Ik vraag mij eigenlijk af hoe dat nu precies werkt met de kwartalen van de kinderbijslag en de geboortedatum van het kind. Mijn zoontje is bv. eind december 2011 geboren en kreeg in april 2012 voor het eerst kinderbijslag voor hem. Waarom eigenlijk? Hij is dan toch voor het eerstvolgende kwartaal geboren? (januari 2012-maand later) Ons meisje is nu voor eind januari uitgerekend....krijg ik dan ook in april voor het eerst kinderbijslag voor haar of moet ik dan ook tot juli wachten? (kwartaal later...)
Tot juli wachten. Kinderbijslag krijg je na afloop van het volle kwartaal waarin je kind er was. Dus van december is het eertse volle kwartaal jan-april dus krijg je 1 april dat betaald. In januari geborn is het eerste volle kwartaal april-juli dus 1 juli eerste keer.
Op de site van de SVB: U krijgt de kinderbijslag per kwartaal. De SVB betaalt de kinderbijslag als het kwartaal is afgelopen. Betaaldagen: eerste kwartaal: rond 5 april. tweede kwartaal: rond 5 juli. derde kwartaal: rond 5 oktober. vierde kwartaal: rond 5 januari. Om te bepalen of u in een kwartaal kinderbijslag krijgt en hoeveel, kijken we naar de eerste dag van het kwartaal. Op de eerste dag van het eerste kwartaal was jouw zoon al geboren, dus vanaf het eerste kwartaal krijg je betaald. Je krijgt dit echter pas als dat kwartaal afgelopen is, dat is dus begin april 2012 geweest. Als jouw meisje eind januari geboren wordt, dan was ze op de eerste dag van het eerste kwartaal nog niet geboren. Je zal dus pas vanaf het tweede kwartaal betaald gaan worden, dat zou dan begin juli uitgekeerd worden.
Vind t wel een beetje raar, waarom rekenen ze dat niet gewoon per dag? Dus als je 01 nov geboren bent dat je het bedrag van 1 nov tot 1 januari krijgt? Dat is toch wel zo eerlijk.. Stel je bent net op. 2 oktober geboren dan mis je net die 2 daagjes...
Dat lijkt mij een beetje omslachtig om voor elk kindje in het begin (en dan ook op het eind) een berekening voor een deel te maken. Nu is het gewoon duidelijk, 4 betaalmomenten per jaar. Voor de TS is het wel dat ze nu pas begin april voor het eerst betaald heeft gekregen, de laatste betaling is dan begin januari terwijl hij dan al 18 is. Iedereen heeft dus recht op 18 jaar lang 4 kwartalen kinderbijslag.
vind het wel fijn om het achteraf te krijgen... als mijn kinderen 18 zijn ontvang ik daarna nog 1 keer kinderbijslag, en tegen die tijd kan ik het vast beter gebruiken, kinderen van die leeftijd zijn zo duur!