is dit bekkenpijn?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door denise23, 18 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    tandartsassistente/preventieassistente
    noord-brabant
    hoi meiden,

dit is mijn 2e zwangerschap.
    tijdens mijn vorige zwangerschap had ik geregeld last onder mijn bil, deed veel zeer en zat dan helemaal vast..
    nu tijdens de 2e zwangerschap heb ik dat ook geregeld en ik heb nu ook erg veel pijn(vooral tijdens het werk, ik sta de hele dag) in mijn onderrug, een beetje waar die kuiltjes zitten en je stuitje zeg maar.
    dit zit dan zo vast en doet zo verschrikkelijk zeer dat ik niet kan zitten, opstaan, bukken en noem maar op. alles doet dan pijn!
    als ik dan een dag vrij ben en ik doe echt niks, dus echt mn gemak houden thuis dan zakt het weer af...
    ik heb het nog niet aan de vk of gyn voorgelegd omdat ik dacht, het wordt vast wel minder, ik klaag niet zo snel....
    maar wat denken jullie? zou dit dan bekkenpijn zijn?

2. Sopann

Sopann Niet meer actief

Ik heb precies dezelfde klachten! Geen idee wat het is. Mijn bekken in ieder geval niet, want dat heb ik laten nakijken en dat staat echt superrecht (ook leuk om te weten ;)) Het kraakt ook niet en de typische dingen die met bekkeninstabiliteit niet kunnen kan ik juist zonder problemen.

Ik zit nu al 4 weken thuis door deze klachten, want ik kreeg et bandenpijn en harde buiken van. Vond de VK voldoende reden om mij rustig aan te laten doen.

Rust helpt me wel. Ik doe dingen in en om het huis en zodra ik last krijg van mijn rug of stuitje ga ik even zitten.

Helaas weet ik ook niet wat het is :( Echt irritant is het wel, omdat ik niet kan inschatten waar het door komt. Alleen rustig aan doen is ook geen garantie, want ik sta soms zelfs op met pijn.

Vooral die bilpijn is killing. Als ik dan net in de stad loop ofzo, kan ik bijna geen pas meer zetten. Hopelijk weten andere dames wat helpt of wat het is!

3. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    noord-brabant
    o zo fijn om te weten dat ik niet de enige ben met deze klachten! het is idd soms zo erg dat ik geen stap meer kan zetten, en traplopen is dan al helemaal ene drama!
    gisteren zelfs om 6.15 uur uit bed gekomen omdat ik niet meer kon blijven liggen van de pijn!
    ik hoop ook dat er meiden zijn die weten wat het is!

4. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Denise en Sopann: dit zijn echt typische bekkenklachten hoor!

Mijn bekken staat ook superrecht, en toch heb ik giga last van bekkenpijn, al vanaf 2009, tijdens mijn eerste zwangerschap. Ik heb na die zwangerschap toen heel veel uitgebreide echo's gehad in het ziekenhuis, zelfs zo een waar je met radioactief spul wordt ingespoten, maar er was geen scheefstand. En op het oog was er niks bijzonders te zien.
    Met behulp van revalidatie is het een heel stuk beter geworden, anders was ik nu niet weer zwanger geweest. Maar nu speelt het dus weer erg op. Maar het is absoluut zonder een greintje twijfel mijn bekken.

Bekkeninstabiliteit is een variant van bekkenpijn.
    Je kunt heel erg veel last hebben van je bekken zonder dat het scheefstaat of labiel is!!

De ellende is dat er nog maar zo weinig over bekend is, en wat er bekend is, zeg ik een beetje onbescheiden, dat weet ik nu wel zo ongeveer :)

Je SI-gewricht loopt van je linkerbil naar je stuitje en naar je rechterbil. Dat is je bekken. Simpel gezegd: Als je daar pijn hebt, heb je bekkenpijn. Die pijn kan uitstralen door je bovenbenen, en hoger in je rug gaan zitten.

Je kunt er met goede therapie echt wel veel aan doen. Zoek op tijd een goeie fysio, mensendieck, caesar, die verstand heeft van bekkenklachten, en waar je je maar prettig bij voelt. Het is namelijk belangrijk dat je je spieren die om je bekken zitten sterker maakt, zodat je bekkenbanden niet alle kracht hoeven dragen - want dat maakt het des te pijnlijker, zeker met een groeiende buik.

5. Sopann

Sopann Niet meer actief

Oké! Hmm... Ik heb bekkenfysio gehad, maar daar werd het alleen maar erger van ;) Nu loop ik bij een osteopaat en daar ben ik nu ook op het punt dat het niet meer helpt.

Vandaar ook mijn twijfel, maar wel fijn om te horen dat jij dus hetzelfde hebt gehad. Wel heftig wat je allemaal hebt meegemaakt zeg!

6. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    Mijn verloskundige zei, zodra de pijn toe neemt en vaker dan eens per week voor komt, ga naar een fysio oid. Ik loop nu dus bij een osteopaat... 1 behandeling en ik ben al een volle week pijn vrij, terwijl ik op het punt was beland dat alleen op mijn zij liggen de pijn een beetje deed afnemen...
    Dus of het wel of niet je bekken zijn... Ga naar iemand die verlichting kan bieden..pijn is pijn en moet voor zover mogelijk verholpen worden! Vind ik dan....

7. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Sopann, ik ben er inmiddels wel aan gewend hoor :)

Maar als je geen baat hebt bij een therapie, dan is de therapeut niet goed zou ik zeggen. Op zich zou een goede bekkenfysio juist moeten helpen! Ik heb nu een gewone fysio die verstand heeft van bekkentoestanden, en die helpt mij nu ook al goed.

Jij zegt dat je zelfs last hebt als je opstaat uit bed, maar dat is logisch: bij bekkenklachten gaat het vaak over TE lang iets doen: dus TE lang zitten, liggen, staan, lopen... wat maakt niet uit. Ik heb juist 's ochtends het meest last. Waar ik baat bij heb is 's nachts met een voedingskussen (zo'n lange hoefijzervorm) tussen mijn bovenbenen slapen en dan het ene uiteinde tegen mijn buik en het andere uiteinde tegen mijn rug. Het gaat er dan zeg maar om dat je bovenste been recht ligt door het kussen dat ertussen zit.
    En te lang zitten is juist ook niet goed, je moet in beweging blijven, maar niet overbelasten. Soms lastig om daar evenwicht in te vinden. :)

8. Hilse

Hilse Niet meer actief

Hey meiden,

Ik heb dat ook die pijn in m'n onderrug..
    Laatst hele dag kleertjes lopen uitzoeken bij m'n zus en daarna last gehad. (zware tassen tillen, van boven naar beneden enz.)
    + m'n stiefdochtertje getild voor verschonen etc.
    Daarna 's avonds ook super last gehad van m'n rug..
    Ga het bij m'n volgende afspraak bij de vk maar even vragen, heb ik de 24e!

9. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    noord-brabant
    bedankt voor alle reacties meiden!
    ik moet volgende week woensdag naar de gyn, misschien dat ik het daar maar eens voorleg! het is gewoon ontzettend rot, je weet gewoon niet meer hoe je moet zitten, staan of liggen!

10. Hilse

Hilse Niet meer actief

@denise, hoop dat ik een goed antwoord krijg van m'n vk. Zal ik het hier ook even laten weten!

11. Sopann

Sopann Niet meer actief

Klopt helemaal wat je schrijft! Ik ben sinds week 15 zo ongeveer aan het zoeken naar de juiste balans, maar net als ik die weer gevonden heb dan wordt het toch weer anders. Fijn, zo veranderend lichaam ;)

Ik slaap al met voedingskussen idd. Op zich gaat dat prima. Wat ik probeerde te zeggen (en niet duidelijk opgeschreven heb blijkbaar :D) is dat ik normaal gesproken na een goede nachtrust 's ochtends geen klachten heb. De laatste tijd kan ik soms ook opstaan met klachten, net alsof ik gewoon niet gerust heb. Héél irritant vind ik dat.

Zoals ik al eerder schreef zit ik nu vier weken thuis in verband met de klachten. Stressloos helpt sowieso merk ik: zodra ik me druk maak of zorgen heb ik direct weer pijnlijke harde buiken.
    Het thuiszitten gaat juist wel goed. Ik kan gewoon klusjes in en om het huis doen in mijn eigen tempo (en soms is dat slakkentempo :p) en ondertussen weer even ga zitten. Want inderdaad: alleen maar zitten is ook verschrikkelijk. Als je dan weer overeind wil komen, mag je eerst de marathon lopen om weer een beetje soepel te raken ;)

Ik blijf maar onder behandeling van de osteopaat. Als ik terugkijk heb ik daar inderdaad wel baat bij, maar nu zat er drie weken tussen. Dan is het wel logisch dat ik weer wat gespannener raak in mijn bekkenbodem.

Volgens mij is het dat trouwens ook. In de inspanning en moeite die je doet om pijnvrij te functioneren verkrampt het ook sneller. En dat doet ook zeer/moet ook weer herstellen.

Wat iemand eerder schreef (ik weet zo even niet meer wie) over het pijnloos zijn. Dat vind ik ook echt. Pijn is een signaal van je lichaam dat er iets niet in orde is en hoe meer je dat kan beperken hoe beter. En pijn hoort er echt niet bij. Bij het bevallen ja, maar continue zeurende pijn is volgens mij niet iets waar je maar mee moet blijven lopen 'omdat je nou eenmaal zwanger bent' (wat huisartsen ook gewoon kunnen zeggen!! belachelijk :x)

12. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Dat vind ik echt een idiote reactie van een huisarts, tsss...

Ja, bekkenklachten op zich zijn al niet leuk, maar je lichaam verandert door je zwangerschap en je buik en baby zitten ook in de weg... Ik heb in de tussentijd goed geleerd mijn buikspieren overal bij aan te spannen om mijn bekkenbanden te ontlasten... Maar ja, een buik van 34 weken heeft niet echt spieren meer, hahahaha..
    En ook daar moet je aan wennen, want als je niks doet word je zo gigantisch stijf dat het nog meer pijn gaat doen. Dan verkrampen je billen ook waardoor je nog meer last krijgt...

Dus je moet steeds weer gaan aanpassen aan je veranderende lichaam, wat je ook zegt.

Ah, met thuiszitten bedoel je niet letterlijk zitten, maar rondhobbelen :) Zoals ik ook doe nu.

Deel Deze Pagina