Raar gevoel van onderen

Discussion in 'Zwangerschap' started by Kangerootje, Dec 12, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    #1 Kangerootje, Dec 12, 2017
    Last edited: Dec 12, 2017
    Even een heel vreemd praatje maar ik heb af en toe een heel raar gevoel van onderen!

Het gevoel alsof er van onderen iets zit, alsof er iets in mijn vagina zit.
    Ik heb dan echt het gevoel dat de baby er met een beentje al uit hangt ofzo.
    Ik weet dat dat niet kan, omdat hij met het hoofdje beneden zit en al een beetje is ingedaald, maar zo voelt het dus wel.
    Soms ook het gevoel dat er een luchtbubbel uit moet zeg maar, heel vreemd.

Soms als de baby schopt voel ik het dan echt ploppen zeg maar in mijn vagina.
    Vaak komt dit gevoel pas in de avond opzetten! Vooral als ik lig.
    Ook heb ik als ik sta direct aandrang om naar de WC te gaan, ook al ben ik echt net geweest.
    Als ik dan ga komen er 3 druppels.

Vind het echt een eng gevoel; omdat mijn baarmoedermond als sinds 28w helemaal verkort en verweekt is en ik dus nu rust moet houden om de baby zo lang mogelijk te laten zitten.
    Afgelopen zondag is er nog gevoeld en er is nog geen ontsluiting, wat is dit dan voor gevoel? Mijn bekkenbodem oid? Of kan het dat de baarmoedermond heel erg laag ligt?

Herkend iemand dit?

2. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Oh toevoeging; blaasontsteking is uitgesloten, ook GBS kweek gehad maar urine is echt schoon...

3. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Een verzakking? Geen ervaring mee maar schijnt te kunnen..

4. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Zo voelt het haast wel ja... Maar is dat dan een verzakking van de baarmoeder?
    Wist niet dat dat kon tijdens zwangerschap!

5. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Ja geen idee.. Ik zou toch maar ff vk bellen als je niet deze week een afspraak hebt..

6. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Heb deze week een afspraak... Hmm zal t even navragen...

7. YasmijnN

YasmijnN Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,706
    444
    83
    Female
    Geen idee wat het zou kunnen zijn, voelt idd vast heel gek. Hopelijk weet de vk het.

8. toffepeer

toffepeer Bekend lid

Feb 14, 2017
    581
    258
    63
    Ik herken het ergens wel. Ook soms een gevoel alsof het erg gezwollen is ofzo, of dat er iid iets 'in zit' zoals jij beschrijft. Die ploppen in je vagina bij schoppen herken ik ook, ik voel erg goed wanneer m'n baby in stuit ligt ;) Dan heb ik ook dat ik heel snel weer aandrang heb, baby ligt dan vervelend om te m'n blaas.

Gezien mijn voorgeschiedenis (oorzaak vroeggeboorte onbekend) ben ik superalert op elk dingetje wat ik voel in m'n buik of daaronder. Als de dood weer ineens 3 cm ontsluiting te hebben zonder dat ik ook maar iets door heb. Tot nu toe is m'n cervixlengte echter bij elke controle prachtig (afkloppen en geeft geen garantie, I know), dus inmiddels heb ik zelf dat gevoel geweten aan het feit dat ik heel alert ben op alles wat er in m'n lichaam gebeurd. Ook is een blaasontsteking meerdere keren uitgesloten en lijkt het er 'gewoon bij te horen'.

Ik zeg natuurlijk niet dat dit bij jou het geval ook is, zou het idd zeker met je verloskundige/gynaecoloog overleggen.

Veel sterkte, mooie termijn heb je inmiddels! :thumup:

Kangerootje likes this.
  9. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Hoi toffepeer,
    Heftig wat je hebt meegemaakt. Zorgeloos zwanger worden zit er niet meer in.
    Heerlijk dat je al bijna 24w bent en je cervix mooi lang en gesloten blijft.
    Ik hoop dat de weken snel gaan voor je. Is dit je eerste kindje na je dochtertje*?
    Heb je een cerclage dit keer?

Voor mij ook niet echt genieten:(
    Cervix was op 28w nog maar 7mm. Gelukkig nog geen ontsluiting. Wel helemaal verweekt dus al. Ben idd heel blij dat ik deze termijn al heb behaald, hoop dat ik sowieso de 34 weken haal...

Dus heel herkenbaar, dat je elk pijntje voelt... Pffft! :(

Hoop dat er meer mensen zijn met ervaringen :(

10. toffepeer

toffepeer Bekend lid

Feb 14, 2017
    581
    258
    63
    Ja, dit is m'n eerste kindje na m'n dochtertje. Idd echt heerlijk dat ik morgen 24 weken ben, natuurlijk gaan we voor veel meer maar het feit dat vanaf nu elke dag er eentje extra is, is al zo'n fijn gevoel! Maar nogmaals, ik wil ook niet te vroeg juichen... Ik heb geen cerclage, het was namelijk best wel onduidelijk of er nou sprake was van cervixinsufficientie... Heb wel wekelijks injecties proluton en dat icm veel rust lijkt voor nu te werken.

Echt schrikken joh, bij 28 weken zo'n korte cervix. Echt zo goed dat je al deze weken er toch nog bij hebt gekregen! Hopelijk inderdaad nog meer, elke dag extra binnen in je buik is er toch maar weer eentje!
    Wanneer heb je weer een afspraak bij de gyn? Ben benieuwd wat ze zeggen over dit rare gevoel!

11. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Heel erg spannend voor ons allebei dus. Fijn dat je met meer rust en protulon een rustige buik hebt.
    Had je bij je vorige zwangerschap veel last van harde buiken?
    Ik heb al vanaf 16 w veel last van harde buiken maar liep toch door. Het werd ook afgewimpeld door de verloskundige. Inderdaad erg blij met elke dag die er bij komt, hoop heel erg de 34 weken te halen... Ben benieuwd of het een 2017 of een 2018 kindje wordt :)
    Morgen naar de gyn, ben ook benieuwd wat hij van deze klachten zegt!

12. toffepeer

toffepeer Bekend lid

Feb 14, 2017
    581
    258
    63
    Ja bij vorige zwangerschap ook veel harde buiken. Alleen toen dacht ik 'het hoort er bij' en ik zat toen een tijdje thuis (tussen 2 banen) dus deed voor m'n gevoel al rustig aan. Achteraf kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan natuurlijk, maarja dat is achteraf...:cry: Het is ook maar 1x met regelmaat en hoge frequentie gekomen (voor zover ik me nog kan herinneren), maar dat zakte ook weer snel af door rust. Of het wat met de vroeggeboorte te maken heeft zullen we nooit weten, maar ik vind het wel toevallig allemaal.... Hopelijk blijft het nu een tijdje rustig zoals de laatste weken, ik weet bijna niet wat ik mee maak ;)

Succes bij de gyn vandaag!

13. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Hee.
    Heel herkenbaar hoor, het is je eerste zwangerschap en je weet gewoon niet wat normaal is.
    Je moet jezelf echt geen moment iets verwijten want je weet het gewoon niet.
    Ook lastig te zeggen idd of het in verband stond met je vroeggeboorte.
    Tegen mij is ook steeds gezegd het is normaal, doe wat rustiger aan, neem een warme douche etc.
    Maar ik werkte in de zorg... Wel vanaf week 18 halve dagen gaan werken maar de harde buiken bleven en zijn er nu met volledig rust nog steeds. Ik hoef me maar om te draaien in bed of ik krijg er een, als ik ga staan direct, als ik moet plassen of als mijn darmen lastig zijn, ik krijg werkelijk overal een harde buik van.

Wat heerlijk dat dat nu bij jou wat rustiger is zeg. Echt heel erg fijn.
    Denk je dat dat komt door die proluton injecties? Ik heb er ook om gevraagd maar ik krijg ze deze zwangerschap sowieso niet meer...
    Gewoon rust nemen maar en hopen dat de kleine blijft zitten. En dat hoop ik voor jou ook, het is in elk geval al zo een goed teken dat je baarmoederhals nog steeds mooi is en dat je buik nog steeds redelijk rustig is meid!!
    Heerlijk idee dat vanaf nu elke dag er gewoon eentje is en ze je baby zullen helpen mocht hij zich toch wat eerder aandienen.

14. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    oeps sorry, 2x gepost! ;)

toffepeer likes this.
  15. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik herken het hoor! Had dat gevoel ook. Was ervan overtuigd dat ik ontstluing had, maar niet hoor. Waarschijnlijk kwam het bij mij door slappe bekkenbodem door het vele plat liggen, wie weet is dat bij jou ook de oorzaak?

16. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik heb dit ook! Voelt heel raar en eng inderdaad!
    Vorige zwangerschap ook en toen heeft de verloskundige nog gekeken of ik geen blaasverzakking had maar dat leek niet het geval. Na die tijd ook nooit klachten daarvan gehad. Maar nu dus weer dat gevoel alsof er iets tussen Mn benen zit en het er zo uit kan vallen ofzo..

Kangerootje likes this.
  17. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik ben nu 26,5 week zwanger overigens. Het begon weer toen de baby/buik groter en zwaarder werd na een week of 20 volges mij.

18. toffepeer

toffepeer Bekend lid

Feb 14, 2017
    581
    258
    63
    Bizar he, dat sommige baarmoeders zo enorm kunnen reageren op alles... ik herken idd wat je zegt, reageert op blaas, darmen, beweging, álles! Het is bij mij wat rustiger geworden sinds het starten van de proluton, maar merk ook effect van heel rustig aan doen en de laatste weken heb ik m'n eetpatroon wat omgegooid waardoor m'n darmen rustiger zijn. Optelsom van die 3 dingen hebben tot nu toe goed effect!

Hoe was het bij de gyn gister? Ik vanmorgen weer een goede controle gehad :)

19. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Hee meiden, fijn dat het herkend wordt! Gisteren heb ik het gevoel nog even uitgelegd aan de gynaecoloog, echt benoemd dat ik gewoon het gevoel heb dat er een voetje of beentje al in het geboortekanaal zit en dat ik elke beweging gewoon voel in m'n vagina zeg maar.

Volgens de gyn had het inderdaad te maken met de verslapte bekkenbodem, omdat het kindje drukt met hoofdje of het lijfje op de zenuwen daar beneden geeft dat een onaangename sensatie alsof er iets in de schede zit. Maar dat is dus niet zo! Pfffff
    En inderdaad Madelein ik heb het sinds ik rust moet nemen. En niet continue hoor, vooral aan t eind van de dag, denk omdat ik dan meer gezeten heb en er door de zwaartekracht dus meer druk down there is geweest...

20. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Hoi hoi,

Ja inderdaad heel vervelend. Een overgevoelige baarmoeder noemen ze dat .
    Erg vermoeiend vind ik het vooral, omdat je je de hele dag een soort van bewust bent van je buik en continue denkt; is ie nu hard of zacht, wat voel ik nu enz...
    Inderdaad heel helpend om te kijken naar je eten en drinken; niet ineens een sloot water drinken en ook zorgen dat je elke dag ontlasting krijgt zodat je darmen en blaas je baarmoeder niet nog eens prikkelen.
    Fijn dat dat bij jou werkt ook, icm met de medicijnen die je krijgt.
    Ik vind het ook goed helpen om vaak te wisselen van houding. Even liggen, even zitten, andere zij, enz.
    Heb jij et ook vaak dat het in de avonden komt opzetten?

Wat heerlijk dat je weer een goede controle hebt gehad.
    Kun je weer even heerlijk op teren qua geruststelling. Mijn ervaring is dat je je met elke week ietsje rustiger gaat voelen en steeds iets meer vertrouwen krijgt.
    Dat zal voor jou ook zo zijn. Elke dag in de baarmoeder is 3 in de couveuze zei de arts tegen mij. Zo moet je elke dag zien als een overwinning! Bij 25 weken zijn de kansen al enorm vergroot ten opzichte van 24, en bij 28 is er nog van 10% die er op lange termijn iets aan overhoudt, enz. Van mijlpaal naar mijlpaal.
    Hoe vaak krijg jij controle van de baarmoederhals?

Bij mij was alles ook goed gister bij de gyn, hij heeft geen meting meer gedaan omdat ze zo min mogelijk willen prikkelen.
    Maar zondagavond is het nog wel gecontroleerd. Ik heb toen laat op de avond het ziekenhuis gebeld omdat het heel bar was qua harde buiken, pijn in ondderrug en kramp. Dacht echt dat er iets begonnen was... Daar een CTG gehad en inderdaad steeds zon bergje op de grafiek; dat waren de harde buiken. Heel regelmatig ook kwamen ze.
    Maar na ruim een uur aan het CTG namen ze ineens weer af!!
    En toen controles gehad, baarmoedermond was hetzelfde gebleven en na voelen bleek ook dat er nog geen ontsluiting was. Ik was ontzettend opgelucht!

Zo heb ik al verschillende avonden gehad dat ik zon last had, dat ik steeds echt dacht; nu is het begonnen... Maar dat was steeds niet zo..!
    Dat geeft iets meer vertrouwen, de gyn zei toen ook je weet het echt wel als het begonnen is. Als je nog twijfelt is het meestal niet zo.
    Daarom probeer ik nu de harde buiken te negeren, en er meer lak aan te hebben als ze op komen zetten. Ook vanwege dat ik nu ruim over de 32 weken ben. En het gekke is... Nu ik het dus meer los laat, heb ik er ook minder last van, dus volgens mij kun je van stress ook harde buiken krijgen!
    Afgelopen controle is wel gebleken dat het kindje nu volledig is ingedaald, wat de harde buiken van zondagavond kan verklaren...

Share This Page