Hallo meiden, Gisteren lag ik op mijn rug en op een gegeven moment werd ik naar in mijn hoofd. Ik had niet meteen door dat het kwam omdat ik op mijn rug lag, dus het duurde even (1 a 2 minuten) voordat ik omdraaide. Later las ik hierover op internet, ik was hier eerder niet mee bekend. Net bij de verloskundige geweest (controle had ik al staan) en mooi hartje gehoord. Ik heb dit voorgelegd bij haar, maar zij gaf raar en kort antwoord en stelde mij daardoor niet gerust. Omdat het even duurde voordat ik ging verliggen, was mijn vraag kan dit kwaad voor de baby. Ze antwoordde kort: nee, maar uiteindelijk wel... Lekker geruststellend zeg... Uiteraard wil ik alles goed doen voor ons kindje en ben bang dat dit kwaad kan voor ons beebje. Ik heb geen half uur op mijn rug gegelen, maar toch... Liefs, Amy.
Ik lig juist lekker op mijn rug en las laatst ook dat het niet goed is... maar volgens mijn vk is het echt niet zo erg dat ik niet meer op mijn rug kan liggen...er is wel iets met de doorbloeding maar niet van de baby maar van de mama.. ze zegt en als het echt niet goed is of voelt, ga je vanzelf wel verliggen in je slaap... Ik moest me er niet druk om maken, anders mag ik straks helemaal niks meer en de enige manier voor mij om te slapen is op mijn rug.. alhoewel ik 1 van de weinige ben
Omdat ik niet meteen ben gaan verliggen toen ik naar was in mijn hoofd, maakt het me ongerust of dàt kwaad kan voor beebje. Gek genoeg draai ik tijdens mijn slaap ook wel eens op mijn rug (geen idee hoelang ik dan zo lig) maar dat ik een naar gevoel in mijn hoofd kreeg heb ik niet eerder meegemaakt...
Het gewicht van je baby kan je onderste holle ader dichtdrukken. Hierdoor wordt je duizelig enzo. Je lichaam geeft dit vanzelf aan, ook in je slaap ga je dus automatisch verliggen. Kwaad kan het niet voor de baby, tenzij je expres toch zo blijft liggen (heel lang). In principe is het zo dat op je linkerzij liggen het beste is voor de doorbloeding van zowel de placenta als jijzelf. Dit betekend echter NIET dat anders liggen niet goed is!!! Dus op je rechterzij, rug of buik, zolang jij het prettig vind, gewoon doen!
dat je niet lekker werd; duizelig komt dat als je dus plat op je rug ligt de kleine beeb opje vena cava ligt...je lichaamsader...deze wordt dan een beetje dichtgedrukt... als jij nog op je rug kan liggen terwijl je je hier lekker bij voelt en niet duizelig ofzo kan het gewoon, maar als je niet lekker wordt moet je gewoon een heeeeel klein beetje op je linkerzij liggen terwijl je op je rug ligt....en dan is het als het goed is over
Ik word sinds ik zwanger ben juist vaak op mijn rug wakker, ben dan ook bang dat het kwaad kan. Probeer zovee mogelijk om mijn linkerzij te liggen, maar dat lukt echt heel weinig.
je bent ook nog niet zo heel ver in de zwangerschap dus maak je geen zorgen dat t kwaad kan...baby weegt nog niet zo heel veel dus drukt maarheel lichtjes tegen je vena cava aan..
Ik heb regelmatig dat ik tijdens mijn slaap onbewust op mijn rug ga liggen en dan wakker word. Inmiddels kan ik ook niet meer half schuin rechtop op mijn rug liggen, dan word ik ook flauw. Denk dat het eerder voor jezelf vervelend is dan voor de baby. Hier gaat alles heel goed met de kleine in ieder geval hoor.
Ik lig alleen maar op mn rug maar dan wel half liggend half zittend zeg maar. Op mijn zij doet het pijn.
Ik hoor dit pas voor het eerst Normaal lig ik meestal op me linkerzij en dacht jij dat het beter zou zijn als ik op mijn rug zou slapen
Yep... je onderste holle ader werd deels dichtgedrukt,waardoor je minder bloedtoevoer had en dus duizelig werd. Houdt er rekening mee dat je kindje op dat moment ook te weinig bloedtoevoer had. Ik zou het dus proberen te vermijden, maar kort zo liggen als je geen klachten hebt kan geen kwaad. Houdt er rekening mee dat dit met liggend bevallen ook kan opspelen. Weeën versterken dit nog eens, omdat er nog meer druk op het vat komt. Verticaal bevallen is dan beter, omdat je kindje er dan niet op drukt. De werking van de weeën gebeurd ook in verticale stand, maar jij en je kindje kunnen zo tussen de weeën door beter bijkomen.