Wij hadden eigenlijk besloten dat ik in het geboortecentrum naast het ziekenhuis zou gaan (willen) bevallen. We wonen, als het rustig op de weg is, 20 min. rijden bij het ziekenhuis vandaan. Vandaar de beslissing om in het geboortecentrum te willen bevallen; mochten er dan complicaties zijn, zijn we snel in het ziekenhuis. Ook hebben we thuis geen toilet boven, handige bijkomstigheid van bevallen in het geboortecentrum. Naarmate de weken nu verstrijken krijg ik echter steeds meer het gevoel lekker thuis te willen bevallen. Van de week heb ik weer een afspraak bij de verloskundige dus ik zal dan ook nog eens met haar bespreken. Maar toch ook de vraag; wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik zit nu zelf te denken dat ik toch thuis wil bevallen en alleen wanneer het rond spitsuur dreigt te gebeuren, toch vast naar het geboortecentrum te gaan..
Ik denk gewoon je eigen gevoel volgen. Niks mis mee om lekker thuis te willen zijn als jij je daar het meest op je gemak voelt. Moest dat gevoel tijdens de bevalling veranderen kun je altijd nog naar het zh gaan. Succes!
nu niks beslissen en het gewoon op zn beloop laten. op het moment supreme kan je altijd nog beslissen wat je wilt. kan zijn dat je ineens absoluut thuis wil blijven of dat je er echt zeker van bent dat je naar het ZH wilt. een verloskundige heeft een heel reanimatie pakket bij zich voor als er iets met de kleine is en anders is een ambulance zo gebeld. staan binnen 10 minuten voor je deur en je ben sneller in eht ZH dan wanneer je man je zal brengen de verloskundige kan prima inschatten of de bevalling goed gaat of niet dus die zal je ook vroeg van de voren naar het ZH laten gaan als ze het niet vertrouwd. in een ZH moet je ook vaak wachten, staan ze ook niet meteen naast je bed. bij de eerste vertrouwde de verloskundige het niet en stuurde ze me door naar het ZH. het was druk dus er was niet meteen hulp. die moest van huis komen. de anderen zaten in de OK of bij een bevalling. ik had dus met gemak nog naar het ZH kunnen gaan in die tijd. ik vond het heerlijk om thuis te bevallen. eigen spullen om je heen, lekker rondhobbelen in je eigen omgeving. daarna douchen en lekker schoon mn eigen bedje in. moest er niet aan denken om een paar uur naar de bevalling met een kleintje weer in de auto te moeten. hoe dichtbij het ook was. alleen uit nood.
Ik woon ook 20-30 min van het ziekenhuis vandaan, maar ik blijf wel gewoon thuis als dat kan. De verloskundige leek er totaal niet van onder de indruk dat we 'zo ver weg' wonen van het ziekenhuis. Volgens haar zouden we tijd genoeg hebben. Dus daar ga ik dan ook gewoon vanuit.
Dit! Ik maak het in mijn werk vice versa mee; vrouween die vast van plan waren thuis te bevallen, maar uiteindelijk toch liever naar het zh gaan en vrouwen die er niet over dachten om thuis te gaan bevallen en zich uiteindelijk zo op hun gemak voelen thuis ( of zo razendsnel bevallen) dat ze toch thuis bevallen. Kijk gewoon wat op dat moment goed voelt!
Mijn persoonlijke ervaring (oké, ik heb maar 1 kind, dus veel ervaring is het niet ) is dat je pas bevalt wanneer je er gevoelsmatig aan toe bent. Bij mij zijn de weeën zelfs nog tussentijds gestopt omdat het niet goed voelde en ik nog een extra dag nodig had. Als jij je thuis fijn voelt, beval je thuis. Voel jij je in het geboortecentrum fijn, beval je daar. Het is gewoon jouw keuze; tenminste, als jij of de baby medisch niets mankeert voorafgaand. Je weet niet hoe het gaat lopen met een bevalling; maar volgens mij loop je meer risico op een problematische bevalling als je gestresst bent en je niet prettig voelt en niet lekker ligt, etc. dan als je in een fijne omgeving bent. Al is het alleen maar gevoelsmatig...
Lekker thuis blijven als dat goed voelt op dat moment, niet te moeilijk over doen, je mommyradar aanzetten en je weet genoeg
Ik had besloten dat ik thuis zou beginnen en het dan wel zou zien! Kun je dat niet gewoon doen? Achteraf wist ik al heel snel heel zeker dat ik naar het ziekenhuis wilde
Ik denk dat ik het inderdaad maar lekker laat gebeuren en dan wel zie hoe het loopt / wat ik wil Bedankt voor de adviezen!
Hier ook de eerste keer thuis bevallen. Vond t heerlijk lekker tussen je eigen spullen. Wonen ook wel 20 min van t ziekenhuis af.Deze keer weer gekozen voor een thuisbevalling als t allemaal goed mag gaan en er geen reden is voor een ziekenhuis bevalling. Je moet doen waar jij je t beste bij voelt
Je gevoel volgen. Ik vind thuis bevallen echt 100x beter dan in ziekenhuis , vooral ook de tijd meteen na de bevalling. Lekker in je eigen douche, je eigen bed, alle spullen bij de hand, eten en drinken wat/wanneer je maar wilt, niet met weeën en daarna hechtingen etc in auto hoeven zitten (vond ik echt vreselijk!)... VK zal heus aangeven wanneer zij het niet meer verantwoord vindt. Bij mijn 2e had ik erg getwijfeld en toen VK de eerste keer kwam kijken hoe ver ik ben vroeg ze simpelweg: gaan we of blijven we? Moest er toen echt niet meer aan denken om in auto te moeten stappen , dus ik ben lekker blijven liggen puffen. Bij 3e wist ik het heel zeker en dat wist VK, niet meer gevraagd toen het daadwerkelijk begon. (Nr 1 ziekenhuis op medische indicatie, nr 2 en 3 lekker thuis)
Ik zit ook met dit dilemma. Het geboortehotel waar ik zou willen bevallen is 18 minuten rijden, de verloskundige gaat daar niet naartoe omdat er ook een geboortehotel op 5 minuten afstand is. Maar die dichtbij heeft geen contract met mijn zorgverzekering en die iets verder heeft een bevalbad en lachgas. Iets waar ik beide gebruik van zou willen maken. Andere optie is thuis een bevalbad plaatsen.. ben alleen bang dat het thuis met een bevalling zo een rommel wordt, straks zit de net gewitte muur onder het bloed en of vruchtwater? Daarnaast ben ik bang voor de pijn, ondanks mijn altijd wel hoge pijngrens..
Whahahahaa nee je muur komt echt niet onder het bloed of vruchtwater zeker als je lekker in bad bevalt niet. Daarnaast ruimt je kraamhulp het allemaal weer lekker op Ook het bevalbad leeg laten lopen prima te doen daarnaast gebruik je een hygienische hoes die je na gebruik gewoon weggooit dus ook geen vies bad, ik zeg doen !