet groter gebleven.. ;)

9. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,138
    0
    0
    Bij onze voorlichtingsavond werd Pure-Lan van bijv. Meleda nog aangeraden tegen tepelkloven.
    Vriendin van mij heeft het me ook aangeraden dus dat heb ik nog wel in huis gehaald.

Lastig hoor als je voedingsBH's pas beter daarna kan kopen. Ik heb best flinke borsten en heb eigenlijk weinig zin om eerste 10 dagen zonder rond te lopen. Dus mijn besluit gaat toch maar door; want wilde er morgen voor naar de stad.
    Maar neem jullie tip mee; ruim kopen dus....

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    zoogcompressen zijn erg handig voor het lekken van de borsten.
    verder zou ik 2 flesjes nemen en van verschillende merken zoals difrax en avent voor het geval je kind 1 flesje weigerd.
    2 borsvoedingsbh en die koop je 1 maat groter want met die stuwingen kan het nogal groeien in z'n bh haha. eventueel koop je een voedingshempje die je de 1e dagen draagt en ga je daarna op bad voor een voedingsh

ik had zelf wel een kolf gehaald maar dit is inderdaad een duure aanschaf die je misschien niet nodig gaat hebben. in het begin is het toch het beste niet te kolven maar gewoon rechtreeks te voeden. mocht dit niet lukken ivm vroeggeboorte of omdat de kleine de borst weigerd en toch moet eten dan kan je altidj een kolf huren in het ziekenhuis of zorgwinkels voor het begin en kan je op je gemak een kolf bestellen of kopen bij thuiskomst.

11. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Het enige wat ik in huis had waren zoogcompressen en een starters flessen set van Avent. Flesjes zouden we namelijk toch nodig hebben als ik weer zou gaan werken dus tjha dan maar alvast in huis hebben voor het geval dat het niet lukt.

Verder heb ik helemaal niets gekocht.

Een kolf heb ik 6 dagen na de geboorte gekocht in de thuiszorgwinkel , was tevens ons eerste "uitstapje". Verder kan ik eigenlijk niet echt iets bedenken, ik had geen bh's gekocht idd vanwegen de reden die hier boven al zijn genoemd. Ik had wat topjes van de hema en verder vond ik het wel erg lekker om nachthemden met knoopjes en bloushes te hebben zodat ik voor het voeden alleen wat knoopjes los hoefde te doen en niet mijn hele shirt/trui uit hoefde te trekken.

Wat verder belangrijk was voor mij;
    - Veel vertrouwen dat het zou gaan lukken en niet te snel opgeven (even doorbijten soms)
    - De steun van mijn partner (zonder die steun had ik het waarschijnlijk niet gered vooral de nachten waren dan erg zwaar geweest)

Cursus oid heb ik zelf niet gevolgd ik heb wel veel op internet gelezen en heb een (studie)boke geheel over borstvoeding gelezen. Maar kan me goed voorstellen dat voor sommige zo een cursus wel heel fijn kan zijn!

12. selle

selle Actief lid

Aug 10, 2008
    341
    0
    0
    Brabant
    De hempdjes van H&M mama zijn ook echt een tip!
    Hebben een clipje aan het bandje net zoals een voedingsbeha en
    een extra band rond de borsten zoals in een sporthempdje. Het zit lekker
    en het ondersteund ook nog..altjd goed! setje van 2 kost iets van 14 euro geloof ik.

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zeg een ding, Voedingsbh's :D Wat was ik blij toen ik die dingen had (en nog steeds). Kolf had ik in de eerste week al nodig omdat het niet op gang kwam.
    Verder had ik 1 fles geloof ik, en die heb ik na 6 weken voor het eerst gebruikt, zodat ze in ieder geval wist hoe ze daaruit moet drinken voor op het kdv.

En verder heb je gewoon doorzettingsvermogen nodig voor de bv, ik vond het niet zo leuk meer toen ik onwijse blaren op mijn tepels had, maar na 2 weken werd dat steeds minder en is het alleen maar makkelijk.

14. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Dit zou ik zeker doen. Ik had echt ENORME kloven en bepanthen werkte voor geen meter. Met Purelan was het binnen drie dagen helemaal weg. Je kunt het bij de apotheek bestellen. Succes!

15. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,138
    0
    0

--> Puralan is ook gewoon te koop bij prenatal en bij thuiszorgwinkels

16. nicole1976

nicole1976 Actief lid

Jul 23, 2008
    113
    0
    0
    Ik heb ook helemaal niets in huis. Als het per se nodig is dan kan de kraamhulp wel wat regelen of dan kun je via lepeltje wel wat naar binnen gieten. Ben zelf met een week of 5 een kolf gaan halen om voorraadje op te bouwen en met een week of 6 wat begonnen met flesjes 'oefenen'. Ging allemaal prima!
    Vriendin van mij heeft zelfs nooit een kolf gekocht: die had niets in huis maar wel megatepelkloven en die is toen met de hand gaan kolven en dat ging blijkbaar zo goed dat ze dat nu (baby = 5 mnd) nog steeds zo doet.

Voedingsbh's had ik trouwens wel, toch wel handig. En van die pads om niet van de natte shirts te hebben zijn ook wel fijn ;)

17. Momae

Momae Actief lid

Sep 26, 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Ik had van die pads in huis en voedingsbeha's. Die laatste vond ik juist heel fijn om te hebben. Door de stuwing heb ik de eerste tijd met beha gedoucht na een tip van mijn schoonzus en schoonmoeder. Dit vond ik juist heel erg fijn. Andere dingen zijn snel bijgehaald mocht je ze nodig hebben.

18. meinouw

meinouw Actief lid

Sep 16, 2008
    431
    0
    0
    zutphen
    Ik heb een voedingskussen gekocht en ben er zooo blij mee....ik vind het heerlijk. Bij de oudste had ik dat niet, en ik wou dat ik er toen al eentje had gekocht.
    Een kolf is opzich wel handig idd als je af en toe eens wat langer weg wilt, zodat iemand de fles kan geven.
    Ik kolf ook op mijn werk, dus heb wel een goede kolf met een stuk of 20 glazen flesjes die ik in de vriezer kan doen. Mijn vriend geeft onze zoon ook de fles, dus dat is voor mij wel handig.
    En ja, zoogcompressen heb ik altijd in huis! Ik heb katoenen geprobeerd, maar dat vond ik echt niets. Was toch steeds nat. Dus ik haal ze gewoon bij de hema.

19. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Ik heb het voedingskussen dus echt nooit gebruikt. Vond het een onding. Dus dat is toch wel heel persoonlijk.
    Wat ik volgende keer wel in grootverpakking in sla is purelan. Geweldig spul, werkte veel beter dan bepanten voor mij.

20. Mieke8

Mieke8 VIP lid

Nov 9, 2006
    14,188
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik zou even wachten met het aanschaffen van voedingsbh's. Ik had ze ook van te voren gekocht, maar mijn cup is toch een maatje gegroeid en per merk verschild de maat ook nog eens. Die ik dus voor de bevalling gekocht had waren mooi te klein, zonde van het geld.

Kolf heb ik ook pas later aangeschaft.
    Wel had ik een startersset van Avent in huis en bij de kolf kun je ook flesjes aanschaffen om de melk in de koelkast te bewaren.
    Zoogcompressen zijn idd ook handig en je hebt ook Lilypadz, is vooral voor de nacht handig, dan hoef je 's nachts geen bh aan.

Share This Page