Geboortekaartje vraag

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Kaat888, 18 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar op een geboortelijst zet je evenzeer een tandenborstel, of een knisperboekje van 3 euro hoor. En ook een autostoel. Zo vind iedereen wel iets naar budget.

2. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind dat als je een cadeau tip op een kaartje zet je ervan uit gaat dat ze wat meenemen. Ik Vind dat niet passend op een geboorte kaartje maar dat is meer persoonlijk. Ik wil mijn kindje bekend maken en niet de mensen om mij heen een verplicht gevoel geven. Zo voel ik dat als ik dat op een kaartje zou zetten

3. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik snap t opzich wel hoor dat je al stikt in de kleding en dat je dan nog meer gaat krijgen. Dat is ook gewoon zonde.

op de baby shower van een vriendin ook iedereen gaf kleding! heleboel spijkerbroeken omdat t een jongetje zou worden en zelfs een pakje wat ze dubbel had gekregen. Diegene had nog wel de bon maar zoiets is best zonde.. En niet heel leuk natuurlijk.

Dus als je er iets wil doen zou ik idd een los briefje erbij doen en iets schrijven in de trant van dat je het fijn vindt dat mensen langs willen komen, niet verplicht zijn iets mee te nemen, maar dat als ze toch iets kado willen geven dat je liever geen kleding wil want dat heb je al zoveel.
    Niet te hopen dat dan iedereen knuffels gaat kopen hahaha.

4. rums

rums Niet meer actief

Ik zou het er niet op zetten

5. krullebol81

krullebol81 Actief lid

9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Het is ook niet mijn ding om dat op een geboortekaartje te zetten. Ik stuur geboortekaartjes om mensen te laten weten dat de baby geboren is. Niet om de kado's die ze evt meebrengen.

6. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Het gaat ook helemaal niet om de cadeaus die mensen zouden moeten meebrengen in mijn ogen, maar om de bruikbaarheid van een cadeau.
    Of iemand een cadeau meebrengt, zal ons een biet zijn, dat is ieder voor zich. Maar ik vind het juist genânt als iemand zijn best doet op een cadeau die nooit gebruikt zal gaan worden. Dat vind ik persoonlijk erg. Dan liever geen cadeau of een cadeautip.

Zelf vraag ik wel altijd wat iemand wil hebben, maar dat doen veel mensen in onze omgeving niet.

7. misa

misa Niet meer actief

Persoonlijk hou ik er echt niet van. Voor welke gelegenheid dan ook.

Je krijgt wat je krijgt (of niet). En jammer als dat dan dubbel of onzinnig is, maar daar kan je vast weer een ander blij mee maken.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hier ben ik het mee eens.

9. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Maar dit is iets moois! Iets wat jullie siert (gift unicef).
    Vragen om geld voor je eigen gezin op een geboortekaartje zou ik niet doen (als Nederlander). Soort van zelfde als vragen om een snoepje als je als kind ergens op bezoek bent. Ook al weet je dat het waarschijnlijk wel gebeurt (dat ze een cadeau meenemen, dat een kind een snoepje/koekje krijgt), vind ik dat je vanuit beleefdheid het initiatief aan de ander over moet laten. Nu maak je het iets vanzelfssprekends, concreet jouw verwachting dát ze wat geven. Het legt zo de nadruk op het materialistische, en niet op de geboorte van je kind (een wonder) of het bezoek op zich (sociale kant).

Je zou bij het maken van een afspraak om langs te komen je wensen kunnen aangeven, veel mensen vragen dan al uit zichzelf naar cadeauwensen.

Ik moet zeggen dat ik wel helemaal snap wat jullie bedoelen hoor. Dubbele cadeau's is ook zonde. Om die reden doe ik wel voor haar 1e, 2e verjaardag enz zo'n online wensenlijstje maken die ik in de uitnodigingsmail vermeld. Ik zet er dan bewust ook hele kleine cadeautjes op (velletje stickers, een fietsbel, kwastjes voor verf, kinderlijm, stoepkrijt), zodat het ook duidelijk is dat ik niet per se een cadeau van minstens 10 euro verwacht. En altijd duidelijk bijgeschreven dat een cadeau niet nodig is en dat ik het leukste vind dat ze langskomen op zich.

10. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Ik vind het dubbel.

Enerzijds vind ik het niet zo mooi staan op een kaartje. In Nederland is het niet gebruikelijk en de kans dat je er vreemd op aangekeken wordt is vrij groot denk ik.

Anderzijds, tsja. Ik heb nog nooit iemand op kraamvisite gehad die niets mee nam. En ik denk vele met mij. Dus als je er niemand mee verplicht, wat is dan het punt? We weten allemaal dat mensen gaan vragen wat je nog graag zou hebben. Of dat ze zelf iets uitzoeken (mss wel de 10e knuffel ja ;)). Dus waarom niet vrijblijvend een tipje geven. Dat doe je met een bruiloft toch ook. Wat in principe ook de aankondiging is voor een bijzondere verbinding, en geen handje ophouden naar cadeaus/envelopje :).

11. unknowable

unknowable Niet meer actief

Volgens mij ben ik ook een van de weinigen die dat envelopje, wáár dan ook, verschrikkelijk vind. Dat kan gewoon echt niet.

12. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Ik kreeg een keer een geboortekaartje met daarop:

Cadeautip: ...... Heeft een eigen bankrekening met nummer: .....
    Mijn reactie: :$

13. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je er over nadenkt is het op zich ook helemaal niet stom dat we het in Nederland ook eens zo zouden doen :D

Ik hoor van vriendinnen ook best vaak dat ze best veel dingen hebben gehad waarvan ze zeiden: "tja, wat moeten we er mee" of het was spuuglelijk of ze hadden het al. Ondanks dat ze allemaal blij zijn dat mensen iets meenemen hoor.

Denk dat wij Nederlanders daar toch wat anders in staan, terwijl het op zich best een goed idee is :D

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hier nog één hoor, ik vind het ook niet kunnen. Gelukkig maken wij het zelden mee, dat er een envelop staat op wat voor uitnodiging dan ook. :)

15. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    #55 Skyscrapper, 19 apr 2015
    Laatst bewerkt: 19 apr 2015

Het is denk ik meer het gevoel dat je erbij krijgt als je zoiets ziet staan. Dat mensen er al vanuit gaan dat je iets mee zal nemen voelt misschien wat arrogant overkomen.

Ik heb zo'n envelopje er nooit opgezet.
    Als mensen op kraamvisite willen komen en ze willen graag wat geven maar niet weten wat ze kunnen geven als kraamcadeautje, dan staat er een mooi telefoonnummer op de kaart! ;)

16. AnitaP

AnitaP Bekend lid

15 feb 2014
    760
    0
    0
    Echt een not done!
    Mijn haren gaan al recht overeind staan als ik dat zou zien.
    Vind sowieso een cadeautip op een kaartje al vreselijk, ook voor een huwelijk

17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Een envelop op welke kaart dan ook vind ik altijd totaal ongepast en hebberig overkomen. Op een geboortekaartje is het nog net iets erger dan op andere kaarten!

- Mensen vinden het vaak leuk om iets uit te zoeken (even kijken tussen de schattige babyspullen). En zoeken met liefde iets uit.
    - Als iemand het niet weet kan hij het vragen (heb ik verschillende keren gehad).
    - Heel veel mensen geven een cadeaukaart van babywinkels of de Hema.

Bij een 2e kind zullen mensen toch minder snel met spullen komen omdat ze weten dat je al veel zult hebben (zeker als het een kindje van hetzelfde geslacht is). Daarnaast komen er al veel minder mensen dan bij een eerste (hoe meer kinderen hoe minder bezoek en aandacht). Verder lijkt het mij juist leuk dat een nieuw kindje ook wat nieuwe kleren heeft en niet alleen afdragertjes van de vorige kinderen.

De komst van mensen en de interesse in dit kindje is toch al een cadeau ? Als ze een kleinigheidje meenemen is dat alleen maar leuk! Daaraan ga ik geen eisen stellen (ofwel hou je rotzooi maar bij je ik wil alleen geld...).

18. nikki83

nikki83 Bekend lid

11 nov 2013
    526
    4
    18
    Vrouw
    Ik heb er ook over zitten twijfelen om een link naar lijstje.nl op het kaartje te zetten. Uiteindelijk toch niet gedaan omdat ik de link aan 2 mensen gegeven had en die alle goedkope dingen al afgestreept hadden!
    Als mensen nog vragen of we iets nodig hebben verwijs ik wel naar het lijstje, maar wil het geen verplichting laten worden om iets hiervan te kiezen.

19. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Voor de babyshower vroeg mijn vriendin specifiek om een lijstje dus daar heb ik een lijstje voor gemaakt :p waar ik me zwaar ongemakkelijk bij voelde. Het lijstje heb ik dan ook nog steeds niet gestuurd naar haar... mijn moeder, schoonmoeder en tante heb ik wel cadeautjes laten zien die ik leuk vond en daar hebben ze wat mee gedaan. Hun hebben overigens ook de kleding kast gezien en tja, die zit nu al prop vol..
    Verder kijken mensen maar wat ze meenemen, vind het ook gek om specifiek te vragen. Vind het al leuk dat ze komen met iets. Een envelop komt er hier dan ook niet op en ook geen versje wat gaat over een cadeau.
    Is het iets dat ik al heb dan hou ik ook gewoon mijn mond en geef het dan wel aan iemand anders. Is het kleding wat niet gedragen zal worden dan gaat het ook naar iemand anders. Misschien vinden andere dat juist weer apart ;)

Deel Deze Pagina