Financiële zekerheden? Hoe doen jullie dit?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Babychica, 2 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babychica

Babychica Lid

18 mrt 2008
    42
    0
    6
    Lieve alleenstaande mama's of bijna mama's,

Ik vroeg me af hoe jullie je financiën en woonruimte hebben geregeld. Wonen jullie nog bij je ouders? En werken? Of in de bijstand, en gaat dit dan zo makkelijk? En huurtoeslag, geregeld? en hoe snel?! En zijn er nog meer dingen waar je aan moet denken?!

Liefs..

2. mimi1981

mimi1981 Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.285
    0
    0
    Hoi meis,

Je heb als alleenstaande mama recht op heel veel toeslagen van de belasting. Als je naar de sociale dienst gaat kan je dat navragen en ze zullen je ook wel helpen met de papieren als je er niet uit kom. Huursubsidie krijg je alleen als dat huis recht erop heeft. Sommige huurwoningen krijg je alleen zonder huursubsidie geloof ik.

Als je alles even navraagd dan weet je hoe het gaat want meestal gaat het niet zo snel.

Ik woonde toen ik bij mijn ex wegwas eerst nog bij mijn moeder. Ik had een gedeelte uitkering en gedeelte baan. Mijn huis kreeg ik na 1,5 jaar wachttijd. Vraag de woningbouw eventueel hoe je voorrang kan krijgen.. Het ligt per dorp anders.
    Ik weet niet of je een baan heb of uitkering? Met een uitkering is best rond te komen als je maar oplet hoe je het uitgeeft.

Succes

3. vaamrile

vaamrile Fanatiek lid

30 mei 2008
    1.355
    0
    0
    Hey meis,

Ik woon inmiddels bij mijn ouders in het gastenverblijf. Ik heb het in dat betreft erg getroffen, want dit zit geheel gescheiden van het woonhuis. Ik heb een redelijk ruime woonkamer, badkamer en hoekkeuken en 2 slaapkamers. Ik blijf werken en ga zorgen voor kinderopvang. Financieel ben ik dus niet afhankelijk. Uiteraard blijf ik niet eeuwig in het gastenverblijf wonen, maar nu is het toch wel erg fijn.

En hoe zit het bij jou...krijg je alles goed geregeld?

Liefs Vaam

4. Niet meer actief

Ik heb een koophuis maar heb ook een heel gedeelte van mijn ouders huis in bewoning nu... weet ook niet hoe het zit met belastingen etc. eigenlijk..

5. Babychica

Babychica Lid

18 mrt 2008
    42
    0
    6
    Ik zit nu "tijdelijk" in de ziektewet maar heb bijstand aangevraagd. Hier bij de woningbouwvereniging duurt het eeuwen voordat ik een keer een huisje krijg dus tot die tijd woon ik nog bij mijn ouders (Heb ook geen recht op urgentie volgends de vereniging). Heb inderdaad het idee dat het allemaal niet zo snel gaat. Helaas.

6. luckie

luckie Actief lid

Ik werk gewoon voltijds en huur een appartement met meer dan voldoende ruimte om een kindje in op te voeden. Met twee van mijn loon leven, zal geen superdeluxe zijn, maar ik verwacht ook niet meteen problemen. Hangt er inderdaad vanaf waar je je prioriteiten legt denk ik.

7. Liz0104

Liz0104 Fanatiek lid

14 jan 2008
    1.048
    1
    0
    Antwerpen
    hej... ik woon terug bij men moeder nu... zij betaalt alles, maar hebben ons appertement opgezegd en dergelijke...en moeten nog drie maand huishuur betalen... plus dat er ook nog wel wat schulden zijn zowel langs mijn kant als zijn kant... het ligt allemaal erg ingewikkeld maar heb echt niks van inkomen...

ik ga wel zo snel mogelijk terug werken als de beejb er is... en hoop dat alles dan opgelost is, en ik ga hem een bedrag per maand vragen zodat hij toch vor zijn kindje opdraagt, ze is niet alleen van mij en hij mag haar ook zo vaak zien als hij wil... dus eerlijk is eerlijk he...

x

8. Doenka

Doenka Lid

28 jul 2006
    63
    0
    0
    ziekenverzorgende
    Ik heb een eigen (koop)woning.
    Het is misschien handig om op een aparte rekening straks vast maandelijks een klein bedrag te gaan sparen voor studiekosten etc.

Verder krijg je via de belasting verschillende toeslagen (inkomensafhankelijk): zie website belastingdienst voor voorwaarden en bedragen.
    -kindertoeslag
    -alleenstaande ouderkorting en aanvullende alleenstaande ouderkorting
    -combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting

Wanneer je gebruik maakt van kinderopvang in welke vorm dan ook, heb je recht op kinderopvangtoeslag

9. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ik weet niet of de wet al is veranderd, maar ik las dat je tot je 27ste geen recht meer hebt op bijstand alleen op scholing o.i.d. Maar nogmaals: weet niet of het al in is gevoerd hoor! Zodra je baby er is zou ik proberen om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Het lijkt me geen pretje om op je 23ste in de bijstand te zitten!

10. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik werk en ik woon op mezelf in een huurhuis.
    Ik heb mijn kinderen wel gekregen toen ik nog thuis woonde, maar werkte toen ook!
    Van de belasting krijg je een hoop aangevuld!
    En alle toeslagen idd!
    Ik krijg per maand van de belasting zo'n 500/600 euro en ik verdien 744 voor 20 uur per week :)

Deel Deze Pagina