tandvleesproblemen tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anouk2005, 21 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.236
    16.603
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ben momenteel 22 weken zwanger.Vanmorgen werd ik wakker met een beetje zeurend gevoel in mijn bovenste kies.Wschl wordt dit veroorzaakt doordat 's morgens mijn hele neus verstopt is en ik ook een drukkend gevoel krijg in mijn holten.Gelukkig trekt dit weer snel weg.Nu stond ik eens naar mijn tanden en kiezen te kijken en nu zag ik bij mijn kleine kies onder vlgns mij 2 kleine gaatjes zitten.Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik 2 jaar terug voor het laatst bij de tandarts ben geweest.Ik heb een enorme angst voor de tandarts.Ooit hebben ze weleens te diep geboord en zaten toen boven op mijn zenuw en sindsdien ben ik doodsbang.2 jaar terug is ze flink bezig geweest met uitboren van oude vullingen en het zetten van een nieuwe dat ik er dusdanig klaar mee was dat ik ook niet meer terug ben gegaan met dit kleine gaatje.Dit kleine gaatje had ze toen al gezien maar ze ging ermee akkoord dat ik daar op een later moment mee zou terugkomen maar uiteindelijk heb ik dit nooit meer gedaan.Ik heb ook helemaal geen last van deze gaatjes.Nu vind ik de kiezen die destijds opnieuw gevuld zijn er ook maar raar uitzien.Net alsof er een scheurtje zit aan beide kanten.Na het vullen van deze kiezen heb ik ook best een aantal mnd een gevoelig kauwvlak gehad.Het was een witte composietvulling en dat is bekend dat dat even kan duren.Ik heb gelukkig helemaal geen last ervan maar op de één of andere manier heb ik altijd het idee dat er iets tussen die 2 kiezen zit.Misschien is het wel gewoon een stukje van de vulling wat ik voel zitten dus maak me er verder maar niet teveel zorgen om alleen gaat het weleens door mijn hoofd dat er straks misschien rommel tussen kan zitten en het kan gaan ontsteken.Maar dan zou het pijnlijk moeten worden op den duur.Nu zag ik dus ook nog dat bij een aantal van mijn boventanden het tandvlees iets is teruggetrokken.Dit heb ik vlgns mij ook al langer.Het tandvlees ziet er niet ontstoken uit maar als ik er tegenaan druk is het wel wat gevoelig.
    Nu heb ik vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en heb me per email aangemald voor een afspraak en volgende week word ik gebeld.Ik krijg er nu al buikpijn van moet ik zeggen.Ik lees allerlei verhalen over dat ontstoken tandvlees ed een vroeggeboorte kunnen veroorzaken of een doodgeboren kindje omdat er bacterien in de bloedbaan van de baby zouden kunnen komen.Nu ben ik nog wel nuchter genoeg om te bedenken dat de conditie van mijn mond dan wel 10x slechter zou moeten zijn en ik veel meer klachten zou moeten hebben.Toch maakt het me allemaal wel angstig en onzeker.Ik wil natuurlijk niks riskeren voor ons kindje maar zie als een berg op tegen dit tandartsbezoek.Mag je wel een verdoving tijdens de zwangerschap,mogen ze een kies trekken,mogen ze vullen??Blehh ik baal ervan.
    Heeft er iemand ervaring met tandvleesproblemen ed tijdens de zwangerschap en wat deed je ermee?.
    Ik poets 2x per dag met een hele zachte borstel met Parodontax.Ik heb zeker geen gruwelgebit zoals je weleens op tv ziet haha.Het ziet er gewoon netjes en verzorgd uit en had pas mijn 1ste gaatje toen ik 22 jaar was.Ik verzorg het voor de rest heel goed maar ik baal er nu wel enorm van moet ik zeggen.

Gr.

2. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Ik was toevallig twee weken geleden bij de tandarts en idd ook ontstoken tandvlees. Ik heb er zelf geen last van, maar moet nu flossen en twee keer extra naar de mondhygieniste.. Persoonlijk vind ik een gezond en verzorgd gebit erg belangrijk.. Vind het moedig van je, dat je eindelijk gaat.

Succes!

3. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Hier ook erg ontstoken tandvlees.
    Ben al meerdere keren bij de mondhygieniste geweest en ook al extra bij de tandarts. Mijn tandvlees was al wat gevoelig en reageert nu heftig op de zwangerschap zeggen ze. Ik ben electrisch gaan poetsen en heb van die ragers voor tussen mijn tanden met een of andere speciale pasta, maar het blijft afzien. Ik heb een prima gebit, ben 32 en nog niet 1 gaatje.

4. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    hier ook vreselijk onstoken tandvlees als sinds de 1e zwangerschap. 2xs per dag poetsen, stoken en flossen en daarna spoelen met mondreiniger zonder alcho moet helpen.Echter vergeet ik al die extra dingen soms nog wel....

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.236
    16.603
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Heb een afspraak staan op woensdag 16 mei.Kon helaas niet eerder ivm vakantie van de tandarts.Ik ga straks maar even een flesje Chloorhexedine halen bij de apotheek om te spoelen.Ik hoop dat de klachten niet erger zullen worden de komende periode.Flossen doe ik eingelijk nooit moet ik zeggen.Misschien daar ook maar eens mee gaan beginnen,pfff.

Gr.

6. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Volgens mijn tandarts en mondhygieniste kun je net zo goed spoelen met zout water (stukken goedkoper dan al die middeltjes)

7. Chrisie

Chrisie Fanatiek lid

16 mrt 2010
    1.010
    0
    0
    utrecht
    Moedig dat je een afspraak heb gemaakt.
    Is inderdaad verstandig om te flossen al doe je dit maar 1 keer per dag en dit te doen voor het poetsen. Je moet er even handigheid in krijgen en kies een rustig moment. Dit hoeft
    niet altijd 's avonds voor het naar bed gaan.

Behandelen tijdens zwangerschap mag wel en verdoven ook maar erg mogen geen foto's gemaakt worden.

8. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    hier een tandarts assistente!!

ten eerste wil ik je zorgen wegnemen.. ontstoken tandvlees zorgt echt niet voor vroeg geboorte of doodgeboorte!!! dat zijn echt fabeltjes!!!!!
    dan zou er geen enkele vrouw een nromaal kind op de wereld kunnen zetten want het grootste deel heeft in meerdere of mindere maten ontstoken tandvlees (gingivitis)

ten 2e goed dat je toch weer een tandarts opzoekt!!

ten 3e:

- poetsen met een zachte tandenborstel (bijv. meridol soft)
    - eventueel een baby tandenborstel.
    - goed stokeren ook al is het in het begin gevoelig (jordan normaal)
    - tandvlees meepoetsen, na het poetsen nog een rondje over je tandvlees ''aaien'' het heeft niet veel nodig
    - spoelen met een fluoride middel (elmex bijv.) GEEN listirine! ivm alcohol percentage!!

als je vragen hebt mag je me pb-en!!

9. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    oow en over foto's t mag wel.. alleen omdat a.s. moeders zich vaak zorgen maken doen we het tijdens zwangerschap niet.. maar mocht het nodig zijn om iets uit te sluiten doen we het wel gewoon want de straling is heel zwak en komt niet eens lager dan het gezicht.. heb zelf tijdens mn zwangerschap ook een foto laten maken :)

Deel Deze Pagina