Vast tongriempje??

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door kleintje88, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Wie heeft er ervaring mee??
    Stijn is nu een week oud en heeft volgens de kraamhulp een verkort of vast tongriempje weet ik niet precies? en zei dat ze dat vroeger doorknipte..
    Ik merk dat hij wat moeote heeft met zn fles en het hem best veel energie kost...

Doen ze nog steeds door knippen?? En zitten daar voordelen of nadelen aan?? Of kan je het beste dat gewoon zo laten???

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Geen ervaring mee (althans, vermoed dat mijn dochter het ook heeft, maar die heeft er geen last van). Maar een te kort tongriempje kan idd zorgen voor meer moeite met fles/borst drinken, en uiteindelijk ook met spraakontwikkeling en nog veel later ook met zoenen kan het problemen geven..

Tongriempje laten klieven kan nog steeds, ff je vk of ha voor meer info vragen!

Nog gefeliciteerd trouwens met de geboorte van je zoontje!

3. Kounelli

Kounelli Actief lid

4 dec 2008
    335
    0
    16
    Mijn zoontje had dit ook. Ik merkte dit met de borstvoeding, dat het bij mij pijn bleef doen, terwijl hij er wel goed aan lag. Op de tweede dag heb ik dit besproken met de VK en zij heeft een andere VK gebeld en die is dezelfde dag gekomen om het te klieven. Inderdaad, met een schaartje even doorknippen. Is echt zo gebeurd. Mijn mannetje vond het vervelender dat we aan zijn mond zaten zodat hij die goed open deed, dan het knippen zelf. Zodra het was doorgeknipt viel meneer in slaap...
    En ik merk nu duidelijk verschil.
    Voor het gebit schijnt het ook beter te zijn als het gekliefd is, omdat hij anders niet met zijn tong langs zijn voortanden kan gaan, om ze schoon te maken zeg maar.
    En het schijnt wel dat ze er minder last van hebben hoe jonger het gedaan wordt.

4. jollietje

jollietje Actief lid

9 okt 2011
    440
    0
    0
    Flevoland
    Ons zoontje had dit ook. Hij deed gewoon zijn mond maar niet open of niet ver genoeg. Waardoor wij de 1e 2 dagen met een spuitje moesten voeden. De kraamhulp zag dat het wel eens aan het tongriempje kon liggen en heeft het aan de vk voorgelegd.
    Deze heeft dezelfde dag nog een andere vk laten komen om zijn tongriempje te klieven.
    Dat is inderdaad zo gebeurd en de kleine man heeft er nog steeds veel profijt van.
    Hij kan nou tenminste zijn tong uitsteken zodat hij goed kan happen.
    De voeding gaat nu prima.

In het ziekenhuis schijnen ze er niet zo happig op te zijn om te doen. Ze zien er vaak de noodzaak niet van in. Ik zou het gewoon eens met je vk overleggen. succes!

.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden had ook een verkort tongriempje en die is toen hij bijna 2 weken oud is, gekliefd in het Martini Ziekenhuis Groningen.

Er ontstond een hele discussie rond mijn kraambed, want de kraamhulp adviseerde dat we het moesten laten klieven, maar onze verloskundige zag daar absoluut de noodzaak niet van in en werd zelfs boos dat we het maar overwogen.
    We hebben gedaan wat het beste voor Aiden zou zijn en dus zijn tongriempje laten klieven. Zelf gebeld met het Martini Ziekenhuis. Het was in een paar seconden gebeurd en Aiden heeft er weinig last van gehad. Integendeel, hij dronk een stuk beter aan mijn borst en ik had geen last meer van tepelkloven.

Zie ook deze link:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Knippen van een te kort tongriempje

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Wij zijn vanmorgen met Stijn bij de KNO arts geweest, vanmorgen had de VK gebeld en we konden om 11.10 al terecht!
    Hij zei dat hij idd echt goed vast zat en het goed is dat we nu kwamen... Ik merk dat hij zijn fles nu ineens ook veel beter pakt!

7. jollietje

jollietje Actief lid

9 okt 2011
    440
    0
    0
    Flevoland
    Mooi dat je al zo snel terecht kon bij de KNO arts.
    Hier in het ziekenhuis doen ze er nogal moeilijk over om tongriempjes te klieven en heeft een vk het gedaan voor ons.
    Maar wat fijn dat het nu stukken beter gaat met de fles!

Deel Deze Pagina