Schoonfamilie over de vloer?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Xaph, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    #1 Xaph, 9 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2010
    Ik ben 27 weken zwanger van ons eerste kindje. Mijn vriend en ik zijn beiden enig kind, dus het is van beide kanten het eerste kleinkind. Ik maak me een beetje zorgen om wat er na de bevalling gaat gebeuren.

Mijn schoonouders wonen op 2 uur rijden afstand. Zowel zij als mijn vriend vinden het daarom heel gewoon dat zij zodra ik bevallen ben deze kant op komen en dan hier minstens de hele dag hier blijven (en misschien wel blijven slapen). Ik ga in het ziekenhuis bevallen, en weet nog niet of ik diezelfde dag naar huis mag of een paar dagen moet blijven.

Dat mijn schoonouders na de geboorte even het kindje komen bekijken vind ik prima, maar ik zit er echt niet op te wachten dat we bezoek of zelfs logees hebben als ik thuiskom hoor! Het lijkt me vreselijk om in je eentje boven te liggen terwijl het beneden druk is of ze zelf steeds het kindje uit de wieg halen (mijn schoonmoeder kennende, een reeel risico).

En als ik in het ziekenhuis moet blijven, dan mag mijn vriend ook bij ons blijven in de kraamsuite. Dan wil ik geen logees in ons huis.

Mijn vriend vind dat ik me erg aanstel. Hij vindt niet dat we van zijn ouders kunnen verwachten dat ze 4 uur rijden om vervolgens maar een uurtje of zo hier te zijn. Mijn reactie was dat ze ook gezellig de stad in gaan of desnoods op onze kosten een hotel pakken, maar dat vond hij erg onaardig van mij. Ik hou er niet genoeg rekening mee dat het hun eerste kleinkind is en dat ze daar ook van willen genieten. Bovendien heb ik er geen last van als hij met ze beneden zit, is zijn mening. Maar ik wil hem juist ook voor onszelf, zodat we met zijn drieen aan elkaar kunnen wennen als gezinnetje! Anders weet ik precies hoe het gaat, dan is hij de hele tijd aan het butleren voor de familie.

Mijn eigen moeder woont trouwens ook op 2 uur afstand. Zij wil ook graag direct hierheen maar heeft geregeld dat ze hier in de buurt kan logeren. Ze komt alleen wanneer wij haar vragen. Het is dus niet zo dat ik andere regels heb voor mijn moeder dan voor zijn ouders.

Wat vinden jullie? Tips over hoe ik hier mee om kan gaan?

2. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    ik vind het niet gek hoor... na de bevalling ben je zelf al kapot en dan ook nog logee's in huis.. zou ik niet doen.. ook moet je de nachten eruit omdat de kleine huilt.. zou ze lekker in een hotel laten slapen...

3. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik zou het nog een keer goed uitleggen dat jij en de baby helemaal kapot er van zijn en dat jullie moeten uitrusten en dus niet zit te wachten op logees het is jou bevalling
    je man heeft makkelijk praten

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik vind je echt niet gek.. Mijn ouders en schoonouders wonen ook elk op 2 uur rijden.

Ik ben vrijdags bevallen en moest in het zkh blijven.
    Zaterdagmiddag heeft mijn vriend zijn ouders en zusje thuis ontvangen rond 2 uur. Hij mocht van 12 tot 3 niet op de afdeling zijn, en ander bezoek van 4 tot 8. Ze zijn met zijn allen rond half4-4 uur bij mij gekomen. Ik denk dat ze een uurtje zijn gebleven, en daarna weer naar huis. Dus ze zijn 3 uur in de stad geweest met 4 uur rijden.

Mijn ouders kwamen zondag. En wederom hetzelfde verhaal, mijn ouders waren er rond 2 uur, rond 4 uur bij mij, En rond 5 uur weer terug. Ook 3 uur met 4 uur rijden.

Ook tegenwoordig komen mijn ouders/schoonouders wel langs, maar altijd een dagje. In het begin vaak 2a3 uurtjes, nu natuurlijk gerust langer. Maar slapen zit er echt niet in. Daarvoor hebben we ook niet echt de ruimte.

Ik vind dat het eerst belangrijk is dat je eigen gezinnetje zich vormt. Daarna is de andere familie aan de beurt. De eerste keer is echt eventjes gluren. Van hun kleinkind kunnen ze een weekje of 2 later ook nog wel langer genieten. Echt meid, kom voor jezelf op. Je schoonouders gevoel zijn niet belangrijker dan jou gevoel!

5. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik denk echt dat jij voor 100% gelijk hebt.
    tuurlijk wil je niet iemand als loge kom op zeg!
    ik vind je vriend eerder beetje nadenkend....
    wie moet er nu uiteindelijk bevallen.........................

en als jij boven ligt dan zet je lekker de kinderwagenbak of wieg in je slaapkamer bij je bed neer.
    en echt niet dat ze je baby daar uithalen
    niemand die dat lef heeft wand geloof me je word net een leeuwin hoor!

6. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik koop gewoon een draagdoek en knoop het kindje lekker tegen me aan :D Knappe schoonmoeder die hem dan nog afpakt :p Logees ga ik inderdaad mijn poot maar stijf houden en verder moet ik het maar een beetje op me af laten komen denk ik... Heb ook geen zin om onze kraamtijd te beginnen met ruzie met mijn vriend.

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Mijn schoonouders woonden ook op 3 en half uur rijden bij ons vandaan ( nu inmiddels op 24 uur vliegen :D)
    Ik ben op een maandag bevallen van Valerie en ze zijn op zaterdag langs gekomen (kon ook niet eerder omdat ze zelf school gaande kinderen hebben).
    Op de zaterdag dat ze kwamen had ik net last van de bekende kraamtranen...dus voelde me niet helemaal happy.
    Ze kwamen aan het eind van de middag om een uur of 4, me man heeft chinees gehaald zodat we niet hoefde te koken.
    En om 19.30u zijn ze weer weggegaan....naar een pension hier in de buurt, daar hebben ze een nachtje geslapen.
    De volgende ochtend zijn ze weer 2 uurtjes geweest en ze zijn toen weer terug gereden naar hun woonplaats.

Vond het wel prettig dat ze in een pension sliepen zodat we toch de avond/nacht en ochtend voor onszelf hadden.
    Sowieso hadden ze hier niet kunnen slapen, wij hebben geen slaapplek voor 5 personen.

Dat ze onze dochter wilden vasthouden vond ik geen probleem, kom op, ze zijn toch ook opa en oma!
    Toen ze ging huilen en oma kon haar niet troosten...toen pakte ik haar gewoon weer bij me.
    No big deal!
    Zo hebben wij het dus gedaan...

8. Dag

Dag VIP lid

2 aug 2007
    7.270
    0
    0
    Secretaresse
    Midden van het land
    ik geef je idd ook groot gelijk! zou er ook niet aan moeten denken mijn ouders constant over de vloer te hebben tegen die tijd! mijn ouders wonen ruim 1 uur rijden van ons af en die snappen het gelukkig nog wel maar mijn schoonouders wonen 2 straten van ons af en ben bang dat die dus ook om de haverklap hier zitten en dat is ook niet echt de bedoeling idd...

vwb een logeerpartij idd je poot stijf houden hoor! jij gaat bevallen en bent daarna gesloopt en jullie moeten idd met zijn 3tjes enorm wennen aan de nw situatie!
    succes meis!

9. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik geef je ook groot gelijk, hoor! Zeker over het logeren.. Doe es ff normaal, zeg! Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat iemand zich fijn zou voelen bij het idee te logeren bij mensen die net die dag een kindje hebben gekregen :$ maar dat ben ik...

Dat logeren zou ik dus zsm afkappen, voor de rest idd over je heen laten komen, hoor! Ik heb me vantevoren ook over vanalles zorgen zitten maken (schoonmoeder die nogal claimerig is enzo), maar uiteindelijk vond ik het op mijn zoons geboortedag alleen maar mooi om te zien hoe verliefd alle opa's en oma's op de kleine man waren en hoe ze hem eigenlijk allemaal niet meer terug wilden geven, hahaha!
    Misschien reageer je dus op dat moment wel anders dan je verwacht, net als ik. Maar hoe dan ook: zorg dat er niks gebeurt waar JIJ je niet fijn bij voelt! Jij bent in deze periode nu eenmaal even de belangrijkste persoon, of de papa dat nou leuk vindt of niet...

10. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Wat ik op zich wel grappig vind is dat hij zegt dat jij er geen last van hebt als hij beneden met zn ouders zit! Denkt hij echt dat hij daaraan toe komt? Hij zal jou bij alles moeten helpen ook met de kleine want hoe snel je ook weer op de been bent je kan echt niet gelijk weer heen en weer hollen dus hij zal echt wat moeten gaan doen! En de eerste nacht thuis moet ook gewoon rustig zijn als jij je niet thuis voelt in je iegen huis doordat er allemaal visite is pakt je babytje dat ook op en word het onrustig met als gevolg dat je er niet van kan genieten!!! Misschien een idee om hem de reacties op je vraag te laten lezen mannen snappen nou eenmaal niet zo heel veel van hoe het voor een vrouw is om dit alles mee te maken!

Groetjes Lysanne

11. muis26

muis26 Fanatiek lid

heeee, je hebt helemaaal gelijk hoor,

NIET DOEN, echt geen logees, een bevalling is echt heftig, en je moet zo enorm wennen aan het nieuwe leventje.... eerst met zn drietjes alles weer op de rit krijgen voor je meteen mensen in je huis hebt te slapen....

en als ze het te ver vinden?!?!?! dan komen ze toch niet? lijkt me sterk als het hun eerste klein kind is, dan maken ze toch meteen een leuk dagje van, combineren met winkelen of ander familie bezoek?

of als ze echt niet heen en weer willen rijden een hotel?

Echt voor jezelf op komen hoor! ik vond een half uur visite al vermoeiend... en als je vriend zegt dat jij je aanstelt, dan moet ie zelf maar es een water meloen uit poepen, en dan kijken hoe hij het vindt als jou moeder lekker de hele dag om hem heen loopt....

Ik zou het echt goed bespreken met hem

hier staan ook goeie tips voor visite. heb ik toen mijn vriend ook laten lezen en die draaide toen wel bij, die wou ook meteen 100 mensen laten langs komen :)

sterkte!!

Ouders Online - Tien gouden tips voor uw kraambezoek

12. muis26

muis26 Fanatiek lid

13. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Briljant advies, ga ik opvolgen :D:D:D

14. Alita

Alita Niet meer actief

Ik vindt dat je hartstikke gelijk hebt!!! Moet er niet aan denken om ouders-schoonouders in huis te hebben na de geboorte dat is toch jullie moment!!! Nee dit zo ik niet accepteren en je man moet jouw`n menig toch ook accepteren?

15. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Fijn om te lezen dat ik dus echt niet de enige ben die er zo over denkt.
    Het lijkt me zo leuk om juist met zijn drietjes samen te zijn en elkaar als gezinnetje te ontdekken :p Nog los van de praktische dingen waarbij ik hem zelf ook heel hard nodig zal hebben. En ik heb zo'n vermoeden dat hij er na een paar slapeloze nachten ineens ook heeeeel anders tegenaan kijkt ;)

16. Alita

Alita Niet meer actief

ja nee je wilt het echt niet!!!!
    Pppff daar heb je ook helemaal geen behoefte aan vindt ik...daarbij staan jullie nu voorop en deze momenten in het begin krijg je noooooit meer terug hoor!!!

Wat zegt je vriend nu dan?
    Trouwens ik vindt het ook een beetje vreemd dat ze zelf niet zeggen nee wij gaan naar het hotel.....

17. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Kraamvisite mag hooguit een uurtje blijven. Dat geldt ook voor opa's en oma's. Mijn ouders moesten ook 2 uur reizen. Een vriendin van mij is 2,5 uur onderweg geweest met haar vriend (trein, bus, hele onderneming en zelf zwanger) en is een half uutje geweest en zag toen al dat ik het niet langer meer trok. Zelf ben ik ook op kraamvisite geweest bij mijn nicht op 2 uur reizen afstand. Zijn we ook na 3 kwartier weer gegaan, waarvan we het grootste gedeelte van de tijd beneden ons beschuitje aan het eten waren en met de kraamverzorgster babbelden terwijl mijn nicht en baby boven waren.
    Als je net bevallen bent kun je weinig hebben. Ligt natuurlijk ook aan hoe de bevalling is geweest en hoe het met de baby gaat. Als je nog nooit bent bevallen is dat niet voor te stellen. Voor je vriend ook niet. Maar die piept misschien straks ook wel anders als hij straks de bevalling heeft meegemaakt.

Logees: Absoluut niet!!! Na een half uurtje opzitten voor de visite was ik al uitgeput. Lieve (schoon-) ouders willen dan komen helpen, maar daar wordt je alleen maar doodmoe van. Bovendien is er al een kraamverzorgster die komt helpen.

18. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Sorry als ik nu als een botte muts overkom, maar ik vind dat je vriend weleens wat meer rekening mag houden met jou i.p.v. z'n ouders!! Hij hoort het voor jou op te nemen! Jij gaat straks een megaprestatie leveren, dus hoe durft hij te zeggen dat je je aanstelt?! JIJ bent degene die moet bevallen, dus JIJ bepaalt wie je wel/niet om je heen wil hebben en wanneer. Als jouw ouders ook zolang moeten rijden en ook in de buurt logeren, dan moeten zijn ouders dat ook! Ik vind het raar dat zijn ouders op dat gebied "voorgetrokken" worden. Jouw ouders komen toch ook van ver?

En buiten dat, kraamvisite in de week dat je bevallen bent komt altijd op aangegeven tijden en al zeker niet de hele dag! Ik moest er niet aan denken om de hele dag mensen om me heen te hebben. Je bent net ouders, mag je ook met z'n 3-en aan elkaar wennen?

Zo, dat was mijn reactie :p;):D

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hebben jullie al een intake gehad met de kraamzorg? Kaart het dan even aan. (Of laat je man maar even bellen met die vraag.) Misschien dat een vreemde (en dan ook nog iemand die echt weet hoe het er in de kraamtijd aan toegaat) wel aan zijn verstand gepeuterd krijgt dat dit geen goed idee is!

20. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    He heerlijk, deze reacties. Steunt me echt :D Blijkbaar ben ik dus toch niet zo'n bitch als dat ik me voelde :p

Dit weekend zal ik het er nog eens met mijn vriend over hebben. Ik heb het er de afgelopen dagen niet over gehad omdat hij steeds laat terug was van zijn werk en ik weet dat hij dan niet het meest openstaat voor dit soort onderwerpen ;)

@tupp Goede tip om het met de kraamzorg te bespreken. De intake hebben we nog niet gehad, dus ik zal het dan ter sprake brengen.

Deel Deze Pagina