keizersnee en borstvoeding?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Linda1979, Jul 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linda1979

Linda1979 Actief lid

Jan 26, 2009
    320
    0
    0
    Hoi,

Ik maak me een beetje zorgen over de ligging van mijn kindje. Het ligt namelijk al de hele tijd in stuit, met het koppie tussen mijn ribben, en nooit met het koppie beneden.

Nu wilde ik heel graag thuis bevallen; gewoon natuurlijk zeg maar. Zonder pijnstillers en zo.
    Maar nu begin ik echt de bibbers te krijgen dat ik toch naar het ziekenhuis moet. Volgens de vk wordt de kans dat het kindje nu omdraait met het koppie naar beneden steeds kleiner.

Stel dat het nog in stuit ligt straks en draaipoging niet lukt, wie bepaalt dan hoe je bevalt? Dan wil ik namelijk liever een keizersnee. Want het idee dat het anders pas op het laatst met het koppie eruit komt, waardoor de kans op zuurstofgebrek groter is, bevalt me niet. Dan maar een keizersnee.
    Maar mag je dat zelf kiezen?

En ik wilde per se borstvoeding gaan geven. Maar lukt dat ook nog als je een keizersnee hebt gehad? Komt het dan wel op gang?

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Ik vond het zelf best tegenvallen. Een indje heeft de beste reflex als het binnen het uur na de geboorte wordt aangelegd. Daar is de samenwerking tussen mij en mijn zoon een beetje misgelopen... Ik kreeg 'm pas na een uur of twee te zien ofzo, was zelf stoned van de morfine en mijn zoon was wat slaperig. Kortom, niet echt een goede start. Al met al heb ik het nog 11 weken volgehouden, maar erg lekker liep het niet; hij kreeg veel te weinig binnen omdat hij niet goed hapte.

Als het dit keer weer een keizersnee zou worden, zou ik veel sneller een lactatiekundige raadplegen als het niet goed zou gaan. In het ziekenhuis zei iedere verpleegkundige iets anders. Om gek van te worden!

Overigens is het niet zo dat dit normaal is bij een keizersnee, ik heb genoeg succesverhalen gehoord hoor. Maar een volgende keer ben ik alerter!

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb ook een ks gehad. De borstvoeding liep in het ziekenhuis wel aardig. Maar idd ieder verpleegkundige zegt iets anders, je wordt er echt niet wijzer van.
    Toen we thuis kwamen, liep het echter niet meer zo goed. Ook heb ik in die 1e week totaal geen last gehad van stuwing, wat wel zou moeten. Ik heb de borstvoeding 1 week volgehouden:(. Daarna zijn we overgestapt op volledige flesvoeding.

Bij een eventuele volgende bevalling als die ook via ks gebeurt, dan ga ik wel vragen om idd een lactatiekundige en kolven zou ik dan echt wel gaan doen, als het weer zo stroef loopt.

4. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Je kunt bij je verloskundige/gyn aangeven dat je een keizersnede prefereert boven een stuitbevalling. Dit moet te overleggen zijn, je moet niet gestresst aan een bevalling beginnen waar je nu intuïtief een naar gevoel bij hebt!

Borstvoeding geven kan prima, bespreek dat je z.s.m. wilt gaan aanleggen en dat je je kindje dus naast je op de kamer wilt zodra dit kan.

Kolven was hier een drama, maar ik heb een paar dagen geleden besloten het een nieuwe kans te geven in maart.

Overigens ging de borstvoeding prima na mijn keizersnede, moest wel op gang komen, hoor!!

Sterkte en veel voorspoed!

5. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    na een ks duurt het vaak wat langer voor de bv op gang komt, maar niet altijd.
    Als je aangegeven hebt bv te willen geven gaan ze je meteen zodra je uit de ok komt aan laten leggen.

Ik vond bv niet fijn, mede omdat het niet lukte en ik brak was na de ks, maar dat is voor ieder mens anders.
    succes ermee@

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,506
    36,463
    113
    Ik vond de bv heel moeilijk na de ks, vond het herstel zelf heel zwaar ook.

Mijn kindje lag trouwens met 30 weken nog in een stuit en met 31 al niet meer.

7. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Kan prima hoor, heb 13 maanden de borst gegeven na de keizersnede. Het kwam goed op gang op de maandag en heb vrijdag mijn zoon gekregen. Volgens mij is dat ook een paar daagjes met een vaginale bevalling.

8. jenna83

jenna83 Actief lid

Aug 2, 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Als je een keizersnede krijgt, mist je lichaam natuurlijk het signaal, waardoor alles zoals BV op gang komt, normaal wordt dat signaal dus door de baby en bevalling gegeven.
    Ik heb zelf een ks gehad en het kwam niet meteen op gang, maar door stimulatie met een borstkolf gedurende een dag of 2 of 3 komt het echt zeker wel op gang hoor!kost alleen wat meer tijd, en in die tussentijd kun je je baby bijvoeden dmv flesvoeding.

dus of het op gang komt zal ik me geen zorgen over maken. wat ik wel erg vond tegenvallen is bv geven terwijl je nog zo last hebt van die wond. je baby op je buik leggen gaat wat lastiger, dus ik gaf altijd voeding al liggend op de zij. en bv kost nu eenmaal heel veen extra energie, energie die je ook nodig hebt voor het herstel. ik was dan ook na 2 weken helemaal op, plus 12 kilo afgevallen, waardoor ik ermee ben gestopt. maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. het is wel bekend dat bv vaker mislukt als je een ks hebt gehad, puur door het moeilijkere herstel.

zelf ondervinden is het beste. zou dan wel een kolf alvast aanschaffen als je zeker weet dat je een ks moet.

gr.jenna

9. ipad

ipad Niet meer actief

ik heb ook een keizersnee gehad...en bij mij kwam de borstvoeding zonder problemen op gang!
    De 2de dag kolfde ik (wegens overproductie) even 280 c af in nog geen 5 min...
    Ik heb mijn zoontje 19 maanden gevoed!

Ik wens je hoe dan ook heel veel succes....
    heb je al een draaipoging gedaan?

Succes met je bevalling en met de borstvoeding!

10. Tink

Tink Niet meer actief

Heb het van de week in een ander draadje ook al geschreven: bespreek het in elk geval met de verloskundige of gynaecoloog, zodat ze weten waar je je zorgen over maakt.

Mijn jongste kind lag dwars en ik maakte me dezelfde zorgen als jij: stel dat ze in stuit zou draaien en de bevalling zou beginnen...
    Ik wilde absoluut geen stuitbevalling vanwege de risico's die daarbij horen en vanwege mijn bekken dat nogal smal is. Dan liever een keizersnede.
    De gynaecoloog nam die angst heel serieus en maakte een plan: kijken of ik al ontsluiting had (ja), kindje draaien dmv. uitwendige versie, en dan de vliezen breken zodat de bevalling zou beginnen.
    Als het niet gelukt was met draaien, zou ik diezelfde dag een geplande keizersnede gekregen hebben.

Over de borstvoeding zou ik me niet al teveel zorgen maken. Mijn 2e is geboren na een zware bevalling die eindigde in een spoedKS, ik heb mijn kind urenlang niet kunnen zien maar toen ik beebje eenmaal in mijn armen had liep die voeding in no time 'als een tiet'. Heb hem bijna 2 jaar gevoed.
    En mocht het niet goed op gang komen, dan kun je inderdaad meteen een lactatiekundige raadplegen, vraag vantevoren even na of het ziekenhuis over zo iemand kan beschikken. Steeds meer ziekenhuizen hebben een borstvoedingscertificaat, dan lopen er op de kraamafdeling mensen rond die er verstand van hebben.

En tenslotte: bij mijn eerste bevalling zag ik er ook huizenhoog tegenop om naar het ziekenhuis te moeten, maar dat is me 100% meegevallen (al onze kinderen zijn uiteindelijk daar geboren). Bovendien, op het moment dat die baby eruit moet zal het je worst wezen waar je bent, dan telt nog maar 1 ding: je kind.

Succes!

11. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Wat het belangrijkste is is dat je aangeeft dat je borstvoeding wil geven, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ik kreeg ook een spoedkeizersnede, en het heeft even geduurd (een dag of 2) voordat alles goed liep. Maar omdat ze wisten dat ik borstvoeding wilde geven kwamen ze al heel snel met een goede kolf. En de opbrengst werd aan Kyra gegeven door middel van cup- en fingerfeeding. Het is misschien iets meer werk als je een kz hebt gehad, maar het hoeft helemaal geen belemmering te zijn, want Kyra krijgt nu nog steeds borstvoeding.

Share This Page