Hallo, Ik heb een aantal vraagjes over de babyuitzet. Ik moet het nog allemaal kopen, maar als ik naar allerlei lijstjes kijk, dan kan ik niet zien wat/niet onnodig is. Ik heb een dekbed set gekocht, maar nu heb ik op internet gelezen dat je tot 2 jaar niet mag gebruiken, wat moet ik in plaats van dekbed gebruiken? Een deken? En doen jullie ook een overtrekset bij de deken? Gebruiken jullie ook een kussen voor een pasgeboren baby? Ik hoor ook dat ze in plaats van een dekentje dat de lakens gebruiken. Waarvoor dienen de lakens/hoeslakensmolton onderleggers voor? En waarvoor dient de molton onderlaken voor? En waarvoor dient een bovenlaken voor? Vanaf waneer gebruiken jullie de slaapzakje? Waarvoor gebruiken jullie de hydrofliele luiers? Tot nu toe heb ik nog deze vraagen in mijn gedachten, ik heb nog meer vragen, maar kan het niet herinneren, komt later wel in de topic, wanneer ik het weet. Ik hoop voor goeie reactie's. Groetjes Marleen
Hoi Marleen... een hoop vragen en ik zal ze proberen te beantwoorden, of te vertellen hoe wij het doen. Dekbedjes kun je inderdaad beter niet gebruiken. Dit is namelijk vanwege verstikkingsgevaar. Je kunt wel een katoenen deken in een dekbedovertrekje doen. Of een (boven)laken met een dekentje afhankelijk hoe warm/koud het is. Ik heb dus een deken in een dekbedovertrek en als die in de was zit doe ik een laken met een deken erover. Je gebruikt geen kussen bij een baby. Een slaapzakje gebruik ik niet, ik vind het nog te warm hiervoor. Een molton leg ik op het matrasje en daaroverheen een aerosleep en een aerosleep hoeslaken. Als je op aerosleep zoekt met google krijg je er een hoop info over. Is namelijk ademend zodat je kindje niet kan stikken als hij/zij met het gezichtje naar beneden komt te liggen. Hydrofiele luiers gebruik ik om de baby af te drogen na het badderen/douchen en ik heb er eentje op het boxkleed, eentje in de kinderwagen en op het speelkleed ivm spugen en op het aankleedkussen. Hydrofiels zou ik dus een hoop aanschaffen. Ik hoop dat je zo wat meer duidelijkheid hebt. Ik heb overigens ook een uitzetlijstje gemaakt aan de hand van alle tips hier op het forum, want veel dingen worden nog wel verkocht maar heb je of niet nodig, of je mag het niet gebruiken. Dat lijstje kan ik je wel doormailen als je wil. Bovendien zal je kraamhulp je ook precies kunnen vertellen hoe je het bedje op moet maken. Ohja, nog een tip, koop genoeg aankleedkussenhoezen (leuk scrabblewoord ) want die passen ook op het matras van het wiegje als je die hebt en om het matrasje van de kinderwagenbak. Tenminste bij ons.
Hoi,een laken en een dekentje zijn goed,maar sommige stoppen het dekentje in een dekbedhoesje,wat je zelf fijn vind dus.absoluut GEEN kussen!heel erg gevaarlijk! een molton is ter bescherming van het matrasje,en een hoeslaken gaat daar weer overheen. slaapzakjes zij verkrijgbaar vanaf ik dacht,60 cm en of je die gebruikt is ook per persoon verschillend.zijn wel erg handig.Zeker die combi slaapzakken. en hydrofielluiers?haha waar gebruik je ze niet voor!Spuug,onder het hoofdje in de reiswieg of bedje,in de box, als handdoek,op het aankleed kussen etc etc..... Veel succes met verder denken!
Een dekbedje kun je idd beter niet gebruiken, maar pas als je kindje ouder is. Ik gebruikte in het begin voor Kian een dekentje en een bovenlakentje. Om het matrasje kun je een moltonhoes gebruiken, of een molton onderlegger. Daar overheen komt een hoeslaken. Vanaf dat Kian zich omdraait en niet stil meer ligt in bed, slaapt hij in een slaapzakje met verder geen deken of laken. En nee, absoluut GEEN kussen voor een baby! Dat is gevaarlijk! Hydrofiele luiers gebruik ik om Kian af te drogen, ik leg er 1 onder zijn hoofdje in zijn bed, in de wagenbak, op het aankleedkussen. Hoop dat je hier wat aan hebt
Allereerst proficiat met je zwangerschap! hierbij de uitzetlijst die ik gemaakt heb op basis van verschillende lijstjes: Kleding 6 rompertjes mt 56-62 6 truitjes, 's zomers kun je met minder toe. Baby heeft het dan warm genoeg in alleen zn romper 4 setjes kleding mt 56-62 1 jasje mt 62, de eerste tijd zeker szomers niet echt nodig. Heel kleine baby's gaan vaak gewikkeld in een deken mee. 2 paar sokjes/slofjes. Wat meer is altijd handig 1 badcape. 2 is nog handiger, je baby blijft lekker warm als je hem ergens te slapen legt. 2 mutsjes Verzorgingsartikelen: 1 tummy tub (indien gewenst) 1 badje + standaard 1 haarborstel/kam. Eigenlijk pas nodig als je baby haar heeft. 1 nagelschaartje 1 kruik 1 thermometer (voor moeder en kind wordt dezelfde gebruikt) 1 luieremmer 6 spuugdoekjes 15 hydrofielluiers 2 flanellen luiers. Te gebruiken als matrasonderlegger 4 slabbetjes 1 pak billendoekjes 1 pak new born wegwerpluiers Babykamer een wiegje of ledikantje (60 x 120 cm) 1 matrasje (min 8 cm dik) 2 dekentjes 3 lakentjes. Als je handig bent kun je ze makkelijk zelf maken. Molton onderlegger, heb je niet perse nodig. Kan ook met een flanellen luier 3 molton hoeslakens 3 katoenen hoeslakens Aankleedkussen + 2 hoezen ervoor Commode Babyfoon Kledingkast Woonkamer Box Boxkleed. Makkelijk zelf te maken. Knip een oude slaapzak op maat of gebruik een op maat gevouwen fleecedeken Wipstoeltje. Niet perse nodig maar wel erg handig Op stap Kinderwagen Maxi Cosi Flesverwarmer. Zijn heel veel 2e hands te koop. Eventueel een Draagsysteem. Persoonlijke keuze. Let goed op het comfort. Campingbedje Luiertas, een gewone schoudertas is ook goed. Ipv verzorgingsmatje kun je ook een handdoek gebruiken Borstvoeding Kolfapparaat. Zoogcompressen 2 voedings BH's 2 zuigflesjes met bijbehorende flessenspeen 1 flessenwarmer 1 flessenborstel 1 magnetron sterilisator 1 voedingskussen (handig niet perse noodzakelijk) om antwoord te geven op je vragen: een dekbedovertrekje mag je wel gebruiken maar je moet er dan speciale dekentjes in doen. die krijg je bijv bij babydump. is een soort duo deken. dus voor zomer 1tje en voor winter klik je er nog eentje aan vast. erg handig! een kussen mag je niet gebruiken voor een baby. ipv een dekbedovertrekje kun je een bovenlakentje en daaroverheen een dekentje gebruiken. een molton gebruik je net als bij je eigen bed als bescherming over de matras heen. daaroverheen komt dan een hoeslakentje (tip bij prenatal hebben ze die nu in de aanbieding!) een slaapzakje kun je bijv vanaf dat je beeb 6 of 8 weken oud is gebruiken. heel in t begin nog niet. t wordt meestal gebruikt als de beeb zichzelf loswoelt van t lakentje/dekentje en dus bloot komt te liggen en t koud zou kunnen krijgen. hydrofiele luiers kun je voor veel dingen gebruiken: om je baby mee af te drogen nadat ie in badje is geweest. ze zijn nl heerlijk zacht. een gewone handdoek is te hard ervoor. ook kun je ze op het aankleedkussen leggen zodat dat minder snel vies wordt mocht je baby opeens gaan plassen ofzo als je de luier verschoont. je kunt er ook eentje onder het hoofdje leggen in de kinderwagen bak. dan wordt het matrasje ervan niet vuil als je baby eens wat zou spugen. als je nog meer vragen hebt laat maar weten. Groetjes, Baby4me
Staat vaak wel op uitzet lijst...2 kruiken, maar hoor van zoveel mensen dat ze zich afvragen waarvoor. Zelfs mensen met 'winterkindje' die ze echt niet allebei gebruiken. Eva.
Je moet inderdaad 2 kruiken in huis hebben. Ongeacht of het zomer of winter is, want in het begin kunnen sommige kindjes zichzelf nog niet goed op temperatuur houden. Andere kindjes (zoals mijn dochter) kunnen dat wel al goed en dan heb je geen kruik nodig, maar het is dus wel verstandig ze in huis te hebben. Ik heb ze geleend van een collega want ik had geen zin een hoop geld uit te geven hiervoor
Kruiken moet je er idd 2 in huis hebben. Wij zijn slaapzakje gaan gebruiken toen sam 3,5mnd was ongeveer en toen de kleinste van de HEMA. Borstkolf zou ik zeker niet aanschaffen voor je bevallen bent. Je weet niet of de bv gaat lukken, misschien heb je helemaal geen kolf nodig omdat het gewoon heel erg goed gaat. En dan nog zijn er zooo veel keuzes in borstkolven en het is maar net hoe je het gaat doen. En hydrofiele luiers, schaf die idd maar genoeg aan. Zijn erg handig voor van alles en nog wat. En ik zag in het bovenstaande lijstje maar 1 thermometer, er zijn nogal wat kraamverzorgenden die vinden dat de baby en de moeder een eigen thermometer nodig hebben. Vraag dit dus wel even na. Ga lekker shoppen en kijk naar wat je leuk vind, en ga dan kijken of het "mag". Pas op voor overbodige leuke dingen die totaal niet handig zijn. Helaas is dit per mama verschillend hihihi, zo heb ik iets wat een ander totaal nutteloos vindt maar ik vreselijk makkelijk. Of een ander roept ergens over, ik moet het daarom hebben en vervolgens staat het ongebruikt (of 1 a 2x) in de kast. Erg zonde van het geld.
staat vaak idd op lijstjes maar ik heb al veel gehoord van ervaren mama's dat 1 ook voldoende is. je gebruikt ze toch alleen om bedje voor te verwarmen in principe. en ach mocht ik er nog 1 nodig hebben dan is zoiets nog snel gekocht he.
Hallo Meiden, Wat leuk, ik zie goeie en duidelijke reactie's Bedankt voor de goeie antwoorden, zodra ik nog meer vragen heb zet ik het in deze topic gelijk neer. Dus hydrofiele luiers moet ik meer in huis hebben, maar is een badcape niet goed, om de baby af te drogen na het badje? Manuela, waar heb je de aerosleep gekocht? Grt. marleen
hoi, tja klinkt allemaal herkenbaar. ik vroeg me ook in het begin van de zwangerschap af wat ik met al die spullen moest. maar nu de kleine 2 weken is ben ik er al achter gekomen. vooral de hydrofiele luiers zijn echt ideale dingen, ik had er 12, maar gebruik ze voor zoveel dingen dat ik er nog 6 bijgehaald heb. idd in de box, in het bedje onder het hoofdje, op het aankleedkussen en ga zo maar door. ik zou ze echt gebruiken voor het afdrogen, met de omslagdoek is het toch lastig om al die plooitjes goed droog te krijgen. en zo een dunnen hydrofiel luier komt en past overal tussen zeg maar en neemt ook echt supergoed vocht op. wat de kruiken betreft, ik heb ze zelf geleend van iemand, want die dingen slijten echt niet. ik heb zelf twee kruiken die beide al ouder zijn dan 30 jaar, en ze doen het nog perfect. ik heb ze thuis niet nodig gehad, maar de kraamzorg wil wel dat je ze in huis hebt. ik zou zeggen shopse! joyce
Mareen, de restheeft al alle antwoorden gegeven. 2 kruiken heb je wel nodig hoor, al is het maar in het begin. en nee niet alleen om het bedje op te warmen ook voor naast je kindje. 2 thermometers zou ik wel aanschaffen. jij en je kindje moeten in de kraamweek vaak getemperd worden, en ook al maak je de boel schoon met alcohol de kans is aanwezig dat je kindje jouw bacterien binnen krijgt. dus ik zou zeggen koop er twee. duur zijn ze niet ik gebruik ook aerosleep. ideaal vind ik het. die kun je kopen bij de grotere babywinkels. Wij hebben hem bij Gardo in amersfoort gekocht. Als je aerosleep gebruikt hoef je geen molton te hebben, omdat aerosleep waterdicht is namelijk. een badcape is fijn om je kindje in te wikkelen, maar niet om af te drogen. de stof is nog te ruw voor het tere babyhuidje, daarbij is de stof te dik om in de dunne plooitjes te komen. TIP: schaf zoveel hydrofiele doeken aan als je kan. WIj hebben er ongeveer 30 en gebruik ze inderdaad overal voor. tummytub is een persoonlijke keuze. wij hebben een gewoon badje maarja die gebruiken we al niet meer want Dano gaat op de easybath in het grote bad. en spullen voor borstvoeding zou ik al helemaal niet aanschaffen. Borstvoeding heb je niks voor nodig en mocht het goed gaan kun je later alsnog een kolf huren en of kopen.
owja de maten die baby4me geeft qua kleidng vind ikzelf wat aan de grote kant.... Mijn vriend is 1,95 en ik 1,75 maar Dano heeft 4 weken maat 50 aangehad. maat 62 is sowieso te groot voor een pasgeborene.
Hoi Marleen, De andere hebben inderdaad al je andere vragen beantwoord. Een badcape is zoals Angel Eyes al zegt te ruw voor het babyhuidje en je kunt de plooitjes niet goed schoonmaken. Wij hebben de Aerosleep bij de Gardo in Hilversum gekocht, maar volgens mij hebben ze die bij meerdere (grote) babyzaken. Qua hydrofiele luiers inderdaad meer aanschaffen dan de 12 die op de meeste lijstjes staan. Maar, als je de aerosleep gaat gebruiken moet je dus geen hydrofiel meer onder het hoofdje leggen want dat doet de werking van de Aerosleep weer teniet Louise is trouwens nu net een beetje aan maatje 62 toe dus ik zou inderdaad ook wat 50/56 kleertjes aanschaffen.
Ohja, nog een paar dingen... je moet inderdaad 2 thermometers hebben! Ik ben helemaal van de Lodger Bunker... heerlijk warm nu het koude/gure weer er aankomt! In plaats van een luieremmer hebben wij de Diaper Champ en ik ben helemaal blij hiermee!
hahaha wat zijn we weer eens gezind he Manuela We hebben ook echt alles hetzelfde wij inderdaad dat van de aerosleep en hydrofiel, helemaal vergeten te zeggen. ennuh wij hebben ook de diaper champ, errug fijn ding ook!
hihi nou inderdaad... maar ja, daarom hebben we ook irl contact he Louise is trouwens helemaal weg van haar lamp... ze kan er geen genoeg van krijgen als ie aanstaat
een vraagje ik heb by de hema van die hydrofiele doeken gehaald maar zyn die hetzelfde als de hydrofiel luiers?
Dus een badcape is in het begin niet geschikt, dan maar hydrofiele luiers gebruiken. Wenneke wel een goeie vraag, ik wacht op antwoord af van jouw vraag. Grt. marleen