DL van 11 maanden heeft al vanaf het begin veel moeite met slapen. Dat ging met fases beter, maar deze fase vind ik nu wel heel lang duren (2,5-3,5 maand). Ze heeft nooit problemen met inslapen gehad, maar sinds ongeveer 3 maanden kan ik haar nooit meer wakker weg leggen. Het is altijd één groot drama. Vooral de laatste 3 weken zien we er beide al tegenop wanneer het avond wordt. Het geval is namelijk dat we om 18.30 uur al aan het bedritueel beginnen; - blote billentijd (ff prikkels kwijt) - bad of douche - babymassage - pyama aan - borstvoeding - het bed in. Meestal is het rond 23.00 uur dat we haar na veel huilen/bijten/schoppen/knijpen in slaap krijgen. 4,5 uur strijd. We willen die strijd niet voeren, maar als we haar op laten, dan is heel huilerig. Ze is gewoon moe, dat zien en merken we aan alles, maar ze kan zich niet overgeven. Ook samen slapen wil ze niet, dan kruipt ze steeds weg. Hebben jullie nog bruikbare tips voor ons? Overdag slaapt ze ook barslecht, maar dat nemen we voor lief. Vooral de avonden putten ons uit. En als ze dan slaapt... dan begint het na 2/2,5 uur weer van voren af aan. Met geluk valt ze aan de borst in slaap, maar zo niet, kunnen we er weer uren mee wiegen/liedjes zingen etc. De laatste 3 weken slaapt ze alles bij elkaar opgeteld 's nachts zo'n 3 tot 7 uur (niet aaneengesloten), dat lijkt me niet helemaal goed. Voorheen was het ook weinig, ging het ook moeilijk, maar dan gaf ze zich met 20 minuten wel over. Met liefde doen we dat nu al 3 maandjes, in ons achterhoofd houdende dat dit een fase is... maar het lijkt gewoon steeds gekker te worden.
Ik wil je natuurlijk niet voor het hoofd stoten, maar heeft ze wel genoeg aan de borstvoeding? Misschien raakt ze er niet verzadigd genoeg door en heeft ze wat meer nodig zoals pap?
Ja dat zou kunnen. .. Daarom geven we de laatste weken ook af en toe een flesje. Zeker als ze zo overstuur is, lijkt helaas ook niet te helpen. Ze drinkt het wel op, maar haar gedrag verandert niet. Overdaad eet ze met de pot mee, heel goed zelfs. Kan me niet indenken dat ze dan nog honger heeft
Is ze soms iets anders gaan eten waar misschien haar darmen op reageren, bijvoorbeeld yochurt na het eten. Hier helaas ook wat slaapproblemen (bijna 11mnd), wat zich vooral uit in 1 tot 2 X wakker worden en al heel vroeg (5.00) wakker zijn. Ik heb ook nog niet uitgevonden wat helpt. Ik start nu ook met een papfles savond, nooit gedaan omdat mijn ventje redelijk goed sliep. Ik lees even mee wat anderen nog voor tips geven !
Zo herkenbaar en inderdaad vermoeiend! Misschien last van doorkomende tandjes/kiezen, oortjes?? Heb je al geprobeerd om een zetpil te geven?
Misschien stoppen met vanalles proberen. Dat is alleen maar nog verwarrender. Ik heb dat zelf ook gehad met mijn zoon. Vasthouden aan rituelen en tijden lijken hebben mij hierbij geholpen. Dus als ze gaat huilen als je het "slapen gaan ritueel" gedaan hebt en haar in bed legt, bij haar blijven tot ze slaapt (of in ieder geval in de buurt blijven). Oppakken, ff troosten en terug leggen in bed. In het begin zal dat wel wat tijd en energie van je vergen maar na een tijdje wordt het voor haar voorspelbaar en weet ze waar ze aan toe is en zal ze hopelijk makkelijker gaan slapen. Succes! Ik weet hoe vermoeiend het is...
Vanaf 8 maanden wilde onze zoon ook ineens niet meer slapen. Het ging van een paar uur per dag naar slechts 2x een half uur per dag. Overdag deed hij het daar prima op dus heb ik er geen strijd van gemaakt en hem dus wakker gelaten. Toen wilde hij niet meer zelf inslapen of zelfs in bed, toen hebben wij hem een tijdje in de wandelwagen laten slapen. 10 minuten wiegen en hij was vertrokken. Niet ideaal maar hij sliep tenminste even, 's Avonds was het toen ook ineens drama, toen was het in slaap wiegen en in bed leggen. Vanaf 11,5 maand werd hij 's nachts ineens huilend wakker. Het was dan naar hem toe lopen, troosten in z'n bedje en bij hem blijven tot hij weer sliep, maar werd hij standaard ook ineens om half 5 wakker! We legden hem dan tussen ons in en met een beetje geluk doezelde hij nog even weg voor een half uurtje. Dit gebeurde vaker niet dan wel. Hij is nu 15 maanden en sinds een week of 5 slaapt hij ineens weer als een zonnetje! Overdag brengen we hem zonder problemen naar bed. Hij is wakker, ik zwaai naar hem, hij zwaait terug en gaat slapen een uur / anderhalf uur! 's avonds precies hetzelfde en hij slaapt weer keurig door tot 6 uur / half 7. Bij ons duurde de fase met rommelig slapen dus heel erg lang, ruim 5 maanden. Het leek erop dat hij in 1 ruk overhing van de 8 maanden sprong naar de 13 maanden sprong, maar het lijkt nu dus helemaal voorbij (thank god!!)
Ik vind het bedritueel nogal veel, met eerst bad of douche en dan massage: onze meiden werden daar alleen maar alert van en bij tijden zelfs overprikkeld. Ik zou het na het eten gewoon zo rustig mogelijk houden, en badje eerder op de dag doen. En ook niet elke dag: niet nodig, niet fijn voor de huid, zeker niet in de winter. Ben je bij de huisarts geweest om medische zaken uit te sluiten? Hoe reageert ze op de zetpil: gaat het dan beter, of maakt het geen verschil? Waren er eerder duidelijke problemen die een rol speelden bij het slechte slapen?