Wat vonden jullie van de zorg die je tijdens je zwangerschap hebt gehad?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Arual, 4 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Hoihoi!

Hiermee doel ik op opnames, afspraken bij de verloskundige of bij de gynaecoloog.. Wat zijn jouw ervaringen, wat kan beter, waar zit je nu nog steeds mee.. Wat voor bevalling heb je gehad? Ben je goed ingelicht over wat er zou gaan gebeuren? Ben je goed op de hoogte gehouden van veranderingen/vorderingen? Werd er goed naar je geluisterd?

Ik hoop dat ik wat van jullie kan leren, wil namelijk de verloskunde opleiding gaan doen... Positieve dingen hoor ik ook graag :)

2. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Tijdens zwangerschap alles top en tijdens bevalling ook.
    Alleen als je hormonen in de zwangerschap wat in de war zijn en je voelt je soms rot of depri, (al ben je er nog zo blij mee!) je zit met twijfels zoals: zal ik het eigenlijk wel aankunnen? Of ik droom vaker dat het kindje iets mankeert, enz.
    Dit soort gevoelige persoonlijke dingen kon ik eigenlijk bij niemand kwijt. Er is meer aandacht voor het lichamelijke dan het geestelijke stuk.

3. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Bedankt Dot, misschien kan ik dat wel gebruiken in mijn werk later.

Wel lastig dat ze daar niet bij stil hebben gestaan. Hormonen kunnen inderdaad veel doen. Ben je met beide kinderen bij dezelfde vk geweest? Gefeliciteerd met jullie derde zwangerschap!

4. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Tijdens mijn zwangerschap prima begeleid. Als ik me zorgen maakte kon ik extra komen, werd altijd serieus genomen. Al m'n vragen werden netjes beantwoord. Op het moment dat het even wat minder ging (twijfel over een prenatale depressie), hoefde ik niks te zeggen en zei ze zelf al iets bemoedigends. Vond het prettig dat ze zag hoe ik me voelde zonder dat ik dit zelf aan hoefde te geven.

M'n bevalling werd door een andere vk (in het ziekenhuis) gedaan omdat ik te vroeg ben bevallen. Ook als zeer prettig ervaren. Wist duidelijk waar ze mee bezig was, gaf mij goede uitleg/tips/instructies/aanmoediging.

Ik had overigens een natuurlijke bevalling (met 36wk5dg). 11.00 spontaan gebroken vliezen, 12.00 bij vk, 13.00 in ziekenhuis, 15.28 Daan geboren.

Na m'n bevalling kon ik ook nog terecht met vragen. Dit zou wat mij betreft nog wel wat langer mogen duren deze nazorg. Je staat er ineens alleen voor en hebt toch nog heel wat vragen over je kindje. Als de kraamhulp weg is, je nog niet bij het cb bent geweest of je hebt de indruk dat de vk je kindje net even wat beter kent, is het fijn als je de vk langer kan bellen. Hoewel ze m'n vragen nu ook vast wel beantwoorden als ik bel, maar volgens mij is dit niet meer de bedoeling.

5. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    tijdens mijn zwangerschap was de begeleiding prima.
    ik voelde me serieus genomen, ook in mijn onzekerheden.
    Tijdens de bevalling nam de vk adequate beslissingen waardoor ik op tijd in het ziekenhuis belande en liet ze me niet dagen doormodderen..

Met mijn miskramen is een heel ander verhaal. Dat is gynecealogisch een compleet drama, waarbij je het gevecht keer opkeer moet aangaan

6. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    De verloskundigenpraktijk was echt top! Wat een leuke verloskundigen allemaal daar, een heel persoonlijk contact. Ze werken daar met 6 verloskundigen, en iedere afspraak had je iemand anders, of ze waren met z'n 2en. Zo heb je aan het eind van de zwangerschap met iedereen kennis gemaakt en heb je niet een halve vreemde aan je bed staan als je gaat bevallen!
    Goede informatie gehad tussendoor.
    Ook gaf het ziekenhuis de mogelijkheid om te kijken waar je ging bevallen (info avond). Dit vond ik echt HEEL erg fijn. Ik wou absoluut in het ziekenhuis bevallen.
    Achteraf maar goed ook want mijn zoontje had in het vruchtwater gepoept, anders had ik dan nog met spoed naar het ziekenhuis gemoeten, maar ik was er gelukkig al.
    Vacuum gehaald uiteindelijk, en we moesten een nachtje en een halve dag blijven ter controle.
    Ik kijk er heel prettig op terug, en vond alle informatie, afspraken enz enz heel duidelijk.

7. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Dat weet ik ook niet precies Rebekka, maar ik zal het meenemen..

8. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Fijn dat je je tijdens de zwangerschap goed hebt gevoeld bij de vk waar je bij zat..

Wat is er precies misgegaan bij de gynaecoloog?

9. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Dankje voor je positieve ervaring!

10. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    ik word op high bij de gyns goed in de gaten gehouden...
    Maar zodra ik de gewonen gyns heb lijkt het net of ze mijn dosier niet goed lezen... De ctg verkeerd zetten of nog een keer inwendig moeten onderzoeken omdat ze verkeerd hebben gevoelt...

En vind vervolg afspraken maken een ramp! Ik zit soms wel 2 keer per week in het zkh voor een groei echo en een controlle...Naar maten ik verder in de zwangerschap kom en dus vaker moet komen hoe meer ik er tussen word gepropt waardoor de gyn dus altijd uitloopt (want ik ben natuurlijk niet de enige die er tussen gezet word)

Verder heb ik echt niet te klagen en zijn ze allemaal heel aardig en meedenkend!

11. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik lees ook even mee, ik ben namelijk onder behandeling in Duitsland, omdat we hier wonen, en ben dus best benieuwd of er verschillen zijn met de voor en na zorg.
    dus kan iemand me vertellen hoevaak je een afspraak hebt voor de tijd en wat dan de gebruikelijke onderzoeken zijn? ik heb in ieder geval begrepen dat je standaard onder de zorg van een vk staat, en bij 'problemen' pas naar een gyn gaat? hier sta je vanaf t begin onder de zorg van een gyn. en een vk 'neem' je zelf erbij voor evt. vragen/cursusen en de nazorg.

al is t natuurlijk voor jullie allemaal weer een andere ervaring, wat de een prima vindt, vind de ander geen fijn contact.

12. Aecatz

Aecatz Actief lid

2 apr 2009
    276
    1
    0
    Eerste zwangerschap begon ik bij een andere praktijk, maar had hier het gevoel afgewerkt te worden. Alsof men geen tijd had en het maar even snel doornam. Tegen wk 28 naar een andere praktijk wegens verhuizing en daar namen ze wel de tijd voor je. Maar ik mocht ze allemaal niet, lag aan mij had last van hormonen. Tijdens en vooral na de bevalling ben ik zo goed door ze opgevangen. Ook namen ze de tijd om gesprekken met mijn partner te voeren(zware bevalling en moeilijke start gehad). Dit vond ik zeer benoemingswaardig omdat een man eigenlijk maar weinig bij gesprekken betrokken wordt. Nu weer de zelfde praktijk en ze zijn zo super behulpzaam, bieden een luisterend oor en nemen je serieus. Geen vraag lijkt te gek voor ze en als ik meer tijd nodig heb om mijn verhaal te doen is dat ook nooit een probleem. Heerlijk!!!

13. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Loesje1982 dat wordt dan spannend!

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    De eerste zwangerschap is goed verlopen op rugklachten na.
    Met 4cm ontsluiting zijn mijn vliezen doorgeprikt, helaas groen vruchtwater, dus ik kon niet thuis bevallen.
    Moest naar het ziekenhuis.
    Daar was helaas een vreselijke gynacoloog die belachelijke opmerkingen maakte na de bevalling.
    Over de verloskundige praktijk was ik erg tevreden, erg accuraat.
    Mocht ze altijd bellen en ze namen echt alle tijd voor je.

Nu zit ik bij dezelfde verloskundige praktijk, en ben weer erg tevreden.
    Wat wel erg jammer is, is dat het ziekenhuis hier in de buurt geen bevallingen meer doet.
    Wij moeten nu 35 tot 45 minuten reizen voor het dichtstbijzijnde ziekenhuis die bevallingen doet.
    De verloskundige houd je nu nog meer in de gaten, en je moet ook snellere vaker op controle komen.

15. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Over de vk's heb ik helemaal niks te klagen, voelde me daar echt thuis. Als ik me zorgen maakte, kwamen ze direct langs om me na te kijken en me gerust te stellen :)
    Tot dat ik rond 30 weken voor een consult naar de gyn moest, vanwege een iets te langzaam werkende schildklier (kwamen ze achter na bloedprikken). En die moest en zou me inleiden, terwijl daar eigenlijk helemaal geen reden toe was.
    Zo zou mijn bloeddruk te hoog zijn. Echter, dit was niet het geval. Alleen bij de vk en gyn viel m'n bloeddruk te hoog uit (zgn witte-jassen-hypertensie) want thuis was deze altijd keurig (had een meter van de huisarts) en ook m'n bloedwaardes + urine waren keurig. Mijn vk wist hiervan, alleen kon ik de gyn daar niet van overtuigen. Ze luisterde niet eens toen ik vertelde hoe het zat.
    Vanwege de "hoge bloedruk" kreeg ik veel echo's, en daaruit bleek mijn kindje ook nog eens veel te klein te zijn, en had ik te weinig vruchtwater. Tenminste, de ene week wel en de andere dan weer niet. Conclusie:mijn placenta werkte bijna niet meer en was verkalkt. Ik heb 1 week een echo gekregen van een inval-gyn en die zei dat alles er heel goed uitzag.... :( Ik heb me vanaf week 30 alleen maar ongerust gevoeld, want ik moest ook 2x per week aan de ctg.
    Ze wou me met 37 weken al inleiden, maar ik vond dit wel wat vroeg en dit gaf ik ook aan. Waarop ze me tijdens het onderzoeken zooo hard op m'n schaambotje heeft gedrukt dat ik er echt lang last van heb gehad. Ook verloor ik veel slijm daarna, wat achteraf waarschijnlijk mijn slijmprop ik geweest. Ik weet niet of dit opzet was.
    Met 38+3 zou ik worden ingeleid, maar gelukkig is het toch natuurlijk op gang gekomen. Ben 1 uur voor ik zou worden ingeleid bevallen van een grote (!), gezonde dochter :) Het vruchtwater was ruim voldoende en ook de placenta zag er erg gezond uit ;)

Achteraf heb ik over dit alles nog eens heel goed nagedacht, en vind het toch best heel vreemd hoe het is gelopen. Ook de vk vond het erg raar allemaal en was best een beetje boos :D Toen ik aangaf bij welke gyn ik liep, verbaasde het haar niks.... Gebeurt dus vaker...
    Het meest vervelende vind ik gewoon dat ik van m'n laatste weken zwangerschap niet heb kunnen genieten, maakte me 24/7 zorgen over m'n kindje en dat neem ik haar best een beetje kwalijk.

16. Chai

Chai Niet meer actief

Bij de verloskundige heb ik eerst weg willen gaan, ik ben er toen achter gekomen dat ik alleen 1 andere optie had en heb toen besloten toch bij de praktijk te blijven.
    Ik voel me absoluut niet op me gemak bij ze en ik vind dat ze teveel over me uiterlijk oordelen.
    Ik heb elke keer het gevoel alsof ik een auditie ga doen bij een modellen bureau als ik op controle kom.
    Een goed ding aan ze is dat ik het gevoel heb dat ze heel goed weet wat ze doet en ik vertrouw ze de bevalling van mijn kind wel toe.

Ben 2 keer in het ziekenhuis geweest voor een termijn en een groeiecho + placenta ligging.
    En ik ging er met plezier naartoe, ze waren altijd super lief en goed gehumeurd. Iets wat ik heel belangrijk vind om me op me gemak te voelen, iemand die niet bang is om te lachen.

17. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    @Arual: ik begrijp t niet helemaal goed, hoe bedoel je, dat wordt spannend?

verder heb ik wel het idee dat het belangrijk is dat er naar je geluisterd wordt, helemaal in zo'n periode dat je hormonen de polka dansen en je erg onzeker kunt zijn over dingen, dus dat is vaak een punt waar op gelet zou moeten worden door de zorg

18. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    @ Loesje1982; volgens mij las ik op een ander topic ook al dat dit je eerste zwangerschap is die je onder behandeling hebt van een gyn in Duitsland? Klopt dat.. Ik bedoel meer dat het natuurlijk wel anders is dat in Nederland en dat het wennen is.. Sorry was niet helemaal duidelijk..

19. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Het si vechten om onderzoeken. Na 2 miskramen krijg je wel bloedonderzoeken en dergelijke, maar daar houdt het ook op. Zeker omdat ik al een dochter heb.Zo lukte het pas na anderhalf jaar om een hysteroscopie los te krijgen. En ik bleek inderdaad een verkleving te hebben.Had graag gezien dat ze gelijk goed naar mij geluisterd hadden.

De mening van de gyn is dat ik pech heb, en ik moet gewoon verder proberen, gaat vast weer een keer goed...

20. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    @Arual:
    ow zo bedoel je! ja klopt, het is sowieso mn eerste zwangerschap en ik heb echt het idee dat de zorg hier beter is, en dat er meer gecheckt wordt, zoals dat ik bij elk onderzoek een echo heb gehad en nu loop ik overtijd en wordt ik om de dag aan de ctg gelegd, gewoon uit voorzorg (trouwens al ctg vanaf week 32 standaard bij elke afspraak) voor de rest weet ik dus niet echt wat hier anders/beter is in vergelijk met nederland.

Deel Deze Pagina