Zelf hemeltje ledikant maken

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Arja, 24 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik wil zelf mijn hemeltje voor het ledikant maken, maar ik kan er geen patroon voor vinden. Heeft iemand die toevallig liggen of weet waar ik die kan krijgen/kopen?

Het ledikantje staat trouwens in de breedte tegen de muur. Het hemeltje komt daarom ook in de breedtje te hangen en niet aan het hoofdeind. Weten jullie ook of een hemeltjes qua stof ook breed genoeg hiervoor is? Of moet je dan op meer stof rekenen?

Groetjes Arja

2. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi Arja,

Ik kan je niet direct een antwoord geven op je vraag, omdat ik het hemeltje niet zelf ga maken. Maar ik heb een heel handige moeder. Dus ik zal haar eens vragen hoe ze dat precies wil gaan aanpakken. Dan laat ik het je wel weten.

Groetjes Mariska

Ps. Mijn mama gaat dus het hemeltjes voor ons maken ;)

3. inkidinkidoe

23 nov 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Linne
    Mijn schoonmoeder heeft van mijn trouwjurk het hemeltje gemaakt. En dat is supermooi geworden! Eigenlijk was de basis helemaal niet zo moeilijk... (het gedeelte van de trouwjurk wel, maar daar heb ik mijn schoonmoeder voor)

Je moet ten eerste bekijken wat voor een hemelstok je hebt. Ik heb er eentje waar je de hemel doorheen rijgt. Een soort rondje bovenop zeg maar. Als je er enkel alleen een met een haakje hebt of een recht stokje wordt het lastiger en kan ik je niet helpen...

Nu moet je opmeten hoe lang de hemel moet worden. Dus vanaf het midden, tot over de zijkanten van de wieg. Houd er rekening mee dat jouw stuk aan de achterkant tot op de grond gaat komen. Is niet erg, maar anders red hij waarschijnlijk niet de breedte van je wiegje en valt het erin.

Heb je dat gedaan, dan koop je totaal aan stof:
    - Twee keer de lengte van boven tot onder,
    - En dan RUIM genomen 40 cm extra.
    - Evt extra stof voor strikken of andere versieringen.

Dit is voor een 10 cm zoom aan de onderkant (brede zoom maakt rustiger) en 10 cm zoom aan de bovenkant. Dit twee keer kom je op 40 cm. Wil je het geheel bij elkaar kunnen binden met strikken moet je daar ook extra stof voor nemen. Ik heb daar nog eens 20 cm extra voor genomen.

Het stof wat ik kocht had een rolbreedte van 150 cm. Zit je met een smallere rol stof, dan kan het geheel wat krap worden, omdat je het wiegje in de breedte hebt staan. Maar ook dit is een kwestie van uitproberen.

Dan komt het in elkaar zetten (ik ben een ramp in uitleggen, maar een poging tot kan geen kwaad):
    Zorg dat je twee helften krijgt waar je boven en onder die 10 cm zoom hebt bijgeteld. die maak je aan een kant aan elkaar vast. Zorg er daarbij voor dat je de stof in de breedte neemt. dus van links naar rechts is het 150 (evt 140) breed. Je hebt nu een lap van ongeveer 3 meter breed. Daar maak je aan de bovenkant een brede zoom in. (ongeveer 10 cm terugslaan en dan vaststikken) die zoom deel je nog een keer door. Door die opening komt de stok van het hemeltje. Eigenlijk werkt het hetzelfde als een gordijn op een roede. Laat op de plaats waar je de twee stukken aan elkaar hebt gemaakt een klein stukje open, zodat je daar de hemelstok doorheen kan steken. Als je m dan op de stok rijgt, en je hangt hem over je wiegje heen, kun je hem afspelden op de lengte waar jij hem wilt hebben. Dat stuk en de twee voorkanten omzomen en klaar.

En dat moet hem dan zijn....

http://i112.photobucket.com/albums/n197 ... oto019.jpg

Hier een foto van die van mij, als je vragen hebt, dan hoor ik het wel. Anders schakel ik mijn schoonmama nog wel een keer in voor uitleg! :p

Deel Deze Pagina