geboortefeest (marokkaans)

Discussie in 'De lounge' gestart door medinalil, 3 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    voor de Marokkanen of turken onder ons wat houd een geboortefeest in??
    wat moet je regelen en wat zijn de gewoontes?

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik ben zelf niet Turks of Marokkaans maar heb wel Marokkaanse geboorte feesten meegemaakt bij vriendinnen..

Er waren heel veel verschillende hapjes, grote taart, muziek en veel familie.. Iedereen zag er heel netjes uit en op het einde werd er veel geld gegeven aan de kindjes...

3. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    oke, en werd de baby ook door iedereen beet gehouden? en hoe oud was de baby?
    kregen de kindjes die daar aanwezig waren geld of de baby waarvoor ze het feest hielden?
    moeten de ouders van de baby ook nog iets speciaals doen?

4. Roze22

Roze22 Actief lid

23 nov 2012
    107
    0
    16
    NULL
    NULL
    Op het geboortefeest serveer je als hoofdmaaltijd een vleesgerecht ( van het schaap dat ervoor ritueel is geslacht) daarnaast koekjes enz.. kindje hoeft niet de hele avond erbij te zijn. zou ook niet goed zijn voor hem denk ik. gewoon op het eind even "showen". niet iedereen hoeft hem vast te pakken hoor. islamitisch gezien hoort een geboortefeest na een week al gehouden te worden. Dat wordt al nie meer zo vaak gedaan.

5. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sebe3 noemen ze het. 7 dagen na de geboorte maar de meesten doen het later.

De baby ligt gewoon in de wieg meestal. Wordt alleen bekeken en niet opgetild.

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Bedoelde dus de kindjes waar het geboorte feest voor word gegeven!

Kindje werd niet door iedereen vastgehouden maar zag er wel heel opgedoft uit(Marokkaanse 'jurkjes' hoedjes enzo :) meestal waren ze rond de 4/5 maanden maar heb ook 1,5 jaar meegemaakt 1x...

Ouders waren gewoon extra mooi gekleed en gaven bij afscheid wel kleinigheidjes mee aan de gasten...

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Bij ons houd een geboorte feest in dat er ritueel een lam/word geslacht en bereid ook spreekt de vader dan de naam uit van het pasgeboren kindje.
    Hier word het zeven dagen na de geboorte gedaan.
    (Is overigens de sudanese manier)

8. Islah

Islah Niet meer actief

Omdat het vanuit de Islam is aanbevolen om het op de 7e dag te doen vieren ze in veel culturen dus ook op de 7e dag dit feest. In het Marokkaans noemen ze zo'n feest zelfs "assabaa" wat zeven betekent : ). Volgens mij wordt er gewoon een hoofdmaaltijd met vlees gegeten (mijn man wordt er trouwens wel eens voor uitgenodigd in de moskee). En het schijnt dat Marokkanen ook koekjes maken voor deze gelegenheid, Tunesiërs doen dat weer niet.
    Het is wel de "bedoeling" om een cadeautje mee te nemen, wat mag je denk ik wel zelf weten. Kleertjes en/of iets leuks voor de moeder doen het altijd goed.

Overigens zijn er nogal wat verschillen tussen een echt Marokkaans feest en een feest dat enkel gebaseerd is op Islamitische gebruiken. De mate waarin je het praktiseren van de Islam belangrijk vindt speelt hierin een rol.

9. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nu ben ik NL maar mijn man Turks, toen onze dochter geboren werd kwam directe familie direct langs ( dochter moest vanwege vroeg geboorte ruim twee weken in het ziekenhuis blijven ) na 40 dagen kwam de rest langs, veel gaven geld en dan niet 20 € maar minimaal 50 € en goud stukjes werden in haar wieg gelegd. En ja mijn schoonmoeder had allemaal lekkere dingen klaargemaakt en gaven wij aan de familie een bedankje als ze weg gingen. Wij hebben ook een schaap laten slachten maar alles verdeeld aan arme mensen.

10. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Sorry zie nu pas dat het om een Marokkaans feest gaat dat zal denk ik wel wat verschillen..

11. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    bedankt voor de reacties...ik kan me nu beter indenken wat het inhoud en waar ik rekening mee moet houden en wat ik kan verwachten...

12. beccie7

beccie7 Niet meer actief

Ik wilde gewoon ff kwijt dat het heel bijzonder klinkt, danwel een marrokaans als turks geboortefeest!

Xb

Deel Deze Pagina