Hallo, volgende week heb ik een 2e echo om te kijken of er een hartje klopt. 1e echo was met 4 weken ivm lange cyclus. Ik zit al ee paar weken in onzekerheid en omdat ik helemaal geen klachten heb, niet misselijk en helemaal gwen zere borsten ook niet als ok eraan zit. Af en toe menstruatie krampjes en veel moe ivm bloedarmoede. Op Internet lees ik zoveel verhalen en het lijkt of een zwangerschap veel vaker fout dan goed gaat. Ik ben erg bang dat het hartje niet klopt of dat het gaat stoppen met kloppen ik durf dan ook nog niet blij te zijn na al die horrorverhalen over miskramen, de helft kans op een goeie zwangerschap en missed abortions vraag ik me af hoevaak het nu eigenlijk wel goed gaat. in banners lees ik hier veel 3 of meer miskramen achter elkaar en als ik op internet zoek op positieve verhalen krijg ik alsnog alleen maar negatieve ervaringen te zien. het zou mij goed doen om wat ervaringen te lezen die wel positief waren over de zwangerschap en wat niet uit kwam op een miskraam of missed abortion. Ik zit namelijk al 3 weken in de stress en heb het gevoel of het zoveel vaker niet goed gaat dan wel. Is er iemand die zijn leuke ervaring met mij wil delen?
Hoi Hier 2x 1e ronde zwanger en 2x gezonde kinderen (1 ter wereld, 1 in mn buik) zonder foliumzuur geslikt te hebben. 1e zwangerschap alleen maar ziek geweest dus kon niks binnenhouden, 2e zwangerschap omdat ik het gewoon domweg vergeet (stom stom stom) maar ja. Hier dus wel een positief verhaal buiten de ziekte tijdens 1e zwangerschap om dan. Groetjes
De stress en onzekerheid is erg herkenbaar. Ik was gelijk bij de 1e poging zwanger van ons 1e kindje. Meer geluk konden we niet hebben dus er kan ook van alles fout gaat. Het is inderdaad waar dat er veel zwangerschappen mis gaan. Helaas is dat een feit. Maar of je wel of geen kwaaltjes hebt zegt niets over je kindje. Ik had de 1e weken ook totaal geen klachten (behalve hartkloppingen) maar de zwangerschapskwaaltjes als misselijk, overgeven, moe, pijnlijke borsten, vreemde eetgewoonten etc had ik ook niet. Omdat wij zo snel zwanger waren dacht ik ook steeds dat het niet goed zou zijn. Natuurlijk erg vervelend als het misgaat maar je kan er nu weinig aan doen. Als het vruchtje niet ok is laat het hoe dan ook los. Wacht rustig je echo af, je kan aan de situatie niets meer veranderen behalve gezond leven. De stress maakt de situatie niet anders maar maakt jou wel enorm onzeker. Daarbij is stress niet goed voor je kindje. Die 1e weken zijn zo enorm verschrikkelijk, ze duren zoo lang en je kan niks doen dan afwachten. Veel succes
Het is echt niet gek dat je meer slechte dan positieve verhalen hoort. Mensen zoeken steun en ervaringen als een zwangerschap niet goed gaat. Daarom zie je minder positieve verhalen, omdat deze mensen vaak minder behoefte hebben om te praten met anderen. Echt, een zwangerschap gaat vaker goed dan fout!
Oh zo herkenbaar die twijfel en onzekerheid in de eerste weken na de test. Maar wat JJ1980 ook al zegt, vaak zie je dat vrouwen waarbij het fout ging steun zoeken en hun verhaal kwijtwillen. De vrouwen waarbij het goed gingen zullen minder de behoefte hebben om dit te beschrijven, want ja alles is immers goed gegaan. Vandaar dat je ook veel verhalen tegenkomt waarbij het mis ging, maar de realiteit is dat 10% van de zwangerschappen eindigd in een miskraam. Ik vind het zelf vrij veel (schrok wel toen ik dat hoorde en als je bij die 10% zit is dat natuurlijk echt niet fijn), maar het betekent dat 90% van de zwangerschappen wel goed gaat. Dus veruit het meerendeel. Ik heb ook tijdens het begin van mijn zwangerschap veel op internet gezeten en mij hielpen die verhalen wel om het realistischer te maken, om niet mijn kop in het zand steken, maar probeer het wel wat van je af te zetten. Mijn kwalen kwamen ook pas rond week 7 opzetten en waren pas vanaf week 9 heel duidelijk aanwezig (en helaas bij mij t/m week 18 heel erg misselijk geweest). Het zegt dus niets over het verloop van je zwangerschap dat je nu wat minder kwalen hebt, elk vrouwelijk lichaam reageert anders op een zwangerschap. En als je positieve verhalen wilt lezen kijk dan wat meer in deze topic (zwanger zijn). Verreweg de meeste vrouwen die schrijven en langer dan 13 weken zwanger zijn hebben het eerste trimester zonder miskraam afgesloten, dus dat zijn genoeg positieve verhalen. En succes volgende week bij je echo! Hopelijk zie je een kloppend hartje en valt de angst wat van je af.
Bedankt allemaal en gelukkig is get bij jullie goed gegaan! 10% vibd ik nog meevallen op internet las ik 40%. maar je zou inderdaad maar net bijbdue 10 zitten.
Heel herkenbaar, die onzekerheid. Die eerste weken zijn ook zó slopend. Mijn misselijkheid en gevoelige borsten waren zondag ineens ook verdwenen. Kwamen ook niet meer terug. De test die ik gisteren deed, was ontzettend licht. En tuurlijk; je leest overal op internet dat dat kan, dat het niets hoeft te betekenen, maar ik was er echt van overtuigd dat het mis was. De echo van gister liet ons echter iets heel anders zien. Een kindje wat mooi gegroeid was en het hartje klopte nog prachtig! Nu ben ik dolblij met de goede echo en geloof ik helemaal in een goede afloop, maar aan het eind van deze week slaat dat ongetwijfeld weer om in onzekerheid, tot we weer een goede echo hebben gehad
Hoi Tifa Heel herkenbaar. Wij hadden het geluk om in één keer zwanger te zijn en daarna had ik steeds het idee: zoveel geluk kan een mens niet hebben, er zit vast een addertje onder het gras! Ik was (en ben soms nog steeds) dus erg onzeker. Ook ik heb niet echt noemenswaardige klachten gehad op de termijn die jij noemt. Pas bij week 6/7 begon de misselijkheid & extreme vermoeidheid. Dus dat zegt niks. Wat ik wel weet: stop met googlen. Soms voelde ik me eigenlijk prima en dan ging ik weer googlen op ''kans op miskraam hoeveel procent'' etc en dan was ik gelijk zwáár depressief. Het cliche: als het zo is dan is het zo en er gaan nog steeds meer zwangerschappen goed dan niet (al lijkt dat niet zo op internet) zijn niets voor niets cliches. Ze zijn echt waar en zijn beter voor je dan doemdenken (en ja ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is hoor
Bedankt allemaal. Ik werk op dit moment weinig dus zit danbook steeds thuis te denken enzo. Probeer wel een beetje bezig te blijven. Ik hoop dat het allemaal goed komt....
Hoi!! Vervelend die onzekerheid! Hier duurde het anderhalf jaar voordat ik zwanger raakte en heb al heel wat testen versleten in die tijd. Ik bleef maar googelen!! Gemiddelde tijd dat iemand zwanger raakt, prille zwangerschap en ook miskramen. Je wordt er al met al niet blij van! En ondanks dat zijn wij vrouwen toch altijd maar weer geneigd om toch nog even de vraag iets anders te formuleren in google.. Je kunt immers nooit weten welke nuttige info je tegenkomt Helemaal nergens goed voor. Zwangerschap is 1 van de weinige dingen die zich niet laat leiden. En al die verhalen brengen je niets meer of minder. Ze spoken door je hoofd, maar je nu nog iniminimini beebje zit in je buik! Ik was na anderhalf jaar dan eindelijk zwanger. Pff!! Nu maar hopen dat het goed gaat dacht ik. Ik voelde me zó mega ongesteld en was ervan overtuigd dat het elk moment door ging breken. Nou dat heeft toch wel een hele tijd geduurd! Britt zat in mijn buik en bleef in mijn buik. Ze is inmiddels net 2 jaar en een hele dame. Er zit zoveel verschil in zwangerschappen. De 1 is zó zwanger dat ze alle symptomen heeft, de ander voelt nagenoeg niets! In de winkel zie ik iedere dag zoveel verschillende zwangeren. Ziek, misselijk, voelt zich beter dan ooit, kleine buik, bij 9 weken al echt een buik, het is allemaal zo verschillend en anders. Je beebje zit voorlopig in je buik!! Heb een beetje vertrouwen! Veel succes en geluk!!
Ik was bij de eerste echo (8 weken) ook enorm zenuwachtig. Kwaaltjes waren al even weg of af en toe iets kleins. Maar hier toch echt een mooi kloppend hartje gezien. Ook nu nog blijf ik het maar een spannend gebeuren vinden hoor, maar dat hoort er vast bij. Probeer vertrouwen te hebben in je kindje! Daar probeer ik me aan vast te houden i.i.g.
Ik snap je gevoel en onzekerheid en ik had ook exact hetzelfde! Wat mij hielp was de negatieve verhalen NIET te lezen. Onthou dat 85 (!) % goed gaat en 15% gaat fout. Positieve verhalen lees je veeeel minder. Als je het hartje gehoord hebt dan is de kans dat het mis gaat 5% en dat blijft de gehele zwangerschap zo. Sterkte komende weken en probeer positieve afleiding te zoeken