Hoi! Ik zat eens na te denken (doe ik graag) Mijn vader en moeder hadden/hebben schulden.Mijn vader is een aantal jaar geleden overleden. Als mijn moeder mocht komen te overlijden,erven de kinderen dan automatisch alle schulden? Of is het handig om daar nu iets over op papier te zetten en vast te laten leggen bij bijvoorbeeld een notaris? Weet iemand hoe dit werkt of heeft hier iemand ervaring mee?
Schulden worden idd ook op kinderen verhaald. Bij de rechtbank kun je een formulier halen (direkt na overlijden van persoon) waarin je aangeeft afstand te doen van alles. Dus van zowel bezit als schulden..... Hebben mijn ouders eens nagevraagd ivm mijn oma, die gokt nl nogal graag....
Volgens mij kun je afstand doen van de erfenis. Wij hebben een client gehad die een eind aan zijn leven had gemaakt. Hij had enorm veel schulden. Zijn familie waren degene die recht hadden op de erfenis. Wat ze niet mochten doen was ook maar 1 stap in het huis zetten en nergens meer mee bemoeien. Misschien dat het ook afhankelijk is waar de schuld loopt. Misschien eens navragen bij een notaris? Hopelijk dat dit voorlopig nog niet aan de orde is!
Euhm... volgens mij kun je een erfenis beneficiar aanvaarden. Dat wil zeggen dat je de erfenis alleen aanneemt als er geen schulden zijn. Je kunt zelfs een erfenis geheel weigeren, maar dan kun je nergens aanspraak op maken. Ik zou eens contact opnemen met het juridisch loket / jurofoon / rbv o.i.d., die kunnen je dat vast nog veel beter en uitgebreider uitleggen dan ik net heb gedaan
je kan dan 3 dingen doen. 1 aanvaarden maar als er nog schulden zijn kunnen die verhaald worden. 2 benifecair aanvaarden nadeel hier van is dat als er schulden over blijven na verkoop van alles goederen ze deze kunnen verhalen op jou kinderen 3 verwerpen
Wat Amfy zegt klopt. In elk geval was dat 7 jr terug zo. Heb t bij de hand gehad bij overlijden van mn moeder. Voor meer info kun je idd juridisch loket bellen of navraag doen bij notaris.
Al zou je kiezen om afstand te doen van de erfenis, is het raadzaam om bij leven alle waardevolle spullen alvast uit huis te halen.
Als diegene die overlijd en een huurwoning heeft is soms afstand doen beter bij grote schulden. Bij een koopwoning zou ik toch eens informeren wat de hypotheek etc is (bij leven van die persoon). Mijn moeder had bij overlijden ook een paar duizend euro schuld, maar bleek een pensioen te hebben die veel meer dan de schuld uitbetaalde. Als we de erfenis niet hadden aanvaard was dat geld ook niet naar ons toegekomen. Dus het is goed dingen vast uit te zoeken als je dat nodig acht.
helaas is het nog steeds dat als je ouders schuld hebben dat je automatish de schuld naar de kinderen gaat. die kan je verwerpen en dan heb je nergens meer recht op. vorige jaar mee gemaakt mijn vader is 2 jaar geleden overleden en vorig jaar kreeg ik de eerste brief met schuld binnen ik kreeg te horen dat er nog meer zouden volgen op zen minst 4 van ongeveer zelfde bedrag dat zou intotaal 50000 zijn. deze moeten verwerpen moest 130 euro betalen om het te kunnen verwerpen ik kon dat niet betalen en achteraf hoe ik ook aangedring had bleek dat je zelfs onder die kosten uit kon komen daar heb je een formulier voor nodig..
p.s. ik heb trouwens aangezien mijn moeder ook schuld had en we natuurlijk niet wisten of ze dat zou hebben afbetaaltvoordat ze zou overlijden. gelukkig leeft ze nog en heeft ze geen schuld meer. daar heb ik mee afgesproken mocht het zo zijn dat er voortekenen lullig gezegt het huis al langzaam beetje voor beetje leeg te halen voordat ze dood ging..
mocht je moeder overleiden en je weet dat ze veel schulden hebben dan kan/mag je de erfenis afwijzen. je krijgt dan ook echt niet maar ook geen schulden. eventueel zorgen dat als ze spaargeld heeft ze dit schenkt (mag een bepaalt bedrag per jaar belastingvrij) en dat waardevolle spullen uit huis zijn als ze bijv ernstig ziek mocht worden